Estudo exploratório sobre a produção de vídeo com Resolução de Problemase do papel da Educação Matemática Crítica
DOI:
10.37001/remat25269062v23id530Keywords:
Video, Problem Solving, Digital Technologie, Methodology, MathematicsAbstract
This article presents an exploratory study on the activity of video production through the teaching-learning-evaluation methodology of Mathematics, through Problem Solving (PS), taking into account the precepts of Critical Mathematics Education (CME). The study was carried out through a pedagogical intervention with students in the 1st grader of Novo Ensino Médio at the Colégio Estadual de Cascavel, municipality of Ibicoara/BA, based on dialogues between the bibliographical references available on the subject, with a view to answering to the question research: how does the video production activity fit into the Problem Solving methodology and what are the approaches to Critical Mathematics Education? To this end, the objective was to interpret the video production activity developed based on the teaching-learning-assessment methodology in Mathematics, through PS, and in the light of CME. To analyze and process the data, content analysis was used, through which four categories of analysis emerged: (1) video production in the teaching-learning-evaluation methodology in Mathematics through PS; (2) the video as a response to the generating problem; (3) the role of Critical Mathematics Education in video production; and (4) digital natives and digital technologies. The results indicate that the aforementioned methodology provides theoretical and practical support and favors the activity of video production in Mathematics classes, in addition to being a counterpoint to the exercise paradigm and the power language of Mathematics.
Downloads
Metrics
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. As conexões trabalhadas através da Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 2, p. 1-14, jun. 2019. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2334. Acesso em: 16 jul. 2023.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de matemática: por que através da resolução de problemas? In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Hopner; JUSTULIN, Andresa Maria (Org.). Resolução de problemas: teoria e prática. 2. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021. p. 35-49.
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; POSSAMAI, Janaína Poffo. Proposição de Problemas: possibilidades e relações com o trabalho através da Resolução de Problemas. Com a Palavra, O Professor, v. 7, n. 18, p. 153–172, 2022. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/817. Acesso em: 15 jul. 2023.
ARAÚJO, Jussara de Loiola; BORBA, Marcelo de Carvalho. Construindo pesquisas coletivamente em educação matemática. In: ARAÚJO, Jussara de Loiola; BORBA, Marcelo de Carvalho (Org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 31-51.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SKOVSMOSE, Ole. A ideologia da certeza em Educação Matemática. In: SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica – a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001. p. 127-160.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática na Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo horizonte: Autêntica, 2020.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lalo Pereira; CANEDO JUNIOR, Neil da Rocha. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a Quinta Fase das Tecnologias Digitais. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
CASTRO JR., Nadson Santos de; SANT’ANA, Claudinei de Camargo; SANT’ANA, Irani Parolin. Sala de aula invertida no ensino de matemática da educação básica: um estudo das produções científicas. Revista Cocar, v. 19, n. 37, p. 1-21, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7191/3136. Acesso em: 13 out. 2023.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Armadilha da Mesmice em Educação Matemática. Bolema, v. 18, n. 24, set. 2005. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10500/6914. Acesso em: 21 abr. 2023.
DAMIANI, Magda Floriana; ROCHEFORT, Renato Siqueira; CASTRO, Rafael Fonseca de; DARIZ, Marion Rodrigues; PINHEIRO, Silvia Siqueira. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, v. 45, p. 57-67, maio/agosto, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em: 16 jul. 2023.
FONTES, Bárbara Cunha. Vídeo, comunicação e Educação Matemática: um olhar para a produção dos licenciandos em Matemática da Educação a distância. Dissertação de mestrado. UNESP, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/181199. Acesso em: 21 abr. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MORAIS, Rosilda dos Santos; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Uma abordagem histórica da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Hopner; JUSTULIN, Andresa Maria (Org.). Resolução de problemas: teoria e prática. 2. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021. p. 17-34.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/72994. Acesso em: 15 jul. 2023.
PEREIRA, Josias. A produção de vídeo estudantil na prática docente: Uma forma de ensinar. Tese (doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação - Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, 2014.
