Statistics Teaching in the Apis and Coopera Textbook for the Fourth Year of Elementary Education

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id568

Keywords:

Statistical teaching, Textbook, Elementary school of basic education

Abstract

Statistics teaching in elementary school has been crossed by pedagogical challenges, especially concerning the contexts in which curricular topics in classroom practices and the thematic contexts and activities proposed in Text Books. Based on principles of Statistical Education related to the development of literacy, reasoning, and statistical thinking, we seek to highlight and discuss the perspectives for the teaching of Statistics, present in textbooks of the fourth year of elementary school, through the analysis of two copies distributed by National Textbook Program for the triennium 2016-2018, namely Projeto Ápis and Projeto Coopera. The qualitative research consisted of a Bardinian content analysis focusing on the nature of the mathematical activities (tasks) proposed in the examined books, through which we identified different situations related to the approach to Statistics. The situations were grouped according to their nature, constituting two characterizations of tasks based on the degree of the structure presented: closed tasks and open tasks. The closed tasks, which were based on filling in tables and reading graphs (without reflecting on their meaning), superficially address terms of basic literacy, highlighting the need for adaptations to promote more concrete learning regarding statistical reasoning. Open tasks, in turn, provide opportunities for the exploration of literacy, reasoning, and statistical thinking, advancing towards an investigative approach, which characterizes a perspective that we consider to involve education for citizenship.

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Author Biographies

Adriana Richit, Universidade Federal da Fronteira Sul

Bolsista Produtividade PQ2 - CNPq.

Doutora em Educação Matemática pela UNESP, Rio Claro, SP. Pós-doutorado no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Professora, Classe E, nível associado, da Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS, campus de Erechim e Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFFS. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias. Atua principalmente nos temas Formação de Professores, Conhecimentos Profissionais, Estudos de Aula (lesson study), Tecnologias Digitais em Educação Matemática e Processos Educacionais em Educação Matemática. 

Simone Venturin, Universidade Federal da Fronteira Sul

Especialista em Gestão Escolar: Coordenação, Direção e Supervisão Escolar e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Erechim.  Professora da rede municipal de ensino de Viadutos/RS.

Bruna Mayara Batista Rodrigues, Universidade de Lisboa

Doutoranda em Educação, com especialização em Didática da Matemática pelo Instituto de educação da Universidade de Lisboa. Professora na Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro.

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Published

2022-01-01

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How to Cite

RICHIT, Adriana; VENTURIN, Simone; RODRIGUES, Bruna Mayara Batista. Statistics Teaching in the Apis and Coopera Textbook for the Fourth Year of Elementary Education. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022017, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id568. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/81. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos