What is this seen in the conception of female teachers who teach mathematics about collaborative research?
DOI:
10.37001/remat25269062v19id724Keywords:
Virtual Collaborative Group, Teaching Praxis, Collaborative ResearchAbstract
In this article, we present a search for understanding what collaborative research is in the conception of teachers who teach mathematics, participants of a collaborative virtual group, which was formed with two objectives: first, to deepen the studies on Inclusive Education, and second, to overcome the difficulties imposed by the pandemic scenario, among them, the need to use technological resources for distance mathematics teaching. In this perspective, the group initially sought to understand aspects related to the research and collaboration dyad. The discussions outlined are anchored in Collaborative Research, articulated with the Culture of Collaboration in Teaching Practice. The corpus of analysis emerges from the transcription of the dialogues between the participants in the virtual meetings. To assist in the text mining process, the software IRaMuTeQ was used. Our reflections emerge from the Textual Discourse Analysis (TDA), in an exercise of critical/reflective analysis with phenomenological and hermeneutic characteristics, that is, in a descriptive and interpretive movement from the viewpoint of the researcher as the translator of this movement. Throughout the study, we observed dialogues with a critical-reflexive essence, awareness of the social and political reality, facing the gap between theoretical and legal assumptions, the absence of actions that foster an authentic inclusive praxis. Our findings reveal the importance of the Culture of Collaboration in the production of knowledge connected to the need to act, constituting a fundamental characteristic for the practice of collaborative research.
Downloads
Metrics
References
BEILLEROT, J. A “Pesquisa”: esboço de uma análise. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 3. ed. Campinas: Papirus, 2001. p. 71-90.
BOAVIDA, A.; PONTE, J. P. Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In: GTI (Org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CAMARGO, B. V., JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: Um Software Gratuito para Análise de Dados Textuais. Temas em Psicologia, 21 (2), p. 513-518, 2013.
CARR, W.; KEMMIS, S. Becoming critical: education, knowledge and action research, Falmer, London, 1986.
CARR, W.; KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza; la instigación acción in la formación del professorado. Barcelona, Ediciones Martínez Roca, 1988.
DESGAGNÉ, S. Lê concept de recherche collaborative. I’ídée d’um rapprochement entre chercheurs universitaires et praticieres enseignants. Revue des Sciences de L’education, 1997.
FIORENTINI, D. Formação de professores de Matemática: Explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
HALL, V., & WALLACE, M. Collaboration as a Subversive Activity: a professional response to externally imposed competition between schools? School Organisation, v.13, n. 2, p. 101-117, 1993.
HARGREAVES, A. Os professores em tempos de mudança – O trabalho e a cultura dos professores na Idade Pós-Moderna. Lisboa: Mc Graw-Hill, 1998.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IBIAPINA, I. M. L. de M. Docência Universitária: um romance construído na reflexão dialógica. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação, Natal, 2004.
IBIAPINA, I. M. L. de M. (Re) elaborando o conceito de competência. In: MENDES SOBRINHO, J. A.; CARVALHO, M. A. (Org.) Formação de professores: olhares contemporâneos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
IBIAPINA, I. Mª. L. de M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Liber livro Editora, 2008.
JACULLO-NOTO. Interactive Research and development: Partneres in craft, Teachers College Record, n. 86, 1v, 1984, p. 208-222.
KEMMIS, S. Critical reflection. WINDEEN, M. F.; ANDREWS, I. Staff development for school improvement. Philadelphia, USA: Falmer Press, 1987.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
LIBERALI, F. C. O papel do multiplicador. In: CELANI, M. A. A. (Org.) Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 2003.
LIEBERMAN, A. Collaborative research: working with, not working on. Educational Leadership. In: OJA, S. Role issues in pratical collaborative research in change schools. Nueva Oerleans, AERA, 1984.
LOBO DA COSTA, N. M. Reflexões sobre tecnologia e mediação pedagógica na formação do professor de matemática. In: BELINI, W; LOBO DA COSTA, N. M. (Org.) Educação Matemática, Tecnologia e Formação de professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora da FECILCAM, 2010.
MAGALHÃES, M. C. C. A linguagem na formação de professores reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, M. C. C. A formação do professor como um profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 2004.
MIZUKAMI, M. G. N. Formação de professores, práticas pedagógicas e escola. São Carlos: EDUFSCar, 2002.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, out. 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 3. ed. Rev. e Ampl. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
MORAIS, E. A. M.; AMBRÓSIO, A. P. L. Mineração de Textos. Instituto de Informática. Universidade Federal de Goiás. Relatório Técnico, 2007.Disponível em: https://ww2.inf.ufg.br/sites/default/files/uploads/relatorios-tecnicos/RT-INF_005-07.pdf. Acesso em: 08/01/2022.
OJA, S.; PINE, G. A. Two years study of teachears development. Relation to collaborative action research in the schools. Hampshire, University of New Hampshire, 1983.
OJA, S. Role issues in pratical collaborative research in change schools. Nueva Oerleans, AERA, 1984.
PÉREZ GOMEZ, A. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.
PONTE, J. P. Estudos de caso em educação matemática. Bolema, 25, 2006, p. 105 – 132.
SMULYAN, L. Action research on change in school: A collaborative Project, Montreal, AERA, 1983. Collaborative Action Research: Historical Trends, Montreal: AERA, 1984.
SOUSA, R. S.; GALIAZZI, M. do C. Compreensões Acerca da Hermenêutica na Análise Textual Discursiva: Marcas Teórico-Metodológicas à Investigação. Contexto & Educação, Ijuí, v. 31, n. 100, p. 33-55, abr. 2016.
SOUSA SANTOS, B. de. Educación para outro mundo posible. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Medellin: CEDALC, 2019.
SOUZA JUNIOR, A. J. de. Trabalho coletivo na universidade: trajetória de um grupo no processo de ensinar e aprender cálculo diferencial e integral. 323p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251880>. Acesso em: 07 nov. 2020.
STAKE, R. E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Porto Alegre: Penso, 2011.
ZEICHNER, K. O professor com prático reflexivo. In: ZEICHNER, K. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
ZEICHNER, K. Formando professores reflexivos para uma educação centrada no aprendiz: possibilidades e contradições. In: ESTEBAN, T.; ZACCUR, E. (Org.) Professora-pesquisadora: uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 227 PDF (Português (Brasil)) downloads: 73
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.