A study on the estimation and resolution of mathematical tasks by fifth grade students
DOI:
10.37001/remat25269062v18id548Keywords:
Estimativa, Sentido de Número, Anos iniciais do Ensino FundamentalAbstract
Estimative can be considered as a kind of mathematical calculation to be worked on in the early years of elementary school in situations where we understand the relationship between the context and the calculation necessary to solve it with approximate values. Based on this, we seek to investigate the following research problem: What were the notions of estimative of students of the 5th grade of elementary school were understood and applied in situations of calculation? This research aimed to analyze how 5th grade students understand the relationship between the context of the problem and the calculation needed focusing on the use of estimative to solve mathematical tasks. Fifty students from two classrooms of the 5th grade of elementary school of a state school in Bauru, SP, participated in this research. The instruments used were: Questionnaire, which aimed to characterize the participants in terms of age, gender as well as their perception of performance in Mathematics in general and 2) Mathematical tasks, which aimed to investigate the use of estimative by students. The results obtained with these instruments showed that students are unable to use estimative as a more efficient strategy for solving the mathematical tasks, placing more emphasis on calculations whose results are accurate, more specifically, on algorithms. So, we can conclude that, in general, students who participated in this research cannot use the estimative as a more efficient strategy to solve the presented mathematical tasks
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Idade Certa: Quantificação, Registros e Agrupamentos. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acessado em: 09 maio 2020.
BERTICELLI, Danilene Donin. Cálculo mental no ensino primário (1950-1970): um olhar particular para o Paraná, 2017. 157f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2017.
BROCARDO, Joana; DELGADO, Catarina; MENDES, Fátima. Desenvolvendo o Sentido do Número: Perspectivas e Exigências Curriculares. Ed.1ª. Associação de Professores de Matemática, 2005.
BROCARDO, Joana.; SERRAZINA, Lurdes.; KRAEMER, Jean-Marie. Algoritmos e sentido do número. Educação e Matemática, v. 75, p. 11-15, 2003. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/8028/1/Algoritmos...%20n%C3%BAmero%20-%20p.%2011-15.pdf . Acesso em 09 fev. 2021.
BROCARDO, Joana. Uma linha de desenvolvimento do cálculo mental: começando no 1º ano e continuando até ao 12º ano. In: PROFMAT — ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA. Actas do PROFMAT: Lisboa, 2011.
BUYS, K. Mental Arithmetic. In: HEUVEL-PANHUIZEN, M.; BUYS, K.; TREFFERS, A. (Ed.), Children learning Mathematics: A learning-Teaching trajectory with intermediate attainment targets for calculation with whole numbers in primary school. Holanda: Sense publishers. 2008. p. 173-202.
CARRAHER, Terezinha Nunes; CARRAHER, David William; SCHLIEMANN, Aanalúcia Dias. Na vida dez, na escola zero. 10ed. São Paulo: Cortez Editora, 1995.
DELGADO, Catarina Raquel Santana Coutinho Alves. As práticas do professor e o desenvolvimento do sentido de número: Um estudo no 1.º ciclo. 2013. 562 f. Tese (Doutorado em Educação – Didática da Matemática). Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Lisboa. 2013.
GIONGO, Ieda Maria; QUARTIERI, Marli Teresinha.; REHFELDT, Márcia Jussara Hepp. Problematizando o uso da Estimativa em aulas de Matemática da escola básica. XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do XI ENEM: Curitiba, 2013. Disponível em: http://www.http://enem2013.pucpr.br/2013/07/19/anais-do-xi-enem/. Acessado em: 09 fev. 2021.
HEUVEL-PANHUIZEN, Marja van den; BUYS, K. A Learning-Teaching trajectory with intermediate attainment targets for calculation with whole numbers in primary school. In: HEUVEL-PANHUIZEN, Marja van den (Ed.), Children learning Mathematics. Holanda: Sense publishers, 2008. p. 95-100.
LACERDA, Maurício Silva; LEITE, Leonardo Rodrigues; SANTOS, Marli Regina. Fazendo estimativas a partir de situações cotidianas e materiais manipulativos. XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do XI ENEM: Curitiba, 2013. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/XIENEM/pdf/2614_1482_ID.pdf . Acessado em: 09 fev. 2021.
MCINTOSH, Alistair; REYS, Barbara; REYS, Robert. E. Uma proposta de quadro de referência para examinar o sentido básico de número. For the Learning of Mathematics, v. 12, n. 3, p. 1-17. 1992.
MORAIS, A. M.; Neves, I. P. Fazer investigação usando uma abordagem metodológica mista. Revista Portuguesa de Educação. 2007. p. 75-104.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Normas para o Currículo e Avaliação em Matemática Escolar. Lisboa: APM, 1991.
NOGUES, Camila Peres; DURO, Mariana Lima. Desenvolvimento da Estimativa Numérica e desempenho em aritmética em crianças: um estudo comparativo entre tarefas. XII Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do XII ENEM: São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/7105_3110_ID.pdf. Acessado em: 09 fev. 2021.
NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças Fazendo Matemática. Tradução de: COSTA, S. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
OLIVEIRA, Vanessa; SAMPAIO, Raissa Samara; BATISTA, Carolina Cordeiro. O uso da Estimativa nos anos iniciais do Ensino Fundamental. XII Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais do XII ENEM: São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/6275_2741_ID.pdf. Acessado em: 09 fev. 2021.
PARRA, Cecilia. Cálculo Mental na escola primária. In: PARRA, Cecilia; SAIZ, Irma. (org) Didática da Matemática. Porto Alegre: Artmed, 1996.
SANDER, Giovana Pereira. Um estudo sobre a relação entre a crença de autoeficácia na resolução de tarefas numéricas e o sentido de número de alunos do ciclo de alfabetização. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, da Área de Concentração em Ensino de Ciências e Matemática, da Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de Bauru, São Paulo, 2018.
SOWDER, Judiith. A compreensão de número na escola e primeiro grau. MEIRA, Luciano Rogerio Lemos; SPINILLO, Alina Galvão (Orgs). Anais da I Semana de Estudos em Psicologia da Educação Matemática. p. 19-27. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 1995.
SPINILLO, Alina Galvão. O Sentido de número e sua Importância na Educação Matemática. In: BRITO, Marcia Regina Ferreira (Org.). Soluções de Problemas e a Matemática Escolar. Campinas: Alínea, 2006. p. 83-111. Campinas: Alínea, 2006.
SPINILLO, Alina Galvão. Sentido de número na Educação Matemática. In: Ministério da Educação. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: Quantificação, registros e agrupamentos. Brasília: MEC – SEB, 2014.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 2922 PDF (Português (Brasil)) downloads: 145 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 22
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.