Manipulating Didactic Material in Mathematics classes in the perception of teachers from Limoeiro do Ajuru/PA

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v19id627

Keywords:

Math teaching and learning, Manipulable Teaching Material, Teacher training, Meaningful learning

Abstract

In the current scenario of basic education, from official documents that guide the teacher's work and also from academic research, it is possible to observe that strategies, methodological proposals and also didactic resources that can somehow favor the teaching and learning of math. Some of the initiatives that have been gaining ground in this context are the history of mathematics, problem solving, and the use of manipulative teaching materials. In this study, the focus is on the possibility of working in the classroom from the use of manipulative teaching materials, in addition to the guidelines of national documents and academic studies, here, the perception of basic education teachers about these resources is highlighted. In this sense, this article aimed to understand the conception of teachers regarding the use of manipulative teaching materials in mathematics classes. For this purpose, a questionnaire was applied to two mathematics teachers from the 6th year of elementary school. As a methodological approach, in the light of a qualitative exploratory and subjective research, Didactic Engineering is assumed, which was responsible for directing the study throughout the research. In view of this study, it can be observed that teachers recognize the importance of using manipulative teaching resources, but due to the lack of them at school associated with other factors, they have been little used in basic education classes. In these terms, it can be concluded that teachers also have a favorable opinion on the use of manipulative didactic resources in their classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Benedito Junior Farias Pantoja, Universidade Federal do Pará – UFPA

Graduação em Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Pará (UFPA).

Francisco Wagner Soares Oliveira, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Mestre em ensino de ciências e matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará (IFCE). Doutorando em Educação na Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil.

Daniele Esteves Pereira Smith, Universidade Federal do Pará – UFPA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), Cametá, Pará, Brasil.

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará – UECE

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil.

References

ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. 3. ed. Curitiba: UFPR, 2007.

AMARAL, J. J. F. Como fazer uma pesquisa bibliográfica. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza: UFC, v. 3, 2007. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C5_Como_fazer_pesquisa_bibliografica.pdf. Acesso em: 13 ago 2021.

ALVES, V. B.; BATISTA, A. N. de S. Uma breve discussão teórica acerca do uso de instrumentos matemáticos históricos no ensino da matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 3, n. 8, p. 48–59, 2018. DOI: 10.30938/bocehm.v3i8.76. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/76. Acesso em: 23 ago. 2021.

ARTIGUE, M. Engenharia didáctica. In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das matemáticas. Tradução de Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 193-217.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

CALDEIRA, M. F. Aprender a matemática de uma forma lúdica. Lisboa: Escola Superior de Educação João de Deus, 2009.

CAVALCANTI, L. B. et al. Materiais Didáticos e aula de Matemática. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, n.9, 2007, Belo Horizonte. Anais do IX ENEM: SBEM/SBEMM, 2007.

LORENZATO, S. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

MACHADO, S. D. A. Engenharia Didática. In: MACHADO, S.D.A (org.). Educação Matemática: uma introdução. 2 ed. São Paulo: Educ., 2002.

NACARATO, A. M. Eu Trabalho primeiro no concreto. Revista de Educação Matemática. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), ano 9, n.9-10, (2004-2005), p.1-6. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5426578/mod_resource/content/1/Nacarato_eu%20trabalho%20primeiro%20no%20concreto.pdf. Acesso em: 13 ago 2021.

OLIVEIRA, F. W. S.; BATISTA, A. N. S.; PEREIRA, A. C. C. (org). Práticas Laboratoriais para o Ensino de Geometria: Sob o olhar do licenciando em matemática. Formiga (Mg): Editora Uniesmero, 2022. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.6280641

OLIVEIRA, F. W. S.; OLIVEIRA, G. P.; PEREIRA, A. C. C. (org.). Práticas Laboratoriais para o Ensino de Trigonometria: Sob o olhar do licenciando em matemática. Formiga (Mg): Editora Uniesmero, 2022. Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.6280677

OLIVEIRA, F. W. S. Os momentos da teoria das situações didáticas no ensino de matemática. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, RS, v. 4, n. 2, p. 10–20, 2018. DOI: 10.35819/remat2018v4i2id2949. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/2949. Acesso em: 23 ago. 2021.

