Abstraction and image formation in spatial visualization: 3D space and augmented reality

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id681

Keywords:

Geometric thinking, Spatial visualization, 3D GeoGebra Calculator

Abstract

Elements of perception and virtualization constitute the experiment carried out using the augmented reality feature of the GeoGebra Calculator 3D application, with the objective of investigating how activities focused on abstraction and image formation affect the construction of spatial visualization in mathematics undergraduate students. After months of investigation in the research group, a workshop took shape, in order to observe the performance of students in the construction of spatial geometric knowledge, consequently in the formation of mathematical and geometric thinking. The theoretical model of visual-spatial thinking was discussed. Regarding the method, a qualitative and quantitative approach was chosen, with participant observation, content analysis and statistical analysis. The research results demonstrated the expansion of the students' perception when they were submitted to the experiment with a focus on imagery scenario, 3D scenario and scenario with augmented reality. The differences and the expansion of the spatial visualization were significant in the passage from one stage to another, with emphasis on the virtual environment as a facilitator of the process of abstraction and image formation and pattern recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sonia Maria da Silva Junqueira, UNIPAMPA - RS

Professora adjunta na Universidade Federal do Pampa/UNIPAMPA-RS. Possui mestrado e doutorado em Educação Matemática pela PUC-SP. Docente do Programa de Pós Graduação Mestrado em Ensino. 

Leandro Blass, Universidade Federal do Pampa – UNIPAMPA

Doutor em Modelagem Computacional pela UERJ. Professor de Matemática da Universidade Federal do Pampa.

Lorenzo Schneider Morales, Universidade Federal do Pampa – UNIPAMPA

Graduado em Matemática - Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa.

Larissa Pereira da Silva, Universidade Federal do Pampa – UNIPAMPA

Graduada em Matemática - Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa.

Lucas Capello, Universidade Federal do Pampa – UNIPAMPA

Graduado em Engenharia Química pela Universidade Federal do Pampa.

Klismann Winter Pinheiro, Universidade Federal do Pampa – UNIPAMPA

Graduado em Matemática - Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa.

References

ADLER, Patrícia A.; ADLER, Peter. Observational techniques. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Eds.). Handbook of qualitative research. California: Sage Publications, 1994. cap. 23, p. 377-392.

AZUMA, Ronald. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, v. 6, p. 355-385, 1997. Disponível em: https://www.cs.unc.edu/~azuma/ARpresence.pdf. Acesso em: 16 out. 2021.

BAIRRAL, Marcelo de Almeida. Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação e Educação Matemática. Série InovaComTic, v. 1. Rio de Janeiro: Edur, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BISHOP, Alan. Review of research on visualization in Mathematics Education. Focus on learning problems in Mathematics, Massachusetts: Center for Teaching/ Learning of Mathematics, v. 11, n.1, p.7-16, 1989.

BLANCO, Teresa Fernández; CAJARAVILLE, José Antonio; GODINO, Juan D. Configuraciones epistémicas y cognitivas en tareas de visualización y razonamiento espacial. Investigación en Educación Matemáticas XI, p. 189-197, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/28231388_Configuraciones_epistemicas_y_cognitivas_en_tareas_de_visualizacion_y_razonamiento_espacial. Acesso em: 03 nov. 2021.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994. cap. 1 e 2, p. 48-52.

CARVALHO, Marlene Lima de Oliveira. Representações planas de corpos geométricos tridimensionais: uma proposta de ensino voltada para a codificação e decodificação de desenhos. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação matemática). Universidade Federal de OuroPreto. Ouro Preto, 2010.

CHENG, Kun-Hung; TSAI, Chin Chung. Affordances of Augmented Reality in Science Learning: Suggestions for Future Research. Journal of Science Education and Technology, p. 449-462.

COSTA, Maria da Conceição M. Processos mentais associados ao pensamento matemático avançado: visualização. Anais do Encontro da Seção de Educação Matemática da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2002.

