Paulo Freire and Mathematical Modeling:

an understanding of the perceptions of Mathematics undergraduates

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v22id430

Keywords:

Pedagogical Letters, Initial Training in Mathematics, Interdisciplinarity, Generator Theme, Theory and practice.

Abstract

Based on qualitative research methodology, the present study aims to present an understanding of the writings in pedagogical letters of Mathematics students at the Federal University of Acre regarding their first experience in Mathematical Modeling activities. As a reference, educator Paulo Freire is used, articulating the characteristics of Mathematical Modeling. The research data are pedagogical letters produced by the undergraduate students and adopted by the teacher-researcher as a means of reflection inspired by Freire. A documentary analysis was carried out, in addition to taking into account the observations made throughout the activity. The analysis reveals students' difficulty in choosing a topic that generates the activity and problematizing it; It also shows, in the perspective of the student, that they realized the relationship between Mathematics and everyday life and, also, that interdisciplinarity can be present when Modeling is adopted, in addition to revealing the need for theory and practice to be articulated throughout the course. initial training of Mathematics teachers.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lahis Braga Souza, Federal University of Acre

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professora da Universidade Federal do Acre (UFAC).

References

ALVES-MAZZOTTI, Alda J. O método nas Ciências Sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, Alda. J.; GEWANDSZNAJDER, Fernando. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2ª edição. São 1. Paulo: Pioneira, 2001. p. 107 – 188.

ANDREOLA, Balduino. Interdisciplinaridade. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Org.). Dicionário Paulo Freire. 3ª Edição. 1ª reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2017.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: concepções e experiências de futuros professores. 2001. 253f Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho,”. Rio Claro, 2001.

BOGDAN, Ribert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal, Porto Editora, 1999.

BURAK, Dionísio; ZONTINI, Laynara dos Reis Santos. Práticas com modelagem na formação do professor da Educação Básica: a busca por uma nova racionalidade. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2014239, p. 1-20, 2020.

CEOLIM, Amauri Jersi; CALDEIRA, Ademir Donizeti. Obstáculos e Dificuldades Apresentados por Professores de Matemática Recém-Formados ao Utilizarem Modelagem Matemática em suas Aulas na Educação Básica. Bolema, Rio Claro, v. 31, p. 760-776, 2017.

DICKMANN, Ivanio. As dez características de uma carta pedagógica. In: PAULO, Fernanda dos Santos; DICKMANN, Ivo (Org). Cartas pedagógicas: tópicos epistêmico-metodológicos na educação popular. 1. ed. Chapecó: Livrologia, 2020 (Coleção Paulo Freire; v. 2)

DOTTA, Carla Luz Salaibb; GARCIA, Elisete Enir Bernardi. Cartas Pedagógicas: uma inspiração freireana. Reflexão e Ação (versão eletrônica), v. 30, p. 69-84, 2021.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Prefácio. In: BORBA, Marcelo C.; ARAÚJO, Jussara L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FAZENDA, Ivani C. A. Integração e Interdisciplinaridade no ensino brasileiro. 6ª ed. São Paulo: Loyola, 1979.

FORNER, Régis. Modelagem Matemática e o Legado de Paulo Freire: relações que se estabelecem com o currículo. 2018. 200 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) –Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2018.

FORNER, Régis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação Básica. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 21, p. 57-70, jan./abr. 2019.

FORNER, Régis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Constituição da Práxis Docente no contexto da Modelagem Matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 34, n. 67, p. 501–521, 2020.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 11. ed - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015

FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 1. ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. ISBN 978-85-7753-217-9 (recurso eletrônico)

FREIRE, Paulo. Educação como Prática de Liberdade. 14ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 48 ed. Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. - Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar, Olho d’Água, 1993.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

MAGNUS, Maria Carolina Machado. Modelagem Matemática em sala de aula: principais obstáculos e dificuldades em sua implementação. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós- Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2012.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Contribuições de Paulo Freire para uma compreensão do trabalho com a Modelagem na Formação Inicial de Professores de Matemática. Boletim GEPEM (Online), v. 64, p. 1, 2014.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Delineando convergências entre Investigação Temática e Modelagem Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5. 2012, Petrópolis, RJ. Anais [...] Petrópolis, 2012.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Interdisciplinaridade e Temas Geradores nas aulas de Matemática: a Modelagem como uma possibilidade. In: VALLE, J. C. A. do. Paulo Freire e Educação Matemática: há uma forma matemática de estar no mundo. São Paulo: Livraria da Física, 2023.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; FORNER, Régis; SOUZA, Lahis Braga. Formação de professores em Modelagem e a escola: que caminhos perseguir? Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 01–22, 2020.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; FORNER, Régis; SOUZA, Lahis Braga. Paulo Freire e Educação Matemática: inspirações e sinergias com a Modelagem Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-22, 25 jun. 2021.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; SOUZA, Lahis Braga; FORNER, Régis A Práxis na Elaboração de Atividades de Modelagem. In: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. 2021, Online. Anais [...], 2021.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; SOUZA, Lahis Braga; FORNER, Régis. Modelagem Matemática e Paulo Freire: um olhar para as articulações nas pesquisas. Vidya, [s. l.], v. 43, n. 2, p. 133-149, 2023.

MALHEIROS, Ana Paula dos Santos; SOUZA, Lahis Braga; FORNER, Régis. Olhares de docentes sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de Matemática. REnCiMa. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 1-22, 2021.

MEYER, João Frederico da Costa Azevedo; CALDEIRA, Ademir Donizetti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. 3ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2013.

OSTI, Mariele de Freitas. Educação Matemática com a turma de jovens e adultos da Agrovila Campinas: um estudo com Modelagem Matemática. 2022. 170f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista. Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2022.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista brasileira de história & Ciências sociais, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009.

SETTI, Elenice Josefa Kolancko. VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Um olhar para a interdisciplinaridade presente nos trabalhos de Modelagem Matemática apresentados nas últimas seis edições da Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM). In: Simpósio Nacional de Ensino e Aprendizagem, 3, 2016b. Londrina: Anais…Londrina: UTFPR, 2016.

SETTI, Elenice Josefa Kolancko; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Que interdisciplinaridade se verifica nos trabalhos de Modelagem Matemática? In: 173 Encontro Paranaense de Modelagem na Educação Matemática, 7, 2016a. Londrina: Anais. Londrina: SBEM, 2016.

SILVA, Jonson Ney Dias. Tecnologias Digitais na Educação Matemática de Jovens e Adultos: um olhar para o CIEJA/Campo Limpo. 2020. 216f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2020.

SOUZA, Lahis Braga. Modelagem Matemática: os olhares dos estudantes após o desenvolvimento de uma atividade. 2022. 216f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2022.

SOUZA, Micheli Silveira de. Empoderamento feminino e cartas pedagógicas: processos e aprendizagens de mulheres educadoras populares. 2022b. 176f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal da Fronteira Sul, Programa de Pós-graduação em Educação, Erechim, RS, 2022b.

Published

2024-08-01

Métricas


Visualizações do artigo: 277     PDF (Português (Brasil)) downloads: 239

How to Cite

SOUZA, Lahis Braga. Paulo Freire and Mathematical Modeling: : an understanding of the perceptions of Mathematics undergraduates . Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 22, 2024. DOI: 10.37001/remat25269062v22id430. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/430. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Edição Especial - Educação Matemática com Paulo Freire: práticas, pesquisas e políticas