Dyscalculia and the teaching and learning process of Mathematics in the Final Years of Elementary School
DOI:
10.37001/remat25269062v19id709Keywords:
Dyscalculia, Teacher Training, Math, Final Years of Elementary SchoolAbstract
This study aimed to investigate whether or not Mathematics teachers, who perform the teaching role in the Final Years of Elementary School, were prepared to meet the educational needs of students who have dyscalculia disorder, in the teaching and learning process. The research carried out was conducted under the qualitative approach, which is characterized as an exploratory research. To collect the data, a questionnaire was proposed, with closed and open questions, to Mathematics teachers, who worked in the Final Years. To support this discussion, we used the concepts of authors such as Campos (2015), Bernardi (2014), Kosc (1974), Vieira (2004), among others. The results indicate that there is still a need to deepen knowledge on the part of Mathematics teachers, regarding the characteristics that students with this disorder present in the classroom and how they could contribute, in a more effective way, to their training. and development. Also, it is believed that such deepening should occur in the course of Undergraduate Degree Courses in Mathematics and/or continuing education courses.
Downloads
Metrics
References
ALAGOAS. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular de Alagoas: Ensino Fundamental. Matemática. Maceió: SEDUC, 2019. p.465-548
BASTOS, J. A. Discalculia: transtorno específico da habilidade em matemática. In: ROTTA, N. T. Transtornos de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BERNARDI, J. Discalculia: O que é? Como intervir? Jundiaí, Paco Editorial: 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Básica. Brasília: MEC, 2018.
CAMPOS, A. M. A. de. Discalculia: Superando as dificuldades em aprender Matemática. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2015.
CARDOZO, S. da S. Neurociência e a discalculia: o jogo como recurso pedagógico para auxiliar os discalcúlicos. 55f. Monografia (Especialização em Neurociência Pedagógica) – Universidade Candido Mendes, Rio de Janeiro, 2014.
CIASCA, S. M. Distúrbios de Aprendizagem: Proposta de Avaliação Interdisciplinar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
FERRÃO, A. Discalculia. 2008. Disponível em: http://aprenderemconstrucao.blogspot.com/2008/08/dificuldades-ou-transtornos-de.html. Acesso em: 20 nov. 2021.
GARCIÁ, J. N. Manual de dificuldades de Aprendizagem: linguagem, leitura, escrita e matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
KOSC, L. Developmental dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, v. 7, p. 164-177, 1974.
OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
PIAGET, J. The construction of reality in the child. New York: Basic Books, 1954.
SANTOS, M. X. A formação em serviço no PNAIC de professores que ensinam Matemática e construções de práxis pedagógicas. 135f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
SCHÖN, D. A. O Profissional Reflexivo: como os profissionais pensam em ação. Londres: Temple Smith, 1983.
SILVEIRA, M. M. S. Considerações sobre o aprender e o não aprender. [s.l.; s.d.]: 2008.
VIEIRA, E. Transtornos na aprendizagem da matemática: número e discalculia. Revista Ciências e Letras, n. 35, p. 109-119, 2004.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 637 PDF (Português (Brasil)) downloads: 212
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.