The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy
DOI:
10.37001/remat25269062v19id660Keywords:
Problem-Based Learning, Flat figures area, Problem solving strategiesAbstract
The study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study.
Downloads
Metrics
References
BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. de M. (Orgs). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARROWS, H. S. TAMBLYN, R. M. Problem-Based Learning: Na Approach to Medical Education. Springer Publishing Company, New York, 1980.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem; tradução Afonso Celso da Cunha Serra. 1. Ed. Rio de Janeiro: LTC, 2018.
CARVALHO, M. Problemas? Mas que problemas?!: estratégias de resolução de problemas matemáticos em sala de aula. 3ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
CLEMENTE, J. C. et al. Ensino e aprendizagem da geometria: um estudo a partir dos periódicos em educação matemática. ENCONTRO MINEIRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, VII, 2015.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e misto / John W. Creswell; tradução Magda Lopes; consultoria, supervisão e revisão técnica desta edição Dirceu da Silva. – 3. ed. – Porto Alegre: Artmed, 2010.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. – 3. Ed. – Porto Alegre: Artmed, 2009.
GALVÃO, E. F. C.; GALVÃO, J. B. Pesquisa Intervenção e Análise Institucional: alguns apontamentos no âmbito da pesquisa qualitativa (2017). Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Vj9QBIyeDxsJ:www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistacienciasdasociedade/article/download/373/292+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em 16 de maio de 2020.
JUNIOR, L. C. L.; ONUCHIC, L. de la R. Ensino e Aprendizagem de Matemática Através da Resolução de Problemas Como Prática Sociointeracionista. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 53, p. 955-978, dez. 2015.
MUNHOZ, A. S. ABP: Aprendizagem Baseada em Problemas: ferramentas de apoio ao docente no processo de ensino e aprendizagem, São Paulo: Cengage Learning, 2018.
ONUCHIC, L. de la R. ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas (2011). Disponível em: https://intranet.ifs.ifsuldeminas.edu.br/antonio.gomes/3-7LM-TEM/onuchic%2002-04-19.pdf. Acesso em 16 de maio de 2020.
OLIVEIRA, C. A. da. Estratégias didáticas nos processos de ensino e de aprendizagem em matemática no mundo digital virtual em 3D Open Sim. 2015. Tese (Doutorado). Doutorado em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015.
PINHEIRO, M. S.; ANDRADE, M. E. de; JÚNIOR, R. L. C. de A. Descobrindo a aprendizagem baseada em problemas. Aracaju: EDUNIT, 2019.
RIBEIRO, L. R. de C. Aprendizagem Baseada em Problemas: uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
RIBEIRO, L. R. de C. A Aprendizagem baseada em problemas (PBL): Uma implementação na educação em engenharia na voz dos autores. 2005. Tese (Doutorado) - Curso de Engenharia, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.
RIBEIRO, G. H. Aprendizagem Baseada em Problemas: metodologia inovadora no 9º ano do ensino fundamental de uma escola pública. 2019. Dissertação (Mestrado) – PROFMAT, Universidade Federal de Goiás, 2019.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 403 PDF (Português (Brasil)) downloads: 173
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.