um Realistic Mathematics Education and Problem Solving Integrated into School Financial Education in High School
DOI:
10.37001/remat25269062v21id432Keywords:
Educación Financiera Escolar, Nuevo Bachillerato, Educación Matemática Realista, Resolución de ProblemasAbstract
This study investigates the integration of Realistic Mathematics Education (RME) and Problem Solving (PS) with Financial Education in the New High School (NHS), aiming to enhance mathematical learning and the development of a healthy financial education. Conducted with 2nd-year high school students at a state school in Canoas, Rio Grande do Sul, the project focused on the formative itinerary of School Financial Education (SFE), addressing the content of compound interest. The research adopted a qualitative methodology, involving the participation of 12 students selected for their choice to pursue the Formative Itinerary (FI) of SFE. The activities were designed to apply and develop RME concepts, incorporating authentic everyday life problems to connect mathematics teaching to the students' reality. Data collection occurred through the observation of students' responses to specific mathematical tasks focused on SFE, and analysis of their interactions and discussions during the problem-solving process. The results indicate that the interdisciplinary approach, combining RME, PS, and SFE, facilitates a deeper and more applied understanding of mathematics, promoting the development of critical and practical skills in students. The findings suggest that the effective integration of RME and PS into the teaching of financial content in the NHS not only aids in mathematical learning but also enables the development of students' abilities to face real financial challenges, demonstrating the practical value of mathematics in forming critical and conscious citizens.
Downloads
Metrics
References
BLUM, Werner Hans-Joacquin; LEISS, Dominik. “Filling Up” - the problem of independence-preserving teacher interventions in lessons with demanding modelling tasks. In: BOSH, Marianna (Orgs.). Proceedings of the Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Sant Feliu de Guixols: ERME. p.1623-1633.
BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BORASI, Rafaella. On the nature of problems. Educational Studies in Mathematics, v. 17, n. 2, p. 125- 141, 1986. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3482532. Acesso em: 13, jun. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em 20, nov. 2021.
CASTRO, George Anderson Macedo; SANTOS, Cláudia Fernandes Andrade do Espírito; BARATA, Rouziclayde Castelo; ALMOULOUD, Saddo Ag. Desafios para o professor de ciências e matemática revelados pelo estudo da BNCC do ensino médio. REVEMAT, v. 15, n. 2, p. 1-32, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2020.e73147. Acesso em: 15, mar. 2022.
CRESWELL, Jhon Ward. A concise introduction to mixed methods research. Los Angeles, Sage. 2014.
FERREIRA, Pamela Emanueli Alves; BURIASCO, Regina Luzia Corio de. Enunciados de Tarefas de Matemática Baseados na Perspectiva da Educação Matemática Realística. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 52, p. 452-472, ago. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/5b5gYdsDBdVyqWjKv7wGzmm/. Acesso em: 12, ago. 2023.
FERREIRA, Pamela Emanueli Alves. Enunciados de tarefas de Matemática: um estudo sob a perspectiva da Educação Matemática Realística. 2013. 121f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Centro de Ciências Exatas/UEL, Londrina-PR. 2013. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-estudo/gepema/Teses/2013_Ferreira_tese.pdf. Acesso em: 24, jun. 2023.
FERREIRA, Susana Machado; BISOGNIN, Vanilde. Resolução de Problemas e a Educação Matemática Realística: contribuições para a Educação Financeira Escolar com professores em Formação Inicial. REMat, v. 17, n. 1, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/195. Acesso em: 15, jun. 2023.
FERREIRA, Susana Machado. Construção de conceitos de Educação Financeira Escolar na Formação Inicial de professores dos Anos Iniciais na perspectiva da Educação Matemática Realística. 2020. 210f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana. UFN, Santa Maria-RS. 2020. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFN-1_be74b6d2b4a692726629eb840164d476. Acesso em: 25, abr. 2023.
FREUDENTAL, Hans. Geometry between the Devil and the Deep Sea. In: Educational Studies in Mathematics, Lectures of the Comprehensive School Mathematics Project (CSMP). Conference on the Teaching of Geometry. Springer Stable, Vol. 3, n. 4, p. 413- 435, 1971. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3482035. Acesso em: 17 jun. 2023.
FREUDENTHAL, Hans. Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrecht: Reidel Publishing Company. 1973.
FREUDENTHAL, Hans. Mathematics as an educational task. Dordrecht: Reidel Publishing Company. 1983.
