Paulo Freire's anthropological conception and coloniality of knowledge in Mathematics (Education)

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v22id411

Keywords:

Freirean anthropological conception, coloniality of knowledge, Freirean pedagogy, decolonial pedagogy, training of educators

Abstract

This article aims to problematize the process of teaching and learning mathematics based on Paulo Freire's anthropological conception, whose foundation configures the contours of his pedagogy. Based on the assumption that this conception advocates comprehensive, critical, and reflective training for educators, we believe that their pedagogical practices can encourage the acquisition of significant learning. In this perspective of criticality, we present the foundations of coloniality of knowledge in mathematics and mathematics education, so that educators can overcome the constraints and historical conditioning to which they are presented, through a content-based school curriculum, eurocentric and, in many cases, devoid of meaning for students. In this context, the possibility of reinventing the world, towards the process of humanization in the training of educators, refers to the dimension of ethics as a founding value of/in Freirean pedagogy. An ethics that dialogues with the training needs, with the desires, with the difficulties and with the hope of an integral formation of educators soaked in humanity, rigor and theoretical-practical coherence, in the progressive search for praxis in the profession of educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciana Miyuki Sado Utsumi, Methodist University of São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Professora da Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). 

Zaqueu Vieira Oliveira, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor da Universidade Estadual Paulista (UNESP).

References

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

DJEBBAR, Ahmed. On mathematical activities in North Africa since the 9th century. First part: Mathematics in medieval Magreb. AMUCHMA Newsletter, Maputo, n. 15, p. 3-42, 1995.

FRANKENSTEIN, Marilyn; POWELL, Arthur B. The Political Dimension of Ubi D’Ambrosio’s Theorizations of Ethnomathematics: Criticalethnomathematics. In: BORBA, Marcelo C.; OREY, Daniel C. Ubiratan D’Ambrosio and Mathematics Education: trajectory, legacy and future. Cham: Springer, 2023. p. 203-239.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’água, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana Araújo. (Orgs.). Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

HØYRUP, Jens. The Formation of “Islamic Mathematics”: sources and conditions. Science in Context, v. 1, n. 2, p. 281-329, 1987.

JAMES, George G. M. Stolen Legacy: Greek Philosophy is Stolen Egyptian Philosophy. New York: The African Islamic Mission Publications, 1988.

MELO, Geovana Ferreira. “Em questão: o lugar dos saberes docentes”. Cadernos da FUCAMP, Monte Carmelo, MG, v.IV, n.IV, 2005.

MENDONÇA, Paulo de Tarso. Paulo Freire e a Educação Matemática. Memorial Virtual Paulo Freire. 18 jun. 1995. Disponível em: <https://acervo.paulofreire.org/items/3fd68ad6-6ee5-4f4d-936b-44750f1f8ded>. Acesso em: 8 nov. 2023.

OLIVEIRA, Zaqueu Vieira; ALVIM, Márcia Helena. “Dimensões da abordagem histórica no Ensino de Ciências e de Matemática”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 1, p. 742-774, abr. 2021.

PALERMO, Zulma. Una violencia invisible: la “colonialidade del saber”. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, n. 38, p. 79-88, 2010.

RESTREPO, Eduardo; ROJAS, Axel. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamentos. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2010.

RIOS, Terezinha Azeredo. Ética e competência. 11 ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Coleção Questões da Nossa Época).

ROQUE, Tatiana. Introdução. In: ROQUE, Tatiana. História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2021, p. 20-33.

SANTOS NETO, Elydio dos. Desafios para a escola de hoje: um olhar desde Paulo Freire e Edgar Morin. São Bernardo do Campo: [s.n.], 2005.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.

UTSUMI, Luciana Miyuki Sado. Conhecendo e (Re)conhecendo Paulo Freire em Minhas Experiências: anunciando reflexões para a formação de educadores e educadoras. Cadernos de Educação. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2007.

UTSUMI, Luciana Miyuki Sado. Por uma educação matemática que dialogue com a realidade: aproximações entre o pensamento de D’Ambrósio e de Freire. Texto roteiro elaborado para apresentação de seminário. São Paulo: Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Educação Matemática – GEPEME, 2019.

WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012.

Published

2024-08-01

Métricas


Visualizações do artigo: 213     PDF (Português (Brasil)) downloads: 132

How to Cite

UTSUMI, Luciana Miyuki Sado; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira. Paulo Freire’s anthropological conception and coloniality of knowledge in Mathematics (Education). Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 22, 2024. DOI: 10.37001/remat25269062v22id411. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/411. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Edição Especial - Educação Matemática com Paulo Freire: práticas, pesquisas e políticas