The decolonial perspective of ethnomathematics as a resistance movement
DOI:
10.37001/remat25269062v18id629Keywords:
Ethnomathematics, Decoloniality, Mathematics EducationAbstract
This article is based on the following core ideas: (a) historically, productions in ethnomathematics present research results on knowledge that can be understood as mathematics. (b) one of the powers of ethnomathematics is to break with the common idea of unique, idealized mathematics, distant from the history of humanity, elitist, Eurocentric. Ethnomathematics approaches a decolonial proposal by recognizing and valuing the many knowledges present in social practices. (c) the historical process of colonization implied territorial conquests and the destruction of the cultural roots of colonized peoples. This is a way to eliminate the history of these peoples. (d) The growing participation of researchers from social movements can help to avoid such contradictions. Based on these perspectives, in the first part of this article we emphasize that ethnomathematics, in its political dimension, can help in reflections on decolonization processes, as well as in the recognition of the cultural roots of individuals. In the second part, we present brief metatexts of the articles that make up the dossier “Ethnomathematics: decolonial perspective and resistance movements”, as a way of introducing the reader to recent contributions by Brazilian and foreign researchers, and stimulating debate on the subject.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, S. R. G. Prefácio: apresentando Spivak. In G. Spivak (2010) Pode o subalterno falar? (p.7-18), Belo Horizonte, Brasil: Editora UFMG, 2010.
AKKARI, A.; DASEN, P. R. De l´éthnocentrisme de la pédagogie et ses remèdes. In: A. Akkari & P. R. Dasen (eds) Pedagogies et pedagogues du Sud. Paris: l´Harmattan, p.7-21, 2004.
BERNARLES, M.; POWELL, A. B. Decolonizing Ethnomathematics. Ensino Em-Revista 25(3) 565-587, 2018.
CAMPOS, M. D. SULear vs NORTEar: Representações e apropriações do espaço entre emoção, empiria e ideologia. Série Documenta, Programa de Mestrado e Doutorado em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social (EICOS)/Cátedra UNESCO de Desenvolvimento Durável/UFRJ. Ano VI, n. 8, p. 41-70, 1999.
CLARETO, S. Conhecimento, Inventividade e experiência: Potências do pensamento Etnomatemático. In M. C. C. B. Fantinato (Ed.). Etnomatemática: novos desafios teóricos e pedagógicos. (p. 125-134). Niterói, Brasil: Editora da UFF, 2009.
CORONIL, C. Naturaleza del poscolonialismo: del