Reading and production of mathematical inferences in the study of inequalities
DOI:
10.37001/remat25269062v17id389Keywords:
Reading in Mathematical Education, Inferential Activity, Teaching of InequalityAbstract
The goal of this research was to analyze the production of inferences in reading strategies involved solving mathematic problems. The approach of research was qualitative and it developed with students of at the end the elementary school in a multiserie class of the campesina region of the Santa Maria das Barreiras city, in state of Pará, using the sequences didactic as tool to production of data. The structure of activities consisted in to omit important mathematical informations of the text for make the students produces inferences based on reading. The results show that students had better performance in the problems that demand the production of elaboratives inferences - they complementary the sense and has the function of to extend and to complete the informations about the text - than in logical inferences - starting from of text’s explicit informations and are essential to the process of production of sense. The concluding is that the development of tasks on focused on a stimulating to inferential activity in context of textual interpretation in the mathematics’ classroom it’s promising to promote in the students the development a mathematical skills, like as to create, interpretation and switch over between many symbolic and graphic representations, to solve problems through inequalities, with comprehension about used procedures.
Downloads
Metrics
References
ALVARENGA, Karly Barbosa. O que dizem as pesquisas sobre o ensino e a aprendizagem de inequações. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/10943/1/Karly%20Barbosa%20Alvarenga.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.
AZARQUIEL. El processo de simbolización. In: ______ (Org.). Ideas y actividades para ensenar álgebra. Madrid: Sintesis, 1993, p. 59-72.
BOOTH, Lesley R. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, Arthur F; SHULTE, Albert P. (Orgs.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 abr. 2019.
CARVALHO, Marlene Ribeiro de; JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo. ABZ da Leitura. Orientações Teóricas. Disponível em: http://magnetesrvk.no-ip.org/casadaleitura/portalbeta/bo/documentos/ot_avaliando_estrategias_metacognitivas_leitura_c.pdf. Acesso em: 2 nov. 2019.
FLAVELL, J. H.; WELLMAN, H. M. Metamemory. In: KAIL, Robert V.; HAGEN, John W. (Orgs.). Perspectives on the development of memory and cognition. S/l: 1977. p. 3-33.
GODOY, Arllda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em: 4 jan. 2020.
HODGES, Luciana Vasconcelos dos Santos Dantas; NOBRE, Alena Pimentel Mello Cabral. Revista Eletrônica de Educação, São Paulo, v. 6. n. 2, p. 476-490, 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/438/214. Acesso em: 4 de nov. 2019.
KATO, Mary Aizawa. O aprendizado da Leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
KIERAN, Carolyn. Duas abordagens diferentes entre os principiantes em álgebra. In: COXFORD, Arthur F; SHULTE, Albert P. (Orgs.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.
KLEIMAN, Angela. O ensino da leitura: a relação entre modelo e aprendizagem. In: _____ (Org.). Oficina de leitura: teoria e prática: São Paulo: Pontes. 2002a, p. 49-64.
KLEIMAN, A. A interface de estratégias e habilidades. In: ______(Org.). Oficina de leitura: teoria e prática: São Paulo: Pontes. 2002b, p. 65-81.
LINS, Romulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.
LUNA, Amanda Silva Alencar. Matemática e linguagem: um estudo sobre leitura e escrita na sala de aula. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4646. Acesso em: 4 de nov. 2019.
LUVISON, Cidinéia da Costa. Mobilizações e (re)significações de conceitos matemáticos em processos de leitura e escrita de gêneros textuais a partir de jogos. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Bragança Paulista, 2011. Disponível em: https://www.usf.edu.br/galeria/getImage/385/433818297712049.pdf. Acesso em: 4 nov. 2019.
OLIVEIRA, Katya Luciane de; BORUCHOVITCH, Evely; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos Estratégias de aprendizagem e desempenho acadêmico: evidências de validade. Psicologia Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 25, n.4, p.531‐536, out/dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v25n4/a08v25n4.pdf. Acesso em: 22 nov. 2019.
RIPARDO, R. B. Joãozinho no país da Álgebra. Curitiba: CRV, 2017.
RIPARDO, R. B. Escrever bem para aprender matemática: uma proposta de intervenção pedagógica para alunos do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
ROCK, Gislaine Gonçalves Teixeira; SABIÃO, Roseline Martins. A Importância da leitura e interpretação na matemática. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 3, v. 1, p. 63-84, 2018. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/interpretacao-na-matematica. Acesso em: 3 jan. 2020.
SANTOS, Márcia Regina Mendes. O estudo das inferências na compreensão do texto. Dissertação (Mestrado em Linguística) Departamento de Linguística Geral e Românica - Universidade de Lisboa, Lisboa, 2008. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/378/1/19638_ulfl062026_tm.pdf. Acesso em: 12 dez. 2019.
SOUZA, Oziel. Práticas de leitura na sala de aula de matemática a luz de uma perspectiva de aprendizagem situada. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/FAEC-85NNC4. Acesso em: 4 nov. 2019.
SPERAFICO, Yasmini Lais Spindler.; GOLBERT, Clarissa Seligman. Análise de erros na resolução de problemas envolvendo equações algébricas do 1º grau. IX ANEPDSUL, 2012. Anais... Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/35/255. Acesso em: 12 dez. 2019.
USISKIN, Zalman. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, Arthur F; SHULTE, Albert P. (Orgs.). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 193 PDF (Português (Brasil)) downloads: 79
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.