COSTA, Maria da Conceição M. Modelo do pensamento visual-espacial: transformações geométricas no início da escolaridade. 2005. 314 f. Tese (Doutorado) - Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2005.

DREYFUS, Tommy. Advanced mathematical thinking processes. In. David Tall. (Org.), Advanced mathematical thinking (pp. 25–41). Dordrecht: Kluwer, 1991.

FIELD, Andy. Descobrindo a Estatística Usando o SPSS. 2ª edição. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HCPA. Porto Alegre. v. 32, no. 2, p. 227-234, 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/158102. Acesso em: 06 nov. 2021.

HERSHKOWITZ, Rina; PARZYSZ, Bernard; DORMOLEN, Joop Van. Space and Shape. In: A. J. Bishop et al. (Ed.), International handbook of mathematics education (pp. 161- 166). Khover Academic Pubisher, 1996.

JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo; MUNER, Luana Comito; SILVA, Diego Vinícius; PRIETO, Gerardo. Visualização espacial e desempenho em matemática no ensino médio e profissional. Avaliação Psicológica, 2011, 10(2), p. 181-191. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317463344_Visualizacao_espacial_e_desempenho_em_matematica_no_ensino_medio_e_profissional/citations. Acesso em: 16 out. 2021.

KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/894/89442687013.pdf. Acesso em: 03 nov. 2021.

LEOTTI, Vanessa Bielefeldt; COSTER, Rodrigo; RIBOLDI, João. Normalidade de variáveis: métodos de verificação e comparação de alguns testes não-paramétricos por simulação. Revista

MEKNI, Mehdi; LEMIEUX, André. Augmented Reality: Applications, Challenges and Future Trends. Applied Computational Science. 2014, p. 205-214. Disponível em: http://www.cs.ucf.edu/courses/cap6121/spr2020/readings/Mekni2014.pdf. Acesso em 04 nov. 2021.

PARZYSZ, Bernard. “Knowing” vs “seeing”. Problems of the plane representation of space geometry figures. Educational Studies in Mathematics, Netherlands, v.19, n. 1, p. 79 - 92, fev. 1988.

PRESMEG, Norma. Research on Visualization in Learning and Teaching Mathematics. In Gutierrez, A & Boero, P (eds). Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future, pp. 205-235. The Netherlands, Sense Publishers, 2006.

RESENDE, Bruno; MULLER, Thaísa Jacintho. Mobile-learning: aprendizagem matemática por meio de realidade aumentada. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 7, n. 2, 2018. DOI: 10.35819/tear.v7.n2.a3187. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3187. Acesso em 29 out. 2021

SETTIMY, Thaís Fernanda de Oliveira; BARRAL, Marcelo Almeida. Dificuldades envolvendo a visualização em geometria espacial. VIDYA, v. 40, n. 1, p. 177-195, jan./jun., 2020 - Santa Maria, 2020. ISSN 2176-4603. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343556166_DIFICULDADES_ENVOLVENDO_A_VISUALIZACAO_EM_GEOMETRIA_ESPACIAL. Acesso em: 04 nov. 2021.

TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva; KIRNER, Claudio. Realidade Virtual. In: TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva (org.). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: Editora Sbc, 2018. Cap. 1. p. 13-35. Disponível em: http://www.de.ufpb.br/~labteve/publi/2018_livroRVA.pdf. Acesso em: 08 nov. 2021.

ZIMMERMANN, Walter; CUNNINGHAM, Steve. (Eds). Visualization in Teaching and Learning Mathematics: a project. Washington, D.C. : Mathematical Association of America, 1991.

Published

2022-08-12

Métricas


Visualizações do artigo: 457     PDF (Português (Brasil)) downloads: 205

How to Cite

JUNQUEIRA, Sonia Maria da Silva; BLASS, Leandro; MORALES, Lorenzo Schneider; SILVA, Larissa Pereira da; CAPELLO, Lucas; PINHEIRO, Klismann Winter. Abstraction and image formation in spatial visualization: 3D space and augmented reality. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022051, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id681. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/40. Acesso em: 30 apr. 2025.