GIORANO, Cassio Cristiano; ASSIS, Marco Rodrigo da Silva; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. A Educação Financeira e a Base Nacional Comum Curricular. EM TEIA, v. 10, n. 3, p. 1-20, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/241442. Acesso em: 10, fev. 2024.
GRAVEMEIJER, Koeno; TERWEL, Jan. Hans Freudenthal a mathematician on didactics and curriculum theory. Jornal of Curriculum Studies, v. 32, n. 6, p. 777-796, 2000. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/46606480_Gravemeijer_Terwel_2000_Hans_Freudenthal_a_mathematician_on_didactics_and_curriculum_theory_Journal_of_Curriculum_Studies_32_no_6_777-796. Acesso em: 13, ago. 2023.
GRAVEMEIJER, Koeno. How Emergent Models May Foster the Constitution of Formal Mathematics. Mathematical Thinking and Learning, v. 1, n. 2, p. 155-177, 1999. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327833mtl0102_4. Acesso em: 13, ago. 2023.
GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira; PANOSSIAN, Maria Lucia. Reflexões sobre o Novo Ensino Médio: possibilidades e desafios. RIPEM, v. 11, n. 1, p.5-23, jan./abr. 2021. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/2686 . Acesso em: 2, mar. 2022.
HARMUCH, Daniela; MENDES, Marcele Tavares. Tarefa Matemática para Educação Financeira: uma discussão à luz da Educação Matemática Realística. PRÁXIS Educacional, v. 14, n. 29, p. 366-383, jul./set. 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4117. Acesso em: 13, jun. 2023.
HARMUCH, Daniela. Uma proposta de ações didáticas frente ao erro na perspectiva da Educação Matemática Realística. 2022. 137f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Centro de Ciências Exatas/UEL, Londrina-PR. 2022. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-estudo/gepema/Teses/2022_Harmuch_tese.pdf. Acesso em: 14, jun. 2023.
JÚNIOR, Marco Aurélio Kistemann; GIORDANO, Cassio Cristiano; DAMASCENO, Alexandre Vinícius Campos. Cenários para entender o Novo Ensino Médio no contexto da matemática e da educação financeira escolar. EM TEIA, v. 13, n. 3, p. 1-29, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/254698. Acesso em: 10, fev. 2024.
KISTEMANN JR, Marco Aurélio; COUTINHO, Cileda Queiroz e Silva; FIGUEIREDO, Auriluci de Carvalho. Cenários e desafios da educação financeira com a Base Curricular Comum Nacional (BNCC): professor, livro didático e formação. EM TEIA, v. 11, n. 1, p. 1-26, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/243981. Acesso em: 2, mar. 2022.
LESTER, Frank; KEHLE, Paul. From problem solving to modeling: The evolution of thinking about research on complex mathematical activity. In: LESH, Richard; DOERR, Helen. (Orgs.). Beyond constructivism: Models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching. Mahwah: NJ: Lawrence Erlbaum Associates. p.501-518.
LOPEZ, Juliana Maira Soares. Análise interpretativa de questões não-rotineiras de matemática. 2010. 128f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Centro de Ciências Exatas/UEL, Londrina-PR. 2010. Disponível em: https://pos.uel.br/pecem/wp-content/uploads/2021/08/LOPEZ-Juliana-Maira-Soares.pdf. Acesso em: 25, out. 2023.
MENDES, Marcele Tavares. Utilização da prova em fases como recurso para regularização da aprendizagem em aulas de cálculo. 2014. 274f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Centro de Ciências Exatas/UEL, Londrina-PR. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-estudo/gepema/Teses/2014_Mendes_tese.pdf. Acesso em: 25, ago. 2023.
POLYA, George. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1978.
POLYA, George. How to solve it: a new aspect of mathematical method. Princeton, NJ: Princeton University press. 1957.
RAVEMEIJER, Koeno; DOORMAN, Michiel. Context problems in realistic mathematics education: a calculus course as an example. Educational Studies in Mathematics, v. 39, n. 1, p. 111-129, jun. 1999. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1003749919816. Acessado em: 18 set. 2023.
TREFFERS, Adrian. Three dimensions: a model of goal and theory description in mathematics instruction - The Wiskobas Project. Dordrecht: Reidel Publishing Company, The Netherlands, 1987.
VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, Marja. Assessment and realistic mathematics education. Utrecht: CD-β Press/Center for Science and Mathematics Education. Utrecht University, 1996.
VERSCHAFFEL, Leiven; GREER, Brian; DE CORTE, Eric. Making sense of word problems. Tokyo, Swets&Zeitlinger Publishers, 2000.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 302 PDF (Português (Brasil)) downloads: 177
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.