Mathematical Investigations from the perspective of Lakatos' epistemology: perceptions of and from studies
DOI:
10.37001/remat25269062v18id537Keywords:
Mathematical Investigations, Lakatos, Meta-analysisAbstract
The study aims to discuss the implications of research on Lakatos' epistemology and Mathematical Investigation (MI). For this, a meta-analysis bibliographic study was carried out in published scientific articles, with the purpose of analyzing and presenting reflections on the use of Lakatos' epistemology in research with MI. The analyzed studies point out that there are points of convergence between them, among which we highlight the understanding of what MI is, the notion of advancing Science and the way of perceiving knowledge as progressive or degenerative. At the end, some points of these two researches were highlighted that may give rise to new studies.
Downloads
Metrics
References
BARBOSA, R.M. Um Programa de Pesquisa Comunicacional a partir de Harold Innis e Marshall McLuhan. 2014. 400f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, UnB, 2014. Disponível em: https://www.walime.co.mz/wp-content/uploads/2018/01/TC-Filosofia-Matem%C3%A1tica-de-Lakatos.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.
CARDOSO, V.C. Revisitando o quase empirismo de Imre Lakatos e refletindo sobre a Educação Matemática. História, Filosofia e Educação Matemática. Sinop, v. 9, n. 2, p. 822-846, ago./out. 2018.
ELLIS, A. Generalizing promoting actions: How classroom collaborations cansupport students’ mathematical generalizations. Journal for Research in Mathematics Education, v. 42, n. 4, p. 308- 345, 2011.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
KILPATRICK, J. et al. Somando-se: Ajudando as crianças a aprender matemática. Washington, DC: National Academia Press, 2001.
LAKATOS I.; MUSGRAVE, A. (orgs.). A crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cultrix/EDUSP, 1979.
LAKATOS, I. Entrevista na rádio BBC em 1973. 1973. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VYs_X7yKx2w. Acesso em: 6 jun. 2021.
______. A Lógica do Descobrimento Matemático: Provas e Refutações. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
______. O Falseamento e a metodologia dos Programas de Pesquisa Científica. In: LAKATOS Imre; MUSGRAVE, Alan. (orgs.). A crítica e o Desenvolvimento do Conhecimento. São Paulo: Cultrix/ EDUSP, 1979. p. 109-243.
LAMONATO, M. Investigando geometria: aprendizagens de professores da educação infantil. São Carlos. 2007. 244f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.
LANNIN, J. et al. Developing essential understanding of mathematics reasoning for teaching Mathematics in prekindergarten-grade 8. Reston, VA: NCTM, 2011.
MATA-PEREIRA, J.; PONTE, J. P. Raciocínio matemático em conjuntos numéricos: uma investigação no 3.º ciclo. Quadrante, v. 21, n. 2, p. 81-110, 2012.
______. Enhancing students’ mathematical reasoning in the classroom: teacher actions facilitating generalization and justification. Educational Studies in Mathematics, n. 2, v. 96, p. 169-186, out. 2017.
MARQUES, N. L. R. Epistemologia do Século XX. Pelotas, RS, 2013. Disponível em: http://www.nelsonreyes.com.br/Epistemologia%20do%20Século%20XX%20Nelson.pdf. Acesso em: 10 dez. 2019.
OLIVEIRA, P. O raciocínio matemático à luz de uma epistemologia. Educação e Matemática, n. 100, p 3-9, 2008.
PIRIE, S. Mathematical investigations in your classrooms: A pack for teachers. University of Oxford & University of Warwick, 1987.
PONTE, J. P. et al. Didáctica da matemática. Lisboa: DES do ME, 1997.
PONTE, J. P. Investigação sobre Investigações Matemáticas em Portugal. Investigar em Educação, n. 2, p. 93-169, 2003.
PONTE, J. P.; BROCADO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemáticas na Sala de Aula. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
SERRAZINA, L. et al. Investigações matemática e profissionais na formação de professores. 2002. Disponível em: http://spiem.pt/DOCS/ATAS_ENCONTROS/atas_EIEM_2002.pdf. Acesso em: 27 nov. 2019.
SILVA, G. H. G.; MOURA, A. Q. O falibilismo de Lakatos e o trabalho com investigações matemáticas em sala de aula: possíveis aproximações. Acta Scientiae, Canoas, v. 17, n. 2, p. 277-293, maio/ago. 2015.
SILVEIRA, F. L. A metodologia dos programas de pesquisa: a epistemologia de Imre Lakatos. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 13, n. 3, p. 219-230, dez.1996.
WHITENACK, J. W.; YACKEL, E. Construindo argumentações matemáticas nos primeiros anos: A importância de explicar e justificar ideias. Educação e Matemática, Lisboa: APM, v. 100, p. 85-88. nov./dez. 2008.
WICHNOSKI, P.; KLÜBER, T. Um olhar Lakatosiano sobre a tendência investigação matemática. REVEMAT. Florianópolis (SC), v. 10, n. 1, p. 65-80, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2015v10n1p65. Acesso em: 5 jun. 2021.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 174 PDF (Português (Brasil)) downloads: 50 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 19
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.