Articulating some geometric knowledge with the manipulative conditions of Petrus Ramus' baculum in a university experience
DOI:
10.37001/remat25269062v19id746Keywords:
Geometric Knowledge, Use of the Baculum, University Extension CourseAbstract
From the attempt to approach the history of mathematics teaching through old instruments for the mobilization of mathematical knowledge present in them, we had the application of an activity in a university extension course, in which we aimed to show the geometric knowledge that was listed in the study of the manipulative conditioning scans of the baculum of Petrus Ramus (1515-1752),a mathematical instrument contained in the historical document Via regia ad geometriam, under the English version of 1636. To this end, using the qualitative approach with descriptive nature, we made the data treatment in the chosen activity, trying to gather the concepts that were listed, in order to make relationship with the management of the mathematical instrument. Therefore, the participants highlight the concepts of parallelism, perpendicularity, relevant to the inclination of the instrument, depending on the conditions of us of the baculum of Petrus Ramus, which allows the user to position the object well to find the measure sought. Thus, with the mathematical concepts that were identified in the study of the handling of the instrument, we had the notion about the didactic potentialities of Petrus Ramus' baculum for the teaching of Mathematics, relating both to the school routine and didactic approaches that can be implemented in basic education.
Downloads
Metrics
References
BARONI, Rosa Lúcia Sverzut; TEIXEIRA, Marcos Vieira; NOBRE, Sergio Roberto. A investigação científica em História da Matemática e suas relações com o programa de pós-graduação em Educação Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 164-185.
BATISTA, Antonia Naiara de Sousa. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso da balhestilha, inserida no documento Chronographia, Reportorio dos Tempos..., aplicado na formação de professores. 2018. 114f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
BELTRAN, Maria Helena Roxo; SAITO, Fumikazu TRINDADE, Laís dos Santos Pinto. História da Ciência para formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2014.
PEREIRA, Ana Carolina Costa. Conhecendo a história do GPEHM e sua contribuição para a educação Matemática no Ceará. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa. (org.) Ensino e história da Matemática: enfoques de uma prática. Fortaleza: Eduece, 2020a. Cap. 1. p. 15-39.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. A organização do saber geométrico em Via Regia ad Geometriam (1636) de Petrus Ramus: uma reflexão sobre a definição de ângulo reto e de perpendicular. Rematec, Natal, v. 13, n. 27, pp.24-38, 2018.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. A reconstrução do Báculo de Petrus Ramus na interface entre história e ensino de Matemática. Revista Cocar, Belém, v. 13, n. 25, pp. 342-372, 2019.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.
RAMUS, Petrus. Via regia ad geometriam: The way to geometry. Londres: Thomas Cotes, 1636. Tradução de: Willian Bedwell.
SAITO, Fumikazu. A reconstrução de antigos instrumentos matemáticos dirigida para formação de professores. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 29, n. 62, p.571-589, 19 dez. 2019.
SAITO, Fumikazu. História da Matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: LF – Editorial, 2015. (História da Matemática para Professores).
SAITO, Fumikazu; PEREIRA, Ana Carolina Costa. A elaboração de atividades com um antigo instrumento matemático na interface entre história e ensino. São Paulo: LF - Editorial, 2019. 88 p. (História da Matemática e da educação Matemática para o ensino).
SILVA, Francisco Hemerson Brito Da. Sobre os conhecimentos matemáticos a partir da reconstrução do báculo de Petrus Ramus (1515-1572) advindos de uma vivência dos licenciandos em Matemática da UECE. 2021. 110 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em 2021) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021.
SILVA, Francisco Hemerson Brito da; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Explorando as situações de medição de comprimento, altura e largura com o uso do báculo de Petrus Ramus. Revista Brasileira de História, Educação e Matemática – HIPÁTIA, São Paulo, v. 5, n.2, p. 398-409, 2020.
SILVA, Francisco Hemerson Brito da; PEREIRA, Ana Carolina Costa; Batista, Antonia Naiara de. Alguns saberes docentes adquiridos em uma discussão sobre a medição de profundidade com o báculo de Petrus Ramus. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 8, n. 23, 1219–1235, 2021.
SILVA, Isabelle Coelho da. A articulação entre história e ensino de Matemática a partir de textos originais: considerações iniciais para o educador matemático. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa. (org.) Ensino e história da Matemática: enfoques de uma prática. Fortaleza: Eduece, 2020. Cap. 2. p. 40-56.
Silva, Isabelle Coelho da; & Pereira, PEREIRA, Ana Carolina Costa. Definições e Critérios para o Uso de Textos Originais na Articulação entre História e Ensino de Matemática. Boletim de Educação Matemática, [S. l.], v. 35, n. 69, 223-241, 2021.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 125 PDF (Português (Brasil)) downloads: 51
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.