On the notion of Olympic Didactic Situation applied to the context of the International Mathematical Olympiad
DOI:
10.37001/remat25269062v18id533Keywords:
Didactic Engineering, Theory of Didactic Situations, IMOAbstract
The present article presents a specific theoretical-conceptual order of a structuring of research in Mathematics Didactics with the purpose of showing a discussion and the opportunity of reaching didactic-methodological knowledge involving the teaching of Plane Geometry through Olympic Problems obtained from the evaluations of the International Mathematical Olympiad. The objective of the work is to carry out a Didactic Engineering aiming at the structuring of an Olympic Didactic Situation, with emphasis on the teaching of Plane Geometry, with the support of the educational software GeoGebra as a technological resource with the purpose of providing the understanding of new resolutions to the students through the commands and visualization of the figures exposed in the Olympic didactic problem-situation. The methodology of Michèle Artigue (1988) was used, the Didactic Engineering listed in its first phases: Preliminary Analysis and Design and Analysis a priori of the didactic situation, with dedication to the design and modeling of plane figures of an Olympic problem-situation in addition to the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau (1986) and the educational software GeoGebra as a technological resource collaborating in the construction along with the operational commands and the visualization of the figure. This proposal has importance in an Olympic Didactic Situation for mathematics teachers to promote moments of interaction that favored the execution in the classroom or in the preparation of procedures for the International Mathematical Olympiad, i.e., for better planning and methodological learning applied in the school environment.
Downloads
Metrics
References
ALMOULOUD, S. A. A geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 27, pp. 94 - 108, Set /Out /Nov /Dez 2004.
ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. Editora UFPR. São Paulo: Brasil. 2007.
ALMOULOUD, S.; COUTINHO, C. Q. S. Engenharia Didática: características e seus usos em trabalhos apresentados no GT-19 / ANPEd. Revemat. v. 3. n. 6, pp. 62-77, UFSC: 2008. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2008v3n1p62/12137>. Acesso em 06 dez. 2020.
ALVES, F. R. Engenharia Didática para a generalização da sequência de Fibonacci: uma experiência num curso de licenciatura. Educação Matemática Pesquisa, v. 18, n. 1, pp. 61-93, 2016.
ALVES, F. R. Engenharia Didática para o Ensino de Variável Complexa: Visualização de Conceitos Relacionados ao Processo Matemática de Integração. Alexandria-Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, pp. 3-29, 2018.
ALVES, F. R. V. Situações Didáticas Olímpicas (SDOs): ensino de olimpíadas de matemática com arrimo no software GeoGebra como recurso na visualização. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 1, pp. 319-349, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p319
ALVES, F. R. V. Situação Didática Olímpica (SDO): Aplicações da Teoria das Situações Didáticas para o Ensino de Olimpíadas. Revista Contexto & Amp; Educação, v. 36, n. 113, pp. 116–142, 2021. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.116-142
ALVES, R. A alegria de ensinar. 3ª edição. ARS Poética Editora ltda, 1994.
ARTIGUE, M. Ingénierie didactique. Recherches en didactique des mathématiques, v. 9, n. 3, pp. 281-308, 1988.
ARTIGUE, M. (1996) “Engenharia Didáctica”, In: DIDÁTICA DAS MATEMÁTICAS. Brun, J. (Org.). Lisboa: Instituto Piaget.
ARTIGUE, M. Perspectives on design research: the case of didactical engineering. Angelika BiknerAhsbahs; Christine Knipping; Norma Presmeg. Approaches to qualitative research in mathematics education, Springer, pp. 467-496, 2014.
BADARÓ, R. L. Do Zero às Medalhas: orientações aos professores de cursos preparatórios para Olimpíadas de Matemática. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT). Instituto de Matemática, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
BAGATINI, A. Olimpíadas de Matemática, Altas Habilidades e Resolução de Problemas. Monografia (Licenciatura em Matemática) — UFRGS/Porto Alegre, 2010. Disponivel em:< https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/29144>. Acesso em: 18 dez. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BROUSSEAU, G. Théorisation des phénomènes d’enseignement des mathématiques. 1986. 491 f. Tese (Doutorado) - Curso de Matemática, Université Sciences Et Technologies, Bordeaux, 1986.
CABARITI, E. A geometria hiperbólica na formação docente: possibilidades de uma proposta com o auxílio do cabri-géomètre. III Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2006, São Paulo.
DOUADY, R. La ingeniería didáctica y la evolución de su relación con el conocimiento. Ingeniería didáctica en educación matemática, pp. 61-96, 1995.
FIDELES, E. C. A OBMEP sob uma perspectiva de Resolução de Problemas. 2014. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT) – Instituto de Ciências Exatas, Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: <https://www.repositorio.unb.br/bitstream/10482/17049/1/2014_ EduardoCordeiroFideles.pdf>. Acesso em: 15 de dez. 2020.
LARA, M. T. V.; LOPES, M. R. C. M. Olimpíadas de Matemática: Uma estratégia de Ensino. 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes _pde/2013/2013_unicentro_mat_artigo_marcia_terezinha_veronese.pdf. Acesso em: 16 de out. 2020.
LIMA, M. L. O. Situações didáticas olímpicas para o ensino de sequências numéricas: um contributo da engenharia didática. 2019. 87 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ensino de Ciências e Matemática., Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/44173/1/2019_dis_mlolima.pdf>. Acesso em: 18 de dez. 2020.
OBM. 2020. Olimpíada Internacional de Matemática. Disponível em: <https://www.obm.org.br/olimpiada-internacional-de-matematica/>. Acesso em 16 de dez. 2020.
OBMEP. 2020. Apresentação. Disponível em: <http://www.obmep.org.br/apresentacao.htm>. Acesso em 18 de dez. 2020.
OLIVEIRA, C. C. N. Olimpíadas de matemática: concepção e descrição de “Situações Olímpicas” com o recurso do software GeoGebra. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016. Disponível em: <http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/21033/1/2016_dis_ccnoliveira .pdf>. Acesso em: 18 de dez. 2020.
PACHECO, J; PACHECO, M. F. A Escola da Ponte sob múltiplos olhares: palavras de educadores, alunos e pais. Porto Alegre: Penso, 2013.
PROFMAT. Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, 2020. Disponível em: https://www.profmat-sbm.org.br/. Acesso em: 16 nov. 2020.
RODRIGUES, G. R.; ALVES, F. J. C. Avaliação do uso de uma sequência didática no ensino de matrizes através da programação em blocos por um grupo focal. Revista de Estudos e Pesquisas sobre o Ensino Tecnológico, v. 5, n. 12, p. 30-50, 2019.
SANTOS, A. A.; ALVES, F. R. V. A Engenharia Didática em articulação com a Teoria das Situações Didáticas como percurso metodológico ao estudo e ensino de Matemática. Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 3, pp. 447-465, maio/jun. 2017. Disponível em: <http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/2739/2373>.Acesso em: 21 de dez. 2020.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 255 PDF (Português (Brasil)) downloads: 83 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 25
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.