PEREIRA, Taniele de Sousa; SANT’ANA, Irani Parolin; SANT’ANA, Claudinei de Camargo. O Ensino Primário de Matemática no Grupo Escolar Conselheiro Zacarias em Valença-Bahia (1920 a 1990). ACERVO - Boletim do Centro de Documentação do GHEMAT-SP, v. 3, p. 1–15, 2021. Disponível em: https://ojs.ghemat-brasil.com.br/index.php/ACERVO/article/view/36. Acesso em: 3 nov. 2023.
PIRONEL, Márcio. ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Resolução de Problemas: oportunidade de avaliação para a aprendizagem. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Hopner; JUSTULIN, Andresa Maria (Org.). Resolução de problemas: teoria e prática. 2. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021. p. 59-80.
RIBEIRO, Miguel. Pensar matematicamente envolvendo diferentes formas de ver e de contar e as conexões com o pensamento algébrico. Campinas: CIEspMat Pesquisa e Formação, 2022.
ROCHA, Genival dos Santos. Agroindústria e uma nova configuração espacial: análise das mudanças no distrito de Cascavel (Ibicoara - BA). In: IV Encontro Nacional e X Fórum Estado, Capital, Trabalho, 2017, São Cristóvão. Anais [...] São Cristóvão, GPECT: 2017. p. 1-13. Disponível em: https://engpect.files.wordpress.com/2017/10/gt4-07-agroindc3bastria-e-uma-nova-configurac3a7c3a3o-espacial-anc3a1lise-das-mudanc3a7as-no-distrito-de-cascavel.pdf. Acesso em: 21 abr. 2023.
SANT´ANA, Irani Parolin; SANT’ANA, Claudinei de Camargo. GEEM - Grupo de Estudos em Educação Matemática. Com a Palavra, o Professor, v. 8, n. 20, p. 116–134, 2023. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/941. Acesso em: 21 set. 2023.
SANT’ANA, Fabiano Parolin; SANT´ANA, Irani Parolin; SANT’ANA, Claudinei de Camargo. Uma utilização do ChatGPT no ensino. Com a Palavra, o Professor, v. 8, n. 20, p. 74–86, 2023. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/951. Acesso em: 04 mai. 2023.
SANTOS, Lucas Rocha; MATOS, Mariana Lima; SANT’ANA, Irani Parolin. As Tendências em Educação Matemática na percepção de professores de matemática. REMat, v. 18, p. e021005, 2021. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/140. Acesso em: 26 jan. 2023.
SANTOS, Zenildo; SANT’ANA, Claudinei de Camargo; COSTA, Lúcio Campos. Resolução de Problemas: explorando suas potencialidades a partir de um projeto de intervenção envolvendo a matemática financeira. REMat, v. 18, p. e021020, 2021. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/143. Acesso em: 26 jan. 2023.
SANTOS, Renan Pereira; SANT’ANA, Claudinei de Camargo; SANT’ANA, Irani Parolin. O ChatGPT como recurso de apoio no ensino da Matemática. Revemop, v. 5, p. 1-16, 2023a. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6837. Acesso em: 29 jul. 2023.
SANTOS, Renan Pereira; SANT’ANA, Claudinei de Camargo; SANT’ANA, Irani Parolin. Produção de vídeos digitais em Educação Matemática: um olhar sobre teses e dissertações. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 10, n. 29, p. 01–18, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/10520. Acesso em: 16 ago. 2023.
SILVA, José Fernandes; MORAIS, Bruna Mara Moura; SANTOS, Guilherme Henrique Dias. A utilização do Cinema nas aulas de Matemática na perspectiva da Resolução de Problemas. Com a Palavra, O Professor, v. 6, n. 16, p. 33–55, 2021. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/711. Acesso em: 15 jul. 2023.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Campinas: Papirus, 2014.
VAZ, Rafael Felipe Novôa; NASSER, Lilian. Em busca de uma avaliação mais “justa”. Com a Palavra, O Professor, v. 4, n. 10, p. 269–289, 2019. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/367. Acesso em: 11 Abr. 2023.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 318 PDF (Português (Brasil)) downloads: 157
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.