The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id660

Keywords:

Problem-Based Learning, Flat figures area, Problem solving strategies

Abstract

The study presented here is the result of a master's research linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGECIM/UFAL) with the aim of analyzing, in the context of Mathematics classes in Elementary School, the possibility of developing problem-based learning practices of flat figure areas. This is qualitative research that adopted intervention research as a method, and 19 students from a private school located in the interior of Alagoas participated in this study. As data collection devices we use participant observation, problem solving activities and interviews. The results revealed that the subjects, when reflecting on their practices and resolutions, glimpsed the possibility of transforming them from the theoretical-methodological contributions of Problem-Based Learning (PBL), configuring as possibilities and ways of learning about the area of ​​flat figures, by the interaction and collaboration of the subjects involved in this study.

 

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Author Biographies

Joenneyres Raio de Souza Amancio, Universidade Federal de Alagoas

Doutorando e Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Possui Especialização em Docência do Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), Especialização em Ensino de Matemática pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), Graduado em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE), e Bacharelado em Direito pela Faculdade Cesmac do Sertão (CESMAC). Atualmente é tutor presencial da Faculdade Araguaia, tem experiência como professor de Matemática do Colégio Imaculada Conceição (CIC), Colégio Cenecista Santana (CCS) e Professor de Matemática Aplicada no PRONATEC/MULHERES MIL no Instituto Federal de Alagoas (IFAL), atuando no Ensino Fundamental I e II e Ensino Médio. Monitor do Programa Mais Educação da Escola Municipal de Educação Básica Ismael Fernandes de Oliveira, Escola Municipal de Educação Básica Senhora Santana e Escola Municipal de Educação Básica Maria Ferreira da Melo. Tem experiência na área do Programa Mais Educação nas oficinas de Matemática, Letramento, Direitos Humanos, Pintura, Esporte na escola e Mídias e Vídeos. Estagiário voluntário da Defensoria Publica do Estado de Alagoas. 

Carloney Alves de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas

Pós-doutor em Educação (UFS). Doutor em Educação Brasileira (UFAL) na linha de pesquisa Tecnologia da Informação e Comunicação na Formação do Professor, Mestre em Educação Brasileira (UFAL), Especialização em Metodologia do Ensino da Matemática pela Faculdade Internacional de Curitiba e Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atualmente é professor Adjunto na Universidade Federal de Alagoas, do Centro de Educação (CEDU), na área de Saberes e Metodologias do Ensino da Matemática e professor vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas. Experiência na área de Matemática, Metodologia e Prática de Ensino da Matemática, Educação Matemática, Formação de Professor, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação, Educação a distância, Ambientes Virtuais de Aprendizagem, Jogos Digitais, Gamificação e Dispositivos Móveis.

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Published

2022-01-01

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How to Cite

SOUZA AMANCIO, Joenneyres Raio de; OLIVEIRA, Carloney Alves de. The study of the calculation of the area of flat figures based on a mathematical problem solving strategy. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022012, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id660. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/76. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos