Let's hear a story? methodological possibilities for mathematical development in early childhood education
DOI:
10.37001/remat25269062v19id626Keywords:
Mathematics Education, Children's Stories, Preschool, Pedagogical PracticesAbstract
The present work analyzed the use of Children's Stories to stimulate the development of mathematics in kindergarten, aiming to think about the methodological possibilities of reading in mathematics education as a sociocultural practice that is part of children's lives. This research can enable a discussion on the construction of the child's mathematical concept from children's stories in promoting the child's mathematical learning in a more pleasurable way through oral language, imagination, fantasy, and games. Through a dialectical reading, the methodological approaches of the research took place from a qualitative, exploratory, and documentary approach. A survey of bibliographic data related to children's literature and its relationship with mathematical development in children was carried out through materials made available by the Ilhéus Department of Education for teachers who work in preschool. The theoretical synthesis discussed the assumptions of several authors who deal with Children's Literature, storytelling, and mathematical development in Early Childhood Education. The development of this research allowed us to realize the importance of relating the reading of children's stories to the process of teaching and learning mathematics in preschool.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96.
CORDI, ANGELA. Pé de brincadeira: pré-escola 4 a 5 anos e 11 meses. Curitiba: Positivo, 2018.
FONTANA, Felipe. Técnica de pesquisa. In: MAZUCATO, Thiago (org.). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Penápolis: FUNEPE, 2018.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler- em três artigos que se completam. 43. ed. São Paulo: Cortez, 2002
______. Pedagogia da autonomia. 45ª ed. Rio de janeiro: paz e terra, 2013.
GADOTTI, Moacir. Concepções dialética da educação: um estudo introdutório. 14 ed, São Paulo: Cortez, 2003
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atica, 2008.
______. Como elaborar projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas, 4ª ed. 2002.
ILHÉUS. Perspectiva a Proposta curricular para a educação Infantil. Ilhéus: SEDUC, 2017. Disponível em: https://www.ilheus.ba.gov.br/abrir_arquivo.aspx?cdLocal=12&arquivo=%7B5BB0A2A3-ACE1-B48E-C517-ECBDECED21BB%7D.pdf. Acesso em 27 de Fevereiro de 2020.
KAMII, Constance. A natureza do número A criança e o número. Implicações educacionais da teoria de Piaget para atuação com escolares de 4 a 6 anos. Tradução: Regina A. de Assis. 35ª Ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.
KAMII, Constance. A criança e o número. 35. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.
LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARCONI, Maria e LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2016.
MARTINS, Ronei, X; RAMOS, Rosana. Metodologia de pesquisa. Guia de estudos lavras: UFLA, 2013.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de: Currículo na educação Infantil: dos conceitos teóricos à prática pedagógica. In: SANTOS, M. O dos e RIBEIRO, M. I. S (Orgs): Educação Infantil: os desafios estão postos? Salvador: Sooffset, 2014.
KISHIMOTO, T. M; OLIVEIRA-FORMOZINHO, J. (Orgs)em busca da pedagogia da infância. São Paulo: Penso, 2013.
SMOLE, K. C. S. et al. Era uma vez na Matemática: uma conexão com a literatura infantil. São Paulo: CAEM, 2004.
______. A Matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. 205p.
SMOLE, K. S; DINIZ, M. I. (Orgs). Ler, escrever problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artemedes editora, 2006
SMOLE, K. S.; A Matemática na escola: pelos caminhos do saber, do sentir e do querer. 2019. Disponível em: https://mathema.com.br/artigos/a-matematica-na-escola-pelos-caminhos-do-saber-do-sentir-e-do-querer/l>. acesso em: 21 de dezembro de 2019.
SMOLE C: CÂNDIDO Patrícia STANCANELLI, Renata: Matemática e Literatura Infantil. Belo Horizonte; Lê, 1998.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 571 PDF (Português (Brasil)) downloads: 355
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.