Ser no e com o mundo: desvelando possibilidades para o ensino interdisciplinar da matemática

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v22id439

Keywords:

Educação Matemática; Paulo Freire; Ser no e com o Mundo; Dialogicidade.

Abstract

In this article we present the analysis and understanding of a practice that emerges from Paulo Freire's concepts of being in and with the world. This practice was led by the first author and developed in a 5th grade class at a school in western Paraná, where she is also a teacher. The activity, entitled “Giro de Notícias”, consisted of discussing news in a way that was linked to the daily and regular experiences of these students. It covered topics such as the fires in the Pantanal and the dengue scenario in the southeastern region, breaking with the methods already previously established in the teaching materials. Considering the multidisciplinary role of the teacher-researcher, the activity, supported by Freirian sayings, assumed an interdisciplinary orientation without presenting explicit mathematical objectives. Therefore, in this text we dedicate ourselves to pointing out some future possibilities for work specifically focused on mathematics teaching through the practice of the “Giro de Notícias”. The aim, then, is to make educators, whether they are mathematicians or not, aware of the importance of actions in the classroom that promote a mathematical education focused on freedom, broadening students' worldview and encouraging the construction of (mathematical) beings in and with the world.

Keywords: Mathematics Education; Paulo Freire; Being in and with the world; Dialogicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriéli Aline Duarte, Western Paraná State University

Mestra em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

Fernanda Marchiori Grave, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Paraná

Mestra em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutoranda Doutoranda pelo Programa da Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). 

Rodolfo Eduardo Vertuan, Federal University of Technology of Paraná

Doutor em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Clodis Boscarioli, Western Paraná State University

Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo (USP). Professor da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste).

References

ALVAREZ, Ana Maria Torres. Infografia na educação: contribuições para o pensar crítico e criativo. 2012. 313 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/9654. Acesso em: 18, jan. 2024.

BERINO, Aristóteles. Para ser um ser no mundo: a humanização é uma poética em Paulo Freire. Revista Teias, v. 19, n. 55, p. 329-339, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2018.34457. Acesso em: 12, nov. 2023.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto. Portugal: Porto Editora, 1994. Disponível em: Repositório de Informação Acessível: Investigação qualitativa em educação : uma introdução à teoria e aos métodos. Acesso em: 30, nov. 2023.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 20. ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.

BUEBRING, Roberta Schnorr; ASSUNÇÃO, Rosângela Alves. “O que há do outro lado do muro? Crianças e Professores na rua fazendo estatística”. In: PRÁTICAS FORMATIVAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EM DIÁLOGOS COM A INSUBORDINAÇÃO CRIATIVA. 1. ed. São Paulo: Mercado de Letras, 2022. p. 107-132.

COSTA, Daianny Madalena. A Pedagogia da Pergunta: participação e empoderamento do Conselho Escolar como trama da educação ineditamente-viável. 2003. 176 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação Básica da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, 2003. Disponível em: COSTA, Daianny Madalena. A Pedagogia da Pergunta:... - Google Acadêmico. Acesso em: 01, jan. 2024.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Memória de minhas relações com Paulo Freire. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, p. 5-20, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/gsy5xZDHXbhhnVw8FGBykCp/?format=pdf&lang=es. Acesso em: 12, fev. 2024.

DICKMANN, Ivo; CARNEIRO, Sônia Maria Marchiorato. Educação ambiental freiriana. Chapecó: Livrologia, 2021. Disponível em: (PDF) Educação Ambiental Freiriana (researchgate.net). Acesso em: 20, jan. 2024.

FLORES, Lisiane Santos. Educação do campo e Modelagem Matemática: construção de estufa para a produção de orgânicos na zona rural de São Sebastião do Caí. 2019. 105 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: bdtd.ibict.br/vufind/Record/URGS_8e5cb6f6798e710a7374522179477ef8. Acesso em: 14, fev. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1970.

FREIRE, Paulo. A Educação e Mudança. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Editora Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Ana Maria Araújo. Paulo Freire: uma história de vida. 2. ed. rev. e atualizada. Rio de Janeiro∕São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FONSECA. Maria da Conceição Ferreira Reis. “Há uma forma de estar no mundo”: Diálogo entre (e com) Paulo e Ubiratan. In: PAULO FREIRE E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: HÁ UMA FORMA MATEMÁTICA DE ESTAR NO MUNDO. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2022. p. 21-38.

FORNER, Regis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a educação básica. Revista de Educação Matemática (REMat), v. 16, n. 21, p. 57-70, 2019. Disponível em: Modelagem e o legado de Paulo Freire: sinergias e possibilidades para a Educação Básica | Revista de Educação Matemática (revistasbemsp.com.br). Acesso em: 23, dez. 2023.

OLIVEIRA, Paulo Cesar; CARVALHO, Patrícia de. (2007). A intencionalidade da consciência no processo educativo segundo Paulo Freire. Paidéia, 17(37), 219-230. Disponível em: SciELO - Brasil - A intencionalidade da consciência no processo educativo segundo Paulo Freire A intencionalidade da consciência no processo educativo segundo Paulo Freire. Acesso em: 10, dez. 2023.

SILVA, Josefa da Conceição; BRITO, Max Leandro de Araújo. Ser no mundo e com o mundo: princípios fundamentais do pensamento freireano. P@rtes, São Paulo, 2011. Disponível em: <http://www.partes.com.br>. Acesso em: 11 de dezembro de 2023. Disponível em: Ser no mundo e com o mundo: princípios fundamentais do pensamento freireano – Revista Partes. Acesso em: 11, dez. 2023.

Published

2024-08-01

Métricas


Visualizações do artigo: 321     PDF (Português (Brasil)) downloads: 231

How to Cite

DUARTE, Adriéli Aline; GRAVE, Fernanda Marchiori; VERTUAN, Rodolfo Eduardo; BOSCARIOLI, Clodis. Ser no e com o mundo: desvelando possibilidades para o ensino interdisciplinar da matemática. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 22, 2024. DOI: 10.37001/remat25269062v22id439. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/439. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Edição Especial - Educação Matemática com Paulo Freire: práticas, pesquisas e políticas