Education for Youth, Adults and Elderly: a project with video production for teaching notions of Statistics for senior students
DOI:
10.37001/remat25269062v19id594Keywords:
Elderly Education, Teaching of Statistics, CoursewareAbstract
In this work, we bring an experience report on the formulation of a methodological proposal for the teaching of Statistics focusing on the elderly person, who attends Youth, Adult and Elderly Education. This proposal is part of a project developed within the scope of PIBIC (Institutional Program for Scientific Initiation Scholarships) at the Federal University of Alagoas. Through qualitative research, we approached the elaboration of videos for YouTube with Statistics content based on daily life, from real data extracted from newspapers, having as character Grandma Sabina. In addition to focusing on the teaching proposal, the project with videos sought to reinsert the elderly in educational contexts in a way that values their life experiences and connects them with digital media. The results demonstrate that adequate methodologies and teaching materials are needed for teaching and learning statistical concepts that value statistical literacy and critical competence. Furthermore, the existence of diverse initiatives that integrate the elderly into the literacy process is essential, stimulating their active participation in the construction of knowledge and the preparation of these videos constitute a potentially significant resource that focuses on the knowledge of elderly students and their social practices.
Downloads
Metrics
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei nº 10.741 de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Disponível em. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 29 abr. 2021.
______. Lei nº 8.842 de 4 de janeiro de 1994. Dispõe sobre a política nacional do idoso, cria o Conselho Nacional do Idoso e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8842.htm. Acesso em: 29 abr. 2021.
CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
CARZOLA, I. M; UTSUMI, M.C. Reflexões sobre o ensino de estatística na educação básica. In: CAZORLA, I. M.; SANTANA, E. R. S. Do Tratamento da Informação ao Letramento Estatístico, Itabuna: Via Litterarum, 2010.
CAZORLA, I. M.; SANTANA, E. R. S. (Org.). Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna: Via Litterarum, 2010.
GAL, I. Adults' Statistical Literacy: Meanings, Components, Responsibilities. International Statistical Review, Voorburg, v. 70, n. 1, p. 1-25, abr. 2002.
______. Understanding Statistical Literacy: about knowledge of contexts and models. In: CONGRESSO INTERNACIONAL VIRTUAL DE EDUCAÇÃO ESTATÍSTICA, 3, 2019, Granada. Actas...Granada, Espanha: CIVEEST, 2019. p. 1-12.
GARFIELD, J.; BEN-ZVI, D. How Students Learn Statistics Revisited: A Current Review of Research on Teaching and Learning Statistics. International Statistical Review 75, 3, p. 372-396, 2007.
GOLDANI, A. M. Desafios do preconceito etário no Brasil. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PBGcfLysHXVXtcfbrhJjdbF/?lang=pt. Acesso em: 30 abr. 2021.
GOMES, A. C. P.; FARIAS, S. A. D. Elaboração de atividades para o ensino da matemática com pessoas idosas. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA13_ID6458_22082018224510.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021.
HOLLAS, J.; BERNARDI, L. T. M. S. Educação estatística crítica: um olhar sobre os aspectos educativos. REnCiMa, v.9, n.2, p. 72-87, 2018
IBGE. Expectativa de vida dos brasileiros aumenta 3 meses e chega a 76,6 anos em 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/29505-expectativa-de-vida-dos-brasileiros-aumenta-3-meses-e-chega-a-76-6-anos-em-2019#:~:text=Expectativa%20de%20vida%20aumentou%20em,das%20mulheres%20de%2080%2C1.&text=Em%202019%2C%20este%20valor%20passou,indiv%C3%ADduos%20na%20m%C3%A9dia%20do%20Brasil. Acesso em: 20 abr. 2021.
LOPES, C. E. O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cad. Cedes, Campinas, SP, v. 28, n. 74, p. 57-73, 2008.
MANGUEIRA, R. T. S.; SANTIAGO, Z. M. A. Matemática e memória escolar: saberes lembrados e significados por educandos idosos (as). Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/7467_3680_ID.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
MARQUES, D. T.; PACHANE, G. G. Formação de educadores: uma perspectiva de educação de idosos em programas de EJA. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.36, n.2, p. 475-490, maio/ago. 2010.
NUGROHO, K. U. Z. et al. The ability to solve mathematical problems through Youtube based ethnomathematics learning. Disponível em: http://www.ijstr.org/final-print/oct2019/The-Ability-To-Solve-Mathematical-Problems-Through-Youtube-Based-Ethnomathematics-Learning.pdf. Acesso em: 01 maio 2021.
PEREIRA, L. H. F.; KRIPKA, R. M. L.; SPALDING, L. E. S. Matemática para a inclusão de idosos: estimulando a memória e o raciocínio. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/8/matemtica-para-a-incluso-de-idosos-estimulando-a-memria-e-o-raciocnio. Acesso em: 30 abr. 2021.
PAOLINI, K. S. Desafios da inclusão do idoso no mercado de trabalho. Disponível em: https://www.rbmt.org.br/details/47/pt-BR/desafios-da-inclusao-do-idoso-no-mercado-de-trabalho. Acesso em: 28 abr. 2021.
PEREIRA, M. F. M. W.; HANASHIRO, D. M. M. Etarismo em seleção: a dura realidade para quem tem mais de 45 anos no Brasil. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/2014_EnANPAD_EOR1794.pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.
PONTE, J. P. et al. Didática da Matemática: ensino secundário. Lisboa: Ministério daEducação/Departamento do ensino secundário, 1997.
SANTOS, D. S.; POMPEU, C. C. Alfabetização matemática de idosos: desafios e (des) encontros entre saberes do cotidiano e saberes legítimos da escola. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 19, n. 3, p. 34-55, set.-dez. 2020.
SARI, W. N. et al. Learning Mathematics “Asyik” with Youtube Educative Media. Disponível em: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1477/2/022012/pdf. Acesso em: 28 abr. 2021.
SHAUGHNESSY, J. M. Research on Statistics Learning and Reasoning. In: LESTER, F. (Ed) Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. Reston VA: national Council of Teachers of Mathematics. 2007. p. 957-1009.
SILVA, M. C. B.; TAAM, R. O idoso e os desafios à sua educação escolar. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2009_2010/pdf/2009/51.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021.
SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus Editora, 2001.
PEREIRA, F. A.; SOUZA, F. S. O Exame Nacional do Ensino Médio e a construção do Letramento e Pensamento Estatístico. Educação Matemática Pesquisa, v. 18, n. 3, 2016.
WALLMAN, K. Enhancing statistical literacy: Enroching our society. Journal of the American Statistical Association, v. 88, n. 421, p. 1-8, 1993.
WATSON, J. Assessing statistical thinking using the media. In: GARFIELD, J.; GAL, I. (Org.). The assessment challenge in statistics education. Amsterdam: IOS, 1997.
WATSON, J.; CALLINGHAM, A. R. Statistical literacy: a complex hierarchical construct. Statistical Education Research Journal, New Zeland, v. 2, n. 2, p. 3-46 2003.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 370 PDF (Português (Brasil)) downloads: 134
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.