Attitudes, experiences and learning related to mathematics of the adult-future-teacher in the degree in Pedagogy
DOI:
10.37001/remat25269062v19id686Keywords:
Psychology of Mathematics Education, Experience, Teaching, Attitudes in Mathematics, PedagogyAbstract
We describe the results of a master's thesis in which we seek to reflect on the formation of attitudes towards Mathematics in a degree course in Pedagogy. For the present text, we aim to present the experiences constituted for the acquisition of aspects of the mathematical contents and the formation of positive attitudes. The research fits into qualitative-quantitative studies, of a descriptive-analytical nature, given that such an approach allows the researcher direct contact with the field of data production and the statistical treatment of computable/calculable information. The pertinent information was collected from the participant observation with 23 (twenty-three) students of the 4th semester of Pedagogy of a public university. In this context, we invited the group of students to answer an "Attitudes Scale" (AIKEN; DREGER, 1963) in relation to Mathematics, developed, translated, tested, adapted and validated by Brito (1996) and an online questionnaire, in perspective of identifying how the discipline "Fundamentals and Methodologies of Mathematics Teaching" influenced and/or reinforced the "Attitudes" in Mathematics. The results indicate that the practices developed in the classroom and the methodological approach were able to alleviate the difficulties that were initially exposed by future teachers, which is of great importance given the challenge of the teacher trainer in a 68-hour discipline. With the end of the investigation, we can infer that there was a contribution of the initial training to the strengthening of a belief of positive self-efficacy of the students.
Downloads
Metrics
References
AIKEN, Lewis R.Jr; DREGER, Ralph Mason. The effect of attitudes on performance in mathematics. Journal of Educational psychology. v. 52, n.1.1963. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/1962-03580-001. Acesso em: 16, abr. 2019.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Construção do Sistema de Numeração Decimal / Ministério da Educação. Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Adaptação e validação de uma escala de atitudes em relação à matemática. Zetetiké, Campinas, v. 6, n. 9, p. 109-162, 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646811/13713. Acesso em: 17, mar. 2020.
BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Um estudo sobre as atitudes em relação à Matemática em estudantes de 1 e 2 graus. Campinas, SP. 398f. Tese (Livre Docência) na área de Aprendizagem do Departamento de Psicologia Educacional da Faculdade de Educação UNICAMP, 1996. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251566. Acesso em: 08, fev. 2019.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora, 1994.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica para uso dos estudantes universitários. 6º ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
D’AMBROSIO, Beatriz S. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 10, 1993. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/1757/10-artigos-ambrosiobs.pdf. Acesso em: 12, jan. 2020.
DÁVILA, Cristina Maria; VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática e Docência na Educação Superior: implicações para formação de professores. São Paulo: Papirus, 2012.
FARIA, Paulo Cezar de. Atitudes em relação à Matemática de professores e futuros professores. 2006. 343f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná – UFPR. Curitiba-PR. 2006. Disponível em: https://www.acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/4038/TESE%20-%20PAULO%20C%3fZAR%20DE%20FARIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10, jan. 2020.
FARIA, Paulo Cézar de; CAMARGO, Brigido Vizeu; MORO, Maria Lucia Faria. Indicadores de atitude de estudantes e professores com relação à Matemática. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 19, n. 42, p. 27-37, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v19n42/05.pdf. Acesso em: 13, mar. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto Editora. 1999.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em: 13, nov. 2019.
HEIDELMANN, Stephany Petronilho; PINHO, Gabriela Sa; LIMA, Maria Celiana Pinheiro. O professor formador em foco: identidade e concepções do fazer docente. Química Nova na Escola, v. 39, n. 4, p. 356-367, 2017. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc39_4/08-EQF-43-16.pdf. Acesso em: 25, mar. 2020.
LA ROSA, Jorge. Teoria da aprendizagem social: Albert Bandura. In: LA ROSA, Jorge (Org). Psicologia e educação: O significado do aprender. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003. p.71-102.
MANDARINO, Mônica Cerbella Freire. Concepções de ensino de matemática elementar que emergem da prática docente. 2006. 273f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC-Rio. Rio de Janeiro-RJ. 2006. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9066@1. Acesso em: 10, jun. 2020.
MELLO, Guiomar Namo de. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re) visão radical. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, p. 98-110, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100012. Acesso em: 20, abr. 2020.
MINAYO, Maria Cecília Souza. (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 33ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da Docência: professores formadores. e-Curriculum, [S.l.], v. 1, n. 1, jul. 2010. ISSN 1809-3876. Disponível em: http://ken.pucsp.br/curriculum/article/view/3106. Acesso em: 14, ago. 2019.
MORO, Maria Lucia Faria. Metodologia da Pesquisa em Psicologia da Educação Matemática: O quê? Por que? Como? Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 18, 18 dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1432/960. Acesso em: 28, abr. 2020.
PLACCO, Vera Maria Nigrode Souza; SOUZA, Vera Lucia de Trevisan. Aprendizagem do adulto professor. Edições Loyola, 2006.
RAYS, Oswaldo Alonso. A questão da metodologia do ensino na didática escolar. Repensando a didática. 5. ed. Campinas: Papirus, 1991.
SÁ, Gleice Assis. Andragogia e ensino da Matemática: um estudo no curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Rondônia, Campus de Cacoal. 2016. 37f. Trabalho de Conclusão de Curso Bacharel em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Rondônia. UNIR. Disponível em: https://ri.unir.br/jspui/bitstream/123456789/740/1/0000000000.pdf. Acesso em: 12, jul. 2020
TORTORA, Evandro. O lugar da Matemática na Educação Infantil: um estudo sobre as atitudes e crenças de autoeficácia das professoras no trabalho com as crianças. 2019. 219f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" – FC/UNESP. Bauru-SP. 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191442. Acesso em: 15: jan. 2020.
VASCONCELOS, Maria Lucia Marcondes Carvalho; BRITO, Regina Helena Pires de. Conceitos de educação em Paulo Freire. 6. ed. São Paulo: Vozes, 2014.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 241 PDF (Português (Brasil)) downloads: 81
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.