The contributions of teaching through Problem Solving for the learning of the concepts of the discipline of Descriptive Geometry from the perspective of the Mathematics undergraduate student on campus VII of UEPB

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id760

Keywords:

Problem solving, University education, Geometric draw, Student Perspective

Abstract

Problem Solving as a methodology has been consolidating itself as an important didactic strategy for teaching Mathematics at the most diverse levels of education. Several researches show that the use of Problem Solving in Higher Education can bring benefits to the teaching, learning and assessment processes of Mathematics. In this sense, this study aims to understand how the teaching of Mathematics through Problem Solving can contribute to the learning of the concepts of the discipline of Geometric Design and Descriptive Geometry in the conception of the undergraduate in Mathematics. For this, qualitative research was carried out with 21 students from the period 2021.2 of the Full Degree in Mathematics course at the State University of Paraíba (Campus VII), which was carried out through a questionnaire via Google Forms. Through this study, it was possible to verify that the teaching of Mathematics through Problem Solving can be a methodological possibility to provide a satisfactory learning of the concepts of the aforementioned discipline, as it contributed to a satisfactory learning of the concepts of the discipline, improved the skills of arguing and explain, as well as the autonomy of the licentiates.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luan Paulino da Costa, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

References

ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem-avaliação de matemática: por que através da resolução de problemas?. In: ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M.; (Orgs.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35 – 52.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa quantitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2019, p. 107 –119.

FERREIRA, N. C. Uma proposta de ensino de álgebra abstrata moderna, com a utilização da metodologia de ensino-aprendizagem-avaliação de matemática através da resolução de problemas, e suas contribuições para formação inicial de professores de matemática. 281 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro – SP, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/149213. Acesso em: 05 jan. 2022.

FERREIRA, N. C.; SILVA, L. E.; MARTINS, E. R. Resolução de Problemas no Ensino Superior. In: ONUCHIC, L. R.; LEAL JUNIOR, L. C.; PIRONEL, M. (Orgs.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo, Livraria da Física, p. 189-219, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 68ª ed, 2021.

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing understanding in mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (ed.). New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-42. Disponível em: https://www.bgsu.edu/content/dam/BGSU/COSMOS/Documents/resources/C2AM2P-resources/Developing-Understanding-Mathematics-Problem-Solving-Schroeder-Lester-1989.pdf . Acesso em 25 dez. 2021.

VERAS, R. S.; FERREIRA, S. P. A. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 38, p. 219-235, 2010.

ZANON, T. X. D.; VALOIS, J. M.; SILVA, S. C. A Resolução de Problemas para Licenciandos em Matemática: do Ensino Superior às Turmas de Educação Básica. Revista de Educação Matemática, v. 17, 2020. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/269. Acesso em 01 jan. 2022.

Published

2023-01-23

Métricas


Visualizações do artigo: 183     PDF (Português (Brasil)) downloads: 113

How to Cite

COSTA, Luan Paulino da. The contributions of teaching through Problem Solving for the learning of the concepts of the discipline of Descriptive Geometry from the perspective of the Mathematics undergraduate student on campus VII of UEPB. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. 01, p. e023008, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id760. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/9. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos