Statistics Teaching in the Apis and Coopera Textbook for the Fourth Year of Elementary Education
DOI:
10.37001/remat25269062v19id568Keywords:
Statistical teaching, Textbook, Elementary school of basic educationAbstract
Statistics teaching in elementary school has been crossed by pedagogical challenges, especially concerning the contexts in which curricular topics in classroom practices and the thematic contexts and activities proposed in Text Books. Based on principles of Statistical Education related to the development of literacy, reasoning, and statistical thinking, we seek to highlight and discuss the perspectives for the teaching of Statistics, present in textbooks of the fourth year of elementary school, through the analysis of two copies distributed by National Textbook Program for the triennium 2016-2018, namely Projeto Ápis and Projeto Coopera. The qualitative research consisted of a Bardinian content analysis focusing on the nature of the mathematical activities (tasks) proposed in the examined books, through which we identified different situations related to the approach to Statistics. The situations were grouped according to their nature, constituting two characterizations of tasks based on the degree of the structure presented: closed tasks and open tasks. The closed tasks, which were based on filling in tables and reading graphs (without reflecting on their meaning), superficially address terms of basic literacy, highlighting the need for adaptations to promote more concrete learning regarding statistical reasoning. Open tasks, in turn, provide opportunities for the exploration of literacy, reasoning, and statistical thinking, advancing towards an investigative approach, which characterizes a perspective that we consider to involve education for citizenship.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília: DF, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos: PNLD 2016. Brasília: MEC, SEB, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases nº 9.396/96, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC/SEF, 1996.
CAMPOS, C. R., PERIN, A. P. Sobre as competências crítica e comportamental na Educação Estatística. Zetetiké, v.28, 2020.
CAMPOS, S.G.V.B; WODEWOTZKI, M.L.L Contributos da Educação Estatística para Desenvolvimento do Sentido de Número na Infância. Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, p. 869-886, 2016.
CAMPOS, C.R. A educação estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da estatística em cursos de graduação. 2007. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2007.
CAMPOS, C.R; WODEWOTZKI, M.L.L.; JACOBINI, O. Educação estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2013.
CURCIO, F. Comprehension of mathematical relationship expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education. Reston, v. 18, n. 5, p. 382-393, 1987.
DANTE, L.R. Projeto Ápis – matemática. 2.ed. São Paulo: Ática, 2014.
DENZIN, N.K.; LINCOLN, Y.S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Org.) Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15-42.
FRANKLIN et al. Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) Report. Alexandria, VA: American Statistical Association, 2005.
FRIOLANI, L.C. O pensamento estocástico nos livros didáticos do ensino fundamental. 2007. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
GAL, I. Adult statistical literacy: meanings, components, responsabilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002.
GARFIELD, J. Teaching statistics using small-group cooperative learning. Journal of Statistics Education, v. 1, n. 1, p. 1-9, 1993.
GARFIELD, J.; DELMAS, R.; CHANCE, B. The Web-based ARTIST: Assessment Resource Tools for Improving Statistical Thinking. Paper presented in the Symposium: Assessment of Statistical Reasoning to Enhance Educational Quality. Chicago: National Science Foundation. 2003.
GIORDANO, C.C.; ARAUJO, R.A.A.; COUTINHO, C.Q. Educação Estatística e a Base Nacional Comum Curricular: O incentivo aos Projetos. REVEMAT, Florianópolis (SC), v.14, Edição Especial Educação Estatística, p.1-20, 2019.
LIMA, E.G. Para compreender o livro didático como objeto de pesquisa. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v. 2, n. 4, p. 143-155, jan/abr. 2012.
LOPES, C. E. O Ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cad. Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 57-73, jan./abr. 2008
MAIER, L.R. História do ensino da matemática na educação básica catarinense (1970-1990): desafios educacionais enfrentados na formação e atuação docente. 2016. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2016.
MAIER, L.R.; RICHIT, A. Histórias de vida e o ensino de matemática na educação básica catarinense entre 1970 e 1990. Revista de Educação Pública, v.29. p.1-21, Cuiabá, 2020.
MARTINS, M. E. G.; PONTE, J. P. Organização e tratamento de dados. Lisboa: DGIDC, 2010.
PEREIRA, Luciana Boemer C. Ensino de estatística na escola do campo: uma proposta para um 6º ano do ensino fundamental. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2013.
PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular. p. 11-34. Lisboa: APM, 2005
REAME, E.; MONTENEGRO, P. Projeto coopera: matemática, 4º ano: ensino fundamental: anos iniciais. São Paulo: Saraiva, 2014.
RICHIT, A. Apropriação do conhecimento pedagógico-tecnológico em Matemática e a formação continuada de professores. 2010. 279f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.
RUMSEY, D. L. Statistical Literacy as a Goal for Introductory Statistics Courses, Journal of Statistics Education, n. 10, v. 3, 2002
delMAS, R. C. Statistical Literacy, Reasoning, and Learning: A Commentary. Journal of Statistics Education. v. 10, n. 3, 2002.
SILVA, E. M.C. Como são propostas pesquisas em livros didáticos de ciências e matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2013. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, n.14, p. 66-91, 2000.
ZACHEU, A. A. P.; CASTRO, L.L.O. Dos tempos imperiais ao PNLD: a problemática do livro didático no Brasil. In: Jornada do Núcleo de Ensino de Marília, 14ª, Anais..., Marília, 2015.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 168 PDF (Português (Brasil)) downloads: 70
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.