A vital-praxiological turn in the undisciplined training of educators

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id725

Keywords:

Indisciplinary training of educators, Vital-praxiological turn, Mathematics, Decoloniality, Deconstruction

Abstract

In this article, based on the works of Wittgenstein, we present a picture of mathematicS that allows deconstructing colonialist discourses that see them as a unitary, universal, logical-formal, abstract and neutral knowledge, dictating deterministic norms for the vital-praxiological world, as well as we consider another way to make mathematicS participate in an undisciplined educators formation guided by a decolonial political-ethics that promotes the diversity of forms of life and the collaborative and democratic coexistence between the natural beings that constitute them. As an example of this, we describe the Amazonian cultural practice of gold mining – which, in its ruled aspects guided by normative community purposes, could be seen as a mathematics –, problematizing it in its environmental, political, economic, social, sanitary and legal effects and affects.

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Author Biographies

Antonio Miguel, Universidade Estadual de Campinas

Doutor e livre-docente em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente junto ao Departamento de Ensino e Práticas Culturais da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Carolina Tamayo, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Coordenadora para América do Sul da Red Internacional de Etnomatemática. Integrante do grupo de pesquisa inSURgir (UFMG) e Grupo de Pesquisa Phala.

Elizabeth Gomes Souza, Universidade Federal do Pará

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana. Docente do Instituto de Educação Matemática e Científica - Universidade Federal do Pará.

Alexandrina Monteiro, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação e pós-doutora em Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Docente e pesquisadora junto ao Departamento de Ensino e Práticas Culturais e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas.

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Published

2022-03-08

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How to Cite

MIGUEL, Antonio; TAMAYO, Carolina; SOUZA, Elizabeth Gomes; MONTEIRO, Alexandrina. A vital-praxiological turn in the undisciplined training of educators. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. Edição Especial, p. e022004, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id725. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/66. Acesso em: 17 may. 2024.