Solving problems with sum and intersetion of vectorial espace

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id243

Keywords:

problem solving, solvingsum and intersection of vector subspaces, continued action

Abstract

In this article, we approached a qualitative research carried out in the first semester of 2019, with students in continuous action of a discipline involving contents of Analytical Geometry and Linear Algebra. The purpose of this study was to develop the visualization processes of sum and intersection of vector subspaces, exploring geometric aspects through the Problem Solving Methodology - MRP. We intend, therefore to enable the participants who work both in the Basic School and in Higher Education methodological approaches in which they are effectively builders of knowledge. Three activities were proposed to be developed in the classroom, following steps indicated by well-established authors about MRP, as well as a problem on the same subject, to be solved outside the classroom and returned to the researcher. The results showed that, initially, participants did not explore visualization in the resolution steps of the first problem, but that they were used in the following steps. Finally, the evaluation stage, predicted to be the last of each of the problems, indicated that individuals judged the relevant activities in the context of continuing education in which they are inserted, and that the proposed methodology can be used, particularly if teach such content.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

José Carlos Pinto Leivas, Universidade Franciscana-UFN

Licenciado em Matemática

Especialista em Análise Matemática

Mestre em Matemática Pura e Aplicada 

Doutor em Educação (Matemática) 

Professor Titular Aposentado - FURG

Professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFN

Coordenador do GT4 da SBEM

Diretor Regional da SBEMRS- período 2018-2021

Editora da Revista Vidya

References

ALLEVATO, N. S., ONUCHIC, L. R. Teaching mathematics in the classroom through problem solving. In: Research and Development in Problem Solving in Mathematics Education. ICME, México, 2008.

ARCAVI, A. The role of visual representation in the learning of mathematics. In: North

American Chapter of The PME, 1999. Proceedings… Disponível em:

<http://www.clab.edc.uoc.gr/aestit/4th/PDF/26.pdf>. Acesso em: 30 set. 2008.

BAUER, M.W.; AARTS, B. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. Em: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. 13. Ed. Petrópois, RJ: Vozes, 2015.

COURANT, R.; ROBBINS, H. O que é Matemática? Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda, 2000.

FISCHBEIN, E. Intuition in science and mathematics: an educational approach. Dordrecht: Reidel, 1987.

JUSTILIN, A. M. Formação de Professores e Resolução de Problemas: um Estudo a partir de Teses e Dissertações Brasileiras. In.: ONUCHIC, L. L. R; LEAL JUNIOR, L. C; PIRONEL, M. Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

LEIVAS, J. C. P. Imaginação, intuição e visualização: a riqueza de possibilidades da abordagem geométrica no currículo de cursos de licenciatura em Matemática. Tese (Doutorado em Educação- Matemática). Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2009, 294p.

LIMA, G. L.; GOMES, E. A Álgebra Linear: de sua construção como área de conhecimento matemático à sua inserção no currículo da primeira universidade brasileira. In: BIANCHINI, B. L. e MACHADO, S.D.A. (org.). Álgebra Linear sob o ponto de vista da Educação Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.

ONUCHIC, L. R. ALLEVATO, N. S. G. Ensino-aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 199-218.

PENN, G. Análise Semiótica de Imagens Paradas. Em: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. 13. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

POLYA, G. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

PRADO, E. A.; BIANCHINI, B. L. A Álgebra Linear na Licenciatura em Matemática. In: BIANCHINI, B. L. e MACHADO, S.D.A. (org.). Álgebra Linear sob o ponto de vista da Educação Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.

PRINCÍPOIS E NORMAS para a Matemática Escolar. National Council of Teachers of Mathematis. 2. ed. Lisboa: Gabinete da APM, 2008.

SERRAZINA, L. Resolução de Problemas e Formação de Professores: um olhar sobre a situação em Portugal. In.: ONUCHIC, L. L. R; LEAL JUNIOR, L. C; PIRONEL, M. Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

SEVERINO, A.J. Metodologia do Trabalho Científico. 24. ed. ver. e atual. São Paulo: Cortez, 2016.

VAN de WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores em sala de aula. 6. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 125     PDF (Português (Brasil)) downloads: 33

How to Cite

LEIVAS, José Carlos Pinto. Solving problems with sum and intersetion of vectorial espace. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020010, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id243. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/185. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática