“I am a jaguar, I devour humanities”: anthropophagic ritualizations in mathematical education

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id790

Keywords:

Anthropophagy, Difference, Mathematics Education, Teacher training

Abstract

On the lookout, some mathematicians move, in a coordinated way, and go on an expedition through the forest. With their external gaze and desire to capture, they contemplate the nature of a pure, universal, omnipresent, wealth-producing Mathematic. Static, they can barely perceive the other forms of life that coexist in the landscape, and they get scared when they come across someone being devoured. Claiming the humanity of their group, they determine sub-humanities and name the savages, when they cry out: “mathematical educators are predators”. Jaguars, tupinambás and caboclos mingle in this anthropophagic ritual by the river. Along with them, a teacher, elementary school students and a classroom try to get through math. The moon turns red, bleeds, because someone is chasing it to devour it. Faced with the imminence of devouring the moon, the construction of a mediatrix opens possibilities to swallow the other and walk in search of a land without evils. In this article, we eat the humanity of mathematics and that constitutes our very being, to allow ourselves to be altered by those we devour. By bending language, we assume our predatory nature, in the production of mathematical educations that take experience and difference as life-affirming policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Diego Matos, Universidade Federal do estado do Rio de Janeiro – UNIRIO

Doutor em Ensino e História da Matemática e da Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor da Escola de Matemática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Fellipe Coelho, Colégio Pedro II

Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Carolina Tamayo, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

ANDRADE, Oswald de. Em Piratininga. Ano 374 da Deglutição do Bispo Sardinha. Revista de Antropofagia, ano 1, n. 1, mai. 1928.

CAMMAROTA, Giovani; ROTONDO, Margareth; CLARETO, Sônia. Formação docente: exercício ético estético político com matemáticas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 12, n. 30, p. 679-694, 14 jan., 2020.

CLARETO, Sônia Maria; SILVA, Aline Aparecida da. Quanto de Inusitado Guarda uma Sala de Aula de Matemática? Aprendizagens e erro. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 56, p. 926 - 938, dez. 2016.

CLARETO, Sônia Maria; SILVA, Aline Aparecida da; CLEMENTE, João Carlos. De Triângulo a bola: uma matemática menor e a sala de aula. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba. Educação Matemática: retrospectivas e perspectivas. Rio de janeiro: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2013.

DERRIDA, Jacques. La différance in Marges de la Philosophie. Paris: Les Editions de Minuit; Collection «Critique». 2003.

DERRIDA, Jacques; ROUDINESCO, Elisabeth. De que amanhã...Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.

FREITAS, Rafael. O Rio antes do Rio. Belo Horizonte: Relicário, 2020.

GIRALDO, Victor; ROQUE, Tatiana. Por uma Matemática Problematizada: as Ordens de (Re)Invenção. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-21, 4 ago., 2021.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

LINS, Romulo Campos. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M.A.V.; BORBA, M.C. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2018. 80 p.

MIGNOLO, Walter. COLONIALIDADE O lado mais escuro da modernidade. RBCS Vol. 32 n° 94 junho/2017: e329402.

MIGUEL, Antonio. O cravo de Diderot e as novas políticas educacionais: um diálogo com as luzes em uma nova época de trevas. In: Oliveira, Andréia Maria Pereira & Ortigão, Maria Isabel Ramalho (Orgs.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em Educação Matemática. Livro Eletrônico. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Coleção SBEM 13, pp. 298–320, 2018.

MIGUEL, Antonio; TAMAYO, Carolina; GOMES SOUZA, Elizabeth; MONTEIRO, Alexandrina. Uma virada vital-praxiológica na formação indisciplinar de educadores. Revista de Educação Matemática, v. 19, p. e022004, 8 mar. 2022.

MUSSA, Alberto. Meu destino é ser onça. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SIMAS, Luiz Antonio; RUFINO, Luiz; HADDOCK-LOBO, Rafael. Arruaças: uma filosofia popular brasileira. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O medo dos outros. Revista de Antropologia, [S. l.], v. 54, n. 2, 2011.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Prefácio. In: AZEVEDO, Beatriz. Antropofagia: Palimpsesto Selvagem. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Rosa e Clarice, a fera e o fora. Revista Letras, n. 98, jul./dez. 2018, p. 9-30.

WEIR, José Ángel Quintero. Da ‘virada ontológica’ ao Tempo de Volta do Nós. Amazônia Latitude: A revista das humanidades ambientais, 06 de abr. de 2021. Disponível em: https://www.amazonialatitude.com/2021/04/06/da-virada-ontologica-ao-tempo-de-volta-do-nos/

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 158     PDF (Português (Brasil)) downloads: 61

How to Cite

MATOS, Diego; COELHO, Fellipe; TAMAYO, Carolina. “I am a jaguar, I devour humanities”: anthropophagic ritualizations in mathematical education. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023079, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id790. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/23. Acesso em: 15 may. 2024.