The fundamental aspects in the teaching and learning process of fractional number concepts in elementary education: a resignification in the methodological strategy in problems with fractions
DOI:
10.37001/remat25269062v19id711Keywords:
Teaching and Learning, Fractional Numbers, Re-signifyAbstract
The process of teaching and learning mathematics in the early years of elementary school has been an issue treated and studied carefully by researchers and educators, always placing the learner at the center of the whole educational process. This paper aims to present a proposal for the teaching and learning of fractions, through a redefinition of the mathematical principles and relationships that lead to the concepts of fractional numbers. The strategy for teaching and learning fractions was applied to a class of 25 students, ages 9 to 11, in 5th grade, in a public school in Rio Largo. The re-signification of the teaching and learning process of fraction concepts determined positive implications that were manifested by the good performance of students on the recommended questions. It is hoped that future research involving the teaching and learning of mathematics, through the redefinition of concepts, will be conducted, at the various levels of education, for better performance and understanding of mathematical models.
Downloads
Metrics
References
BICUDO, Maria A. V. Educação Matemática. 2.ed. São Paulo: Centauro, 2005.
DA SILVA, Américo Junior Nunes; DO NASCIMENTO, Ana Maria Porto; MUNIZ, Cristiano Alberto. O Necessário Olhar do Professor sobre a Produção Matemática das Crianças nos Anos Iniciais. Educação Matemática em Revista, p. 48-55, 2017.
DE CARVALHO, Dione Lucchesi. Metodologia do ensino da Matemática. Cortez Editora, 2014.
DE OLIVEIRA, Thâmillys Marques; MARTINS, Danielle Juliana Silva; MONTEIRO, Willmara Marques. Quebrando paradigmas no ensino da Matemática: um relato de experiência no (pro) EJA utilizando o software tuxof match command. Tecnologias na Educação. V. 13, n.7, p. 1-10, 2015.
GUERREIRO, António. Imposição ou negociação de significados matemáticos. Educação e Matemática, v. 115, p. 73-75, 2011.
LOPES, Antonio José. O que nossos alunos podem estar deixando de aprender sobre frações, quando tentamos lhes ensinar frações. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 21, n. 31, p. 1-22, 2008.
MARTINHO, Gesiel Alisson; DE FARIA REIS, Diogo Alves. Kit de frações no quadriculado como recurso didático para o ensino de frações. Revista de Educação Matemática, v. 18, p. e021004-e021004, 2021.
MICHELON, Karen Regina; MEGGIOLARO, Graciela Paz. Porcentagem: uma proposta para o Ensino Fundamental de Modelagem Matemática a partir do controle calórico de alimentos. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 6, n. 1, p. 01-16, jan. 2020.
NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter; COSTA, Sandra. Crianças fazendo Matemática. 1997.
PACHECO, Marina Buzin; ANDREIS, Greice da Silva Lorenzzetti. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, [S.l.], n. 38, p. 105-119, fev. 2018.
PIAIA, Franciele; DA SILVA SILVA, Vantielen. O Ensino de Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: sobre o uso da Modelagem Matemática. Revista de Educação Matemática, v. 16, n. 21, p. 88-100, 2019.
PEREIRA, Luiz Henrique Ferraz. Avaliações externas em Matemática: estímulo para o professor ser um investigador. Revista Thema, v. 14, n. 3, p. 284-290, 2017.
PIRES, Manuel Vara. Tarefas de investigação na sala de aula de Matemática: Práticas de uma professora de Matemática. Quadrante, v. 20, p. 55-81, 2011.
PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
PONTES, Edel Alexandre Silva. Os números naturais no processo de ensino e aprendizagem da Matemática através do lúdico. Diversitas Journal, v. 2, n. 1, p. 160-170, 2017.
PONTES, Edel Alexandre Silva. O Ato de Ensinar do Professor de Matemática na Educação Básica. Ensaios Pedagógicos, v. 2, n. 2, p. 109-115, 2018.
PONTES, Edel Alexandre Silva. O Professor Ensina e o Aluno Aprende: questões Teóricas no Processo de Ensino e Aprendizagem de Matemática. RACE-Revista da Administração, v. 4, p. 111-124, 2019.
PONTES, Edel Alexandre Silva. Conceptual questionsof a teacherabouttheteachingandlearningprocessofmathematics in basiceducation. Research, SocietyandDevelopment, v. 8, n. 4, p. 784932, 2019.
PONTES, Edel Alexandre Silva. Método de polya para resolução de problemas matemáticos: uma proposta metodológica para o ensino e aprendizagem de Matemática na educação básica. HOLOS, v. 3, p. 1-9, 2019.
PONTES, Edel Alexandre Silva et al. Prática educacional no ato de ensinar e aprender Matemática nos anos finais do ensino fundamental por meio do processo-RICA: Raciocínio lógico, Inteligência Matemática, Criatividade e Aprendizagem Educationalpractice in theactofteachingandlearningmathematics in the final yearsofelementaryschoolthroughtheprocess-RICA. BrazilianApplied Science Review, v. 5, n. 3, p. 1411-1424, 2021.
PORFÍRIO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Uma reflexão em torno das tarefas de investigação. Investigações Matemáticas na aula e no currículo, p. 111-118, 1999.
VERTUAN, Rodolfo Eduardo; DA SILVA, Karina Alessandra Passos. Pensamento estatístico em uma atividade de modelagem Matemática: ressignificando o lançamento de aviões de papel. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 2, p. 320-334, 2018.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 586 PDF (Português (Brasil)) downloads: 192
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.