The teaching-learning of mathematics in times of COVID-19: experience in high school classes in a private school in the city of Natal/RN
DOI:
10.37001/remat25269062v19id589Keywords:
Mathematical Education, Teaching and Learning, Pedagogical Practices, Covid-1Abstract
This scientific article aims to discuss the teaching and learning of mathematics in times of the COVID-19 pandemic. In addition, we seek to report experiences, in high school classes, in a private school in the city of Natal/RN, during the third quarter of 2020, in which we use educational platforms, virtual environments and online games, resuming the school activities, through non-face-to-face classes and collaborating so that students learn the contents of this discipline. In this way, we determined qualitative research as a methodology, initially carrying out a study of theoretical references that discuss teaching-learning and digital technologies. Still, we use the case study, sharing the experiences in teaching in a potiguar school, in the face of this context of national social isolation. As a result, we found that the use of digital technologies, educational platforms and online games contributed to the students learning mathematical content, gradually demonstrating greater participation, criticality, and curiosity during classes, in addition to presenting an autonomous and protagonist posture. of their learning processes and their lives.
Downloads
Metrics
References
BEZERRA, Heriberto S. N.; NASCIMENTO, José Mateus do. O uso de jogos na aprendizagem de matemática: experiências no Pibid em escola pública da cidade de Natal. Natal (RN), anais eletrônicos 7º EpePE, 2018. Disponível em: https://www.fundaj.gov.br/images/stories/epepe/anais_do_7_epepe.pdf. Acesso em: 02 de fev. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 01 de fev. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus (COVID-19), Brasília, 2020. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em: 05 de fev. 2021.
CURTIS, William. How to improve your math grades. Berkeley (CA): Occam Press, 2014. Disponível em: https://translate.google.com.br/translate?hl=pt-BR&sl=en&u=http://occampress.com/&prev=search. Acesso em: 02 de fev. 2021.
D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23.ed. Campinas (SP), Papirus, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 37. ed. São Paulo, Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 40. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo, HUCITEC EDITORA, 2014.
NASCIMENTO, Heitor Guerra do. Licenciatura em Matemática: metodologia e didática do ensino de Matemática. Salvador, FTC/EAD, 1998.
PANSE. Andreas. 5 motivos para você usar o Kahoot em sala de aula: Professor Inovador. São Paulo, Página oficial, 2017. Disponível em: https://professorinovador.com/2017/12/09/5-motivos-para-usar-kahoot/. Acesso em: 03 de fev. 2021.
PLURAL. Somos educação. São Paulo, Página oficial, 2020. Disponível em: https://www.plurall.net/. Acesso em: 02 de fev. 2021.
RIBEIRO, Flávia Martins; PAZ, Maria Goretti. O ensino da matemática por meio de novas tecnologias. Santa Maria (RS), Revista Modelos, 2012. Disponível em: http://facos.edu.br/publicacoes/revistas/modelos/agosto_2013/pdf/o_ensino_da_matematica_por_meio_de_novas_tecnologias.pdf. Acesso em: 02 de fev. 2021.
RIO GRANDE DO NORTE. Decreto-Lei nº 29.524 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre medidas temporárias para o enfrentamento da Situação de Emergência em Saúde Pública provocada pelo novo Coronavírus (COVID-19). Natal, Diário Oficial, 2020. Disponível em: http://diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20200318&id_doc=677489. Acesso em: 12 de fev. 2021.
SONNEWEND, Bianca. Geek Lab: o que é? - Infográfico. São Paulo, Página oficial, 2017. Disponível em: https://www.geekie.com.br/blog/geekie-lab-infografico/. Acesso em: 01 de fev. 2021.
SUPER PROFESSOR. Interbits®. São Paulo, Página oficial, 2020. Disponível em: https://www.sprweb.com.br/mod_superpro/index.php. Acesso em: 01 de fev. 2021.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 234 PDF (Português (Brasil)) downloads: 85
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.