Reading and writing as a pedagogical practice in mathematics classes: A text production experience

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id677

Keywords:

Math, Text production, Learning

Abstract

The present article is an excerpt of a pedagogical practice, developed on the production of texts in mathematics classes and its importance to be worked on. Through an action research developed in the Pedagogical Residency Program-PRP, in a basic education school located in the rural area of Pernambuco, in a 4th grade class, with the general objective of developing reading and writing through text production in math classes. We looked for some authors to dialogue with the research, such as Santos (200); D'Ambrosio (1997); Machado (2011); Saviani (1984), as well as guiding documents such as the BNCC and the PCN of mathematics. Through the results obtained from the interventions focused on textual productions, we noticed that working with texts in mathematics classes can be a promising and productive practice, which helps in student learning, interpretation, comprehension, writing, reading and reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Débora de Lima Souza, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba-UEPB, do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática PPGECEM.

Maria das Graças de Lima Souza Filha Souza Filha, Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE

Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco-UFRPE, do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Pernambuco.

References

ANDRADE, M. C. G. As inter-relações entre iniciação matemática e

alfabetização. In: NACARATO, Adair Mendes e LOPES, Celi Espasandin. Escritas e

Leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 143-161.

ANDRE, M. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

RODRIGUES, L. L. A Matemática ensinada na escola e sua relação com o cotidiano. Brasília: UCB, 2005.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em:

http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf Acesso em:

nov. 2021.

BRASIL: Lei 9.394 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996.

BRASIL. Programa de Residência Pedagógica. Brasília: MEC, 2018. p. 01-20.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática/Secretaria de Educação Fundamental. - Brasília. MEC/SEF, 1997. 142p.

CÂNDIDO, P. T. Comunicação em Matemática. In: SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, MariaIgnez (orgs.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001, p.15-28.

COSTA, E.; PIRES, M. V. Comunicar por escrito em matemática: um estudo com alunos do 5° ano. In. Atas do SIEM 2016. Porto: Associação de professores de matemática, 2016.

DANYLUK, O. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. Porto Alegre: Sulina, 1998.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997.

D’ AMBROSIO, B. S. Como Ensinar Matemática Hoje? SBEM, Brasília, ano 2 n. 2, p. 15-19, 1989.

D’ AMBROSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 1984

FARAGO, J. L. Do ensino da História da Matemática a sua contextualização para uma aprendizagem significativa. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Editora da UFRGS. 1° ed. Porto Alegre, 2009.

GIROTTO, C. G. G. S; CASTRO, R. M. O estágio curricular e a didática na formação de professores: desafios e possibilidades. Educação Santa Maria, v. 38, n. 1, p. 177-190, jan./abr. 2013.

KANT, I. O ensino e a aprendizagem da matemática: perspectiva multirreferencial e suas relações com o fracasso escolar. Recife: 2006.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre, Artmed, 2002.

MACHADO, N. J. Matemática e Língua Materna: análise de uma impregnação mútua. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2011. 207p.

MENEZES, L. Matemática, literatura e aulas. Educação e Matemática. Portugal, APM, vol. 115, 67-71, Nov/Dez, 2011.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

PHILLIPS, E.; CRESPO, S. Developing written communication in mathematics through Math penpal letters. In: For the Learning of Mathematics, v.16, n. 1, p. 15-22. Vancouver, British Columbia, Canada: FLM: Publishing Association, 1996.

POWELL, A. B.; LÓPEZ, J. A. A escrita como veículo de aprendizagem da matemática: estudo de um caso. In: Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, 1995, n.33, p.9-41.

RODRIGUES, L. L. A Matemática ensinada na escola e sua relação com o cotidiano. Brasília: UCB, 2005.

SANTOS, S. A. Explorações da linguagem escrita nas aulas de Matemática. In: NACARATO, A. M; LOPES, C. E. (orgs.). Escrituras e leituras na Educação Matemática. Autêntica: Belo Horizonte, 2005, p.127-142.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1984.

SMOLE, K. C. S., Textos em Matemática: Por Que Não? In: SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez (Org) Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001. p.29-68.

ZEICHNER, K. M., DINIZ-PEREIRA, J. E. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v.35, n. 125, p. 63-80, maio/ago. 2005.

Published

2022-08-12

Métricas


Visualizações do artigo: 146     PDF (Português (Brasil)) downloads: 73

How to Cite

SOUZA, Maria Débora de Lima; SOUZA FILHA SOUZA FILHA, Maria das Graças de Lima. Reading and writing as a pedagogical practice in mathematics classes: A text production experience. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022048, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id677. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/37. Acesso em: 18 may. 2024.