Let's hear a story? methodological possibilities for mathematical development in early childhood education

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id626

Keywords:

Mathematics Education, Children's Stories, Preschool, Pedagogical Practices

Abstract

The present work analyzed the use of Children's Stories to stimulate the development of mathematics in kindergarten, aiming to think about the methodological possibilities of reading in mathematics education as a sociocultural practice that is part of children's lives. This research can enable a discussion on the construction of the child's mathematical concept from children's stories in promoting the child's mathematical learning in a more pleasurable way through oral language, imagination, fantasy, and games. Through a dialectical reading, the methodological approaches of the research took place from a qualitative, exploratory, and documentary approach. A survey of bibliographic data related to children's literature and its relationship with mathematical development in children was carried out through materials made available by the Ilhéus Department of Education for teachers who work in preschool. The theoretical synthesis discussed the assumptions of several authors who deal with Children's Literature, storytelling, and mathematical development in Early Childhood Education. The development of this research allowed us to realize the importance of relating the reading of children's stories to the process of teaching and learning mathematics in preschool.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabiana dos Santos Vieira, Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC

Mestra em Educação em Ciências e Matemática – UESC. 

Cláudia Celeste Lima Costa Menezes, Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia – UFBA. Professora no departamento de Ciências da Educação na Universidades Estadual de Santa Cruz.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96.

CORDI, ANGELA. Pé de brincadeira: pré-escola 4 a 5 anos e 11 meses. Curitiba: Positivo, 2018.

FONTANA, Felipe. Técnica de pesquisa. In: MAZUCATO, Thiago (org.). Metodologia da pesquisa e do trabalho científico. Penápolis: FUNEPE, 2018.

FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler- em três artigos que se completam. 43. ed. São Paulo: Cortez, 2002

______. Pedagogia da autonomia. 45ª ed. Rio de janeiro: paz e terra, 2013.

GADOTTI, Moacir. Concepções dialética da educação: um estudo introdutório. 14 ed, São Paulo: Cortez, 2003

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atica, 2008.

______. Como elaborar projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas, 4ª ed. 2002.

ILHÉUS. Perspectiva a Proposta curricular para a educação Infantil. Ilhéus: SEDUC, 2017. Disponível em: https://www.ilheus.ba.gov.br/abrir_arquivo.aspx?cdLocal=12&arquivo=%7B5BB0A2A3-ACE1-B48E-C517-ECBDECED21BB%7D.pdf. Acesso em 27 de Fevereiro de 2020.

KAMII, Constance. A natureza do número A criança e o número. Implicações educacionais da teoria de Piaget para atuação com escolares de 4 a 6 anos. Tradução: Regina A. de Assis. 35ª Ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

KAMII, Constance. A criança e o número. 35. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONI, Maria e LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2016.

MARTINS, Ronei, X; RAMOS, Rosana. Metodologia de pesquisa. Guia de estudos lavras: UFLA, 2013.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de: Currículo na educação Infantil: dos conceitos teóricos à prática pedagógica. In: SANTOS, M. O dos e RIBEIRO, M. I. S (Orgs): Educação Infantil: os desafios estão postos? Salvador: Sooffset, 2014.

KISHIMOTO, T. M; OLIVEIRA-FORMOZINHO, J. (Orgs)em busca da pedagogia da infância. São Paulo: Penso, 2013.

SMOLE, K. C. S. et al. Era uma vez na Matemática: uma conexão com a literatura infantil. São Paulo: CAEM, 2004.

______. A Matemática na educação infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. 205p.

SMOLE, K. S; DINIZ, M. I. (Orgs). Ler, escrever problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artemedes editora, 2006

SMOLE, K. S.; A Matemática na escola: pelos caminhos do saber, do sentir e do querer. 2019. Disponível em: https://mathema.com.br/artigos/a-matematica-na-escola-pelos-caminhos-do-saber-do-sentir-e-do-querer/l>. acesso em: 21 de dezembro de 2019.

SMOLE C: CÂNDIDO Patrícia STANCANELLI, Renata: Matemática e Literatura Infantil. Belo Horizonte; Lê, 1998.

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 571     PDF (Português (Brasil)) downloads: 355

How to Cite

SANTOS VIEIRA, Fabiana dos; COSTA MENEZES, Cláudia Celeste Lima. Let’s hear a story? methodological possibilities for mathematical development in early childhood education. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022065, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id626. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/94. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos