An investigative activity about polygons: reflection about unpredictabilities that promoted learnings

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id437

Keywords:

Investigations and explorations activities, Unpredictability, Polygons

Abstract

The main objective of this text is to introduce a reflection about the unpredictability in Mathematics classes. The episode reported is part of an undergraduate final project of a Mathematics Teacher Education course from a public University, whose main objective was to characterize Mathematics class in which students were involved in situations of investigation, exploration and discoveries. This study is based on the works of Ponte (2003), Ponte, Brocardo and Oliveira (2016) that treat investigations in Mathematics classes and on the studies of Skovsmose (2000) with the concepts of landscape of investigation, risk zone and comfort zone. As a methodology, an exploration and investigation activity about polygons was implemented with 5th grade students from a public school in São Paulo. The development’s characterization of the activity was described after the class in an internship notebook. Considering the activity applied, it was possible to conclude that unpredictable situations place the teacher in a risk zone and it should not be avoided, because it can establish a collaborative way of work between teacher and students and also provide learnings to the teacher. In fact, it was what occurred to the teacher and the prospective teacher whose knowledge of the definition of polygons were increased. They could relish the encountered opportunities throughout the implementation of the activities and, therefore, discuss it with students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andressa Rubim, Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo

Mestranda do Mestrado profissional em Ensino de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo. Licenciada em Matemática pela mesma Universidade

Maíra Fernandes, UNIVEM

Professora da Educação Básica I da Rede Estadual de São Paulo. Advogada formada pela UNIVEM-Marília/SP em 2005 e Pedagoga formada pela Universidade Anhanguera-Marilia/SP em 2015. Educadora desde 2012. Em 2016 efetivou-se na Rede Estadual de São Paulo, na escola E.E Prudente de Moraes, Bom Retiro, São Paulo/SP. Participou de cursos de extensão em Educação e Metodologia do Ensino da Matemática e atualmente participa do grupo de estudo GdS da FE/Unicamp.

Raquel Milani, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Professora Doutora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma universidade e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Rio Grande

References

D’AMBRÓSIO, Beatriz. Como ensinar Matemática hoje? Temas e Debates. Sbem, Brasília, v.1, n.2, p. 15-19, mar.1989.

ECHEVERRÍA, María del Puy Pérez; POZO, Juan Ignacio. Aprender a Resolver Problemas e Resolver Problemas para Aprender. In: POZO, Juan Ignacio (org.). A Solução de Problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998. p. 13-42.

PÓLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. 1.ed. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.

PONTE, João Pedro da. Investigar, ensinar e aprender. In: Actas do profmat. Lisboa: APM, 2003. p. 25-39. CD-ROM.

PONTE, João Pedro da et al. Investigando as aulas de investigações Matemáticas. In: ABRANTES, Paulo et al (org.). Investigações matemáticas na aula e no currículo. Lisboa: Associação de Professores de Matemática, 1999. p. 133-152.

PONTE, João Pedro; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações Matemáticas na sala de aula. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

PONTE, João Pedro da. Gestão curricular em Matemática. In: PONTE, João Pedro da. Investigações Matemáticas e investigações na prática profissional. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 103-142.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 119     PDF (Português (Brasil)) downloads: 75 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 24

How to Cite

RUBIM, Andressa; FERNANDES, Maíra; MILANI, Raquel. An investigative activity about polygons: reflection about unpredictabilities that promoted learnings. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021006, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id437. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/134. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Práticas e Histórias de aulas de Matemática