OLIVEIRA, F. W. S.; PEREIRA, A. C. C. Elementos iniciais da relação entre o instrumento de Pedro Nunes, jacente no plano, e o cálculo da latitude no século XVI. História da Ciência e Ensino: Construindo interfaces, São Paulo, v. 19, p. 39-53, 2019.

OLIVEIRA, F. W. S.; PEREIRA, A. C. C. Uma proposta de atividade com o instrumento jacente no plano para o nono ano do ensino fundamental com foco na semelhança de triângulos. Revista história da matemática para professores, v. 6, n. 2, p. 20 - 27, 31 dez. 2020.

OLIVEIRA, F. W. S. Sobre os conhecimentos geométricos incorporados na construção e no uso do instrumento jacente no plano de Pedro Nunes (1502-1578) na formação do professor de matemática. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Instituto Federação de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2019.

OLIVEIRA, G. P.; PEREIRA, A. C. C. A aliança entre Tecnologias do passado e Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação via Investigação Científica. Revista de Educação Matemática, v. 18, p. e021031, 20 jul. 2021.

OLIVEIRA, G. P.; PEREIRA, A. C. C. O uso da engenharia didática como ferramenta facilitadora para utilização e produção de objetos de aprendizagem a partir da formação inicial e continuada de professores de matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 5, n. 13, p. 46–65, 2018. DOI: 10.30938/bocehm.v5i13.19. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/19. Acesso em: 23 ago. 2021.

OLIVEIRA, S. A. O lúdico como motivação nas aulas de Matemática. Jornal Mundo Jovem, v. 377, p. 5, 2007.

PAIS, L. C. Didática da Matemática, uma análise da influência francesa. 2ª ed. Belo Horizonte: autentica, 2002.

PASSOS, C. L. B. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sergio Aparecido (Org.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

PEREIRA, A. C. C.; BATISTA, A. N. S.; SILVA, I. C. A matemática incorporada na construção do quadrante descrito na obra Libros del Saber de Astronomía. REVEMAT, v. 12, p. 173-191, 2017.

SANTOS, A. G. dos; PEREIRA, A. C. C. Descrição das escalas do Cross-Staff (1623) de Edmund Gunter. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S.L.], v. 8, n. 23, p. 707-720, 17 jun. 2021. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática - BOCEHM. http://dx.doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.4922. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4922. Acesso em: 19 jun. 2021.

SAVIANI, D. XX– formação de professores. In: Livro: Interlocuções Pedagógicas: Entrevista. Entrevista ao Jornal das Ciências, USP de Ribeirão Preto: Autores Associados, 2010.

SMOLE, K. S; DINIZ, M. I. Materiais manipulativos para o ensino das quatro operações básicas. 4 v. São Paulo: mathema, 2012.

STAREPRAVO, Ana Ruth. Jogando com a matemática: números e operações. Curitiba. Aymará, 2009.

TOZONI-REIS, M. F. de C. A pesquisa e a produção de conhecimentos. Botucatu: Curso de pedagogia da Unesp, 2010. Disponível em: https://www.acervodigital.unesp.br/handle/123456789/195. Acesso em: 16 jan. 2019.

Published

2022-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 222     PDF (Português (Brasil)) downloads: 65

How to Cite

PANTOJA, Benedito Junior Farias; OLIVEIRA, Francisco Wagner Soares; PEREIRA SMITH, Daniele Esteves; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Manipulating Didactic Material in Mathematics classes in the perception of teachers from Limoeiro do Ajuru/PA. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 19, no. 01, p. e022020, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id627. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/84. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos

Most read articles by the same author(s)