A vital-praxiological turn in the undisciplined training of educators
DOI:
10.37001/remat25269062v19id725Keywords:
Indisciplinary training of educators, Vital-praxiological turn, Mathematics, Decoloniality, DeconstructionAbstract
In this article, based on the works of Wittgenstein, we present a picture of mathematicS that allows deconstructing colonialist discourses that see them as a unitary, universal, logical-formal, abstract and neutral knowledge, dictating deterministic norms for the vital-praxiological world, as well as we consider another way to make mathematicS participate in an undisciplined educators formation guided by a decolonial political-ethics that promotes the diversity of forms of life and the collaborative and democratic coexistence between the natural beings that constitute them. As an example of this, we describe the Amazonian cultural practice of gold mining – which, in its ruled aspects guided by normative community purposes, could be seen as a mathematics –, problematizing it in its environmental, political, economic, social, sanitary and legal effects and affects.
Downloads
Metrics
References
CAHETÉ, F. S. A Extração do Ouro na Amazônia e Implicações para o meio ambiente. Novos Cadernos NAEA, [S.l.], v. 1, n. 2, dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/ncn/article/view/14
CHAVES, W. M. B. Urnas funerárias: Os Marajoaras e suas Representações Visuais. Dissertação de Mestrado. Instituto de Artes. UNB. 2020.
CASTRO, S. Condescendência: estratégia pater-colonial de poder. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (org.). Pensamento Feminista Hoje: Perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. Disponivél em: https://revistas.ufpi.br/index.php/fundamentos/article/view/7863
DE-PAULA, V. G.; LAMAS-CORRÊA, R.; TUTUNJI, V. L. Garimpo e mercúrio: impactos ambientais e saúde humana. Em Universitas: Ciências da Saúde, v. 4, n. 1 / 2, p. 101-110, 2006. Disponível em: https://www.publicacoesacademicas.uniceub.br/cienciasaude/article/view/25
FALEIROS, G. Por dentro do garimpo ilegal de ouro na Amazônia. Em Jornal Mongabay, 2020. Disponível em: https://brasil.mongabay.com/2020/07/por-dentro-do-garimpo-ilegal-de-ouro-na-amazonia/
HADDOCK-LOBO, R. Considerações sobre “Posições” de Derrida. Em o que nos faz pensar no. 21, maio de 2007. Disponível em: http://www.oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/index.php/oqnfp/article/view/219/218
MIGUEL, A.; TAMAYO, C. Wittgenstein, Terapia e Educação Escolar Decolonial. Em Educação e Realidade, v. 45, n. 3, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/Dr9NNdnXMHChBfYvVRdXrVf/?lang=pt
PAHL SCHAAN, D. A arte da cerâmica Marajoara: Encontros entre o passado e o presente. Em revista Habitus, v. 5, n.1, p. 99-117, jan./jun. 2007. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/380/316
SOUZA, E. G.; MIGUEL, A. A encenação de práticas culturais na tessitura de outras escolas: a vida como eixo da ação educativa. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 15, n. 33, p. 166-184, 2020. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/227
TURING, A. M. On computable numbers, with an application to the entscheidungsproblem. The Graduate College, Princeton University, New Jersey, U.S.A., p. 230-265, 1936.
WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. 2009. Palestra apresentada no Seminario “Interculturalidad y Educación Intercultural”. Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz.
WITTGENSTEIN, L. Philosophische Untersuchungen/Investigações filosóficas. Trad. de ALMEIDA, J.J. Edição Bilíngue Alemão-Português, 2017.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 364 PDF (Português (Brasil)) downloads: 133 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 30
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.