Educação Matemática e Literacia: discussões sobre uma Literacia Financeira
DOI:
10.37001/remat25269062v21id526Keywords:
Educação Matemática; Literacia; Educação Financeira.Abstract
This article is an excerpt from the doctoral thesis on Financial Education aimed at the final years of Elementary School. It aims to offer a theoretical analysis with reflections on the concept of literacy, based on studies on: financial literacy and ethnomathematics, considering different social and cultural practices, based on three points: literacy, materacy and technoracy; the importance of numeracy in contemporary society, highlighting the need to develop quantitative skills to deal with data and information from the real world; Critical Mathematics Education as a way of promoting the active participation of students in the educational process, stimulating critical thinking about economic issues, highlighting aspects related to mathematics and mathematical literacy, which involve the mastery of mathematical concepts, the application of Mathematics in contexts social and political issues, and critical reflection on their use. As a result, we explore how these studies can contribute to the implementation of Financial Education in schools. An approach based on financial literacy and pillars for its development in Mathematics Education is proposed, emphasizing practical and contextualized approaches. This includes solving problems based on semi-real or real situations that promote the use of practices from different cultures, addressing a variety of financial issues essential to the formation of citizens capable of making informed decisions on this topic.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2010a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7397.htm. Acesso em: 12 out. 2022.
BRASIL. Brasil: implementando a estratégia nacional de educação financeira. Brasília, DF: ENEF, 2010b. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/Estrategia_Nacional_Educacao_Financeira_ENEF.pdf. Acesso em: 12 jan. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/a-area-de-matematica. Acesso em: 15 out. 2022.
BRASIL. Decreto nº 10.393, de 09 de julho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira - FBEF. Brasília, DF: Presidência da República, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Decreto/D10393.htm#art10. Acesso em: 12 out. 2022.
D’AMBRÓSIO, U. Literacy, matheracy, and technoracy: a trivium for today. Mathematical Thinking and Learning, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 131-153, 1999.
D’AMBRÓSIO, U. General remarks on ethnomathematics. ZDM – Mathematics Education, [S. l.], v. 33, n. 3, p. 67-69, 2001.
D’AMBRÓSIO, U. A relevância do projeto Indicador Nacional de Alfabetismo Funcional – INAF – como critério de avaliação da qualidade do ensino de matemática. In: FONSECA, M. C. F. R. (org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, 2004. p. 31-46.
D’AMBRÓSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/TgJbqssD83ytTNyxnPGBTcw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2023.
D’AMBRÓSIO, U. Educação numa era de transição. Revista Matemática & Ciência, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 8-18, 2008.
DIAS, C. R. Literacia Financeira: possibilidades didáticas com um ambiente digital de aprendizagem para os anos finais do ensino fundamental. 2023. 178f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Luterana do Brasil. ULBRA, Canoas-RS. 2023. Disponível em: http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/search/search. Acesso em: 07, mar. 2024.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OCDE). Recommendation on principles and good practices for financial education and awareness. Paris: OECD Publishing, 2005. Disponível em: <http://www.oecd.org/finance/financialeducation/35108560.pdf>. Acesso em: 12 jan. 2023.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OCDE). Financial education for youth: the role of schools. Paris: OECD Publishing, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1787/9789264174825>. Acesso em: 27 Sept. 2023.
REMUND, D. Financial literacy explicated: the case for a clearer definition in an increasingly complex economy. Journal of Consumer Affairs, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 276-295, 2010.
SILVA, A. M. da; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: RETROSPECTIVAS E PERSPECTIVAS, 11., 2013, Curitiba, Anais [...]. Curitiba: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2013. p. 1-17. Disponível em: https://docplayer.com.br/5940248-Um-programa-de-educacao-financeira-para-a-matematica-escolar-da-educacao-basica.html. Acesso em: 20 dez. 2022.
SKOVSMOSE, O. Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.
SKOVSMOSE, O. Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.
SKOVSMOSE, O. Desafios da Reflexão em Educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2008.
STEEN, L. A. (ed.). Mathematics and democracy: the case for quantitative literacy. Princeton: The Woodrow Wilson National Fellowship Foundation, 2001.
TAVARES, F. O.; ALMEIDA, L. G. A Literacia Financeira: Uma Revisão de Literatura, Percursos & Ideias, [S. l.], v. 11, p. 73-88, 2021. https://percursoseideias.iscet.pt/index.php/pi_2021_n11_0007/. Acesso em: 13 de fev. 2023.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 284 PDF (Português (Brasil)) downloads: 162
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.