A wedding night between exercise practice and attention practice: exercit(ação)
DOI:
10.37001/remat25269062v19id675Keywords:
Exercise, Deleuze, AttentionAbstract
In this article, we develop the idea of exercit(ação), a notion conceived from practices mobilized by the mathematical olympiad to name a movement exercised by an egyptologist-student on mathematics exercises. This idea is elaborated through a story, inspired by deleuzian, and mathematical articulations through a composition involving the words exercise, attention and action. The exercit(ação) has certain characteristics that were associated from selected works from annals of the XII and XIII National Meetings of Mathematics Education.
Downloads
Metrics
References
BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. 1. ed. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.
BELLO, Samuel E. L.; ZORDAN, Paola; MARQUES, Diego. Signos e interpretação: entre aprendizagens e criações. Cadernos da Educação, n.52, 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/7315>. Acesso em: 29 jun. 2020.
BEZERRA, Riane Leitão; SOUZA, Francisco Jucivânio Félix de; GOMES, Antônia Dália Chagas. O ensino de matemática e OBMEP: uma interação possível? In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/3365/1937>. Acesso em: 19 fev. 2020.
BRAGA, Nádia Helena. Utilizando Olimpíada Matemática como instrumento de aprendizagem. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 12., 2016, São Paulo. Anais [...]. 2016. Disponível em: <http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/8210_4138_ID.pdf>. Acesso em: 2 ago. 2021.
CARVALHO, Gabriele Souza de; BAQUEIRO, Grace Dórea Santos. Os detetives da Matemática: a aula de investigação matemática com alunos do projeto EMAPOL. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/1103/715>. Acesso em: 19 fev. 2020.
DELEUZE, Gilles. Conversações (1972-1990). Tradução de Peter Pál Pelbart. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. 1. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Tradução de Antonio Piquet e Roberto Machado. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 2000.
FOGLIARINI FILHA, Cláudia Brum de Oliveira; DURO, Mariana Lima; ANDRADE, Carina Loureiro. OBMEP: aprendizagem de matemática pela resolução de problemas. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/3280/1049>. Acesso em: 19 fev. 2020.
GONÇALVES, Adilson. Introdução à álgebra. 5. ed. Rio de Janeiro: IMPA, 2008.
LARROSA, Jorge. Estudar=Estudiar. Tradução de Tomaz Tadeu e Sandra Corazza. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
LARROSA, Jorge. Linguagem e Educação depois de Babel. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro. n. 19, p. 20-28, abr. 2002. 104
LARROSA, Jorge; RECHIA, Karin. P de professor. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.
MACHADO, Roberto. Deleuze, a arte e a filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A língua da escola: alienante ou emancipadora? In: Larrosa, Jorge (Org.). Elogio da escola. Tradução de Fernando Coelho. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018a. p. 19-40.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução de Cristina Antunes. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018b.
NASCIMENTO, Gustavo Pereira. Olimpíadas da Matemática numa escola rural: uma aliança que deu certo. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 12., 2016, São Paulo. Anais [...]. 2016. Disponível em: <http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/4830_2559_ID.pdf>. Acesso em: 2 ago. 2021.
NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
NOBLU SPORTS. Disciplina no esporte de alto rendimento. Noblu. [S.l.], 13 jul. 2020. Disponível em: <https://noblu.com.br/disciplina-no-esporte-de-alto-rendimento/>. Acesso em: 09 abr. 2021.
PASA, Bárbara Cristina. Estudando funções a partir da noção infinitesimal do âmbito do Programa Mentores da OBMEP. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/1152/1814>. Acesso em: 19 fev. 2020.
PEROZA, Leslli Adriani; SILVA, Patrícia Lima da; BALTAZAR JUNIOR, Rene Carlos Cardoso. Desenvolvimento de atividades no Programa Polos Olímpicos de treinamento Intensivo In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/1085/1715>. Acesso em: 19 fev. 2020.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante – cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução de Lílian do Valle. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora: 2019.
SADA, Claires Marcele. Olimpíada de Matemática com alunos do 5º ano do Esnino Fundamental – para além da competição. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/3040/1053>. Acesso em: 19 fev. 2020.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
UNINASSAU. Disciplina e dedicação: como trilhar o caminho para ser um atleta profissional. UNINASSAU. [S.l.], 26 fev. 2020. Disponível em: <https://www.uninassau.edu.br/noticias/disciplina-e-dedicacao-como-trilhar-o-caminho-para-ser-um-atleta-profissional>. Acesso em: 09 abr. 2021.
VERÍSSIMO, Wanderlei; FERRAIOL, Thiago Fanelli. Investigação Matemática: uma abordagem para o ensino da álgebra. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais [...]. 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/1726/736>. Acesso em: 19 fev. 2020.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 158 PDF (Português (Brasil)) downloads: 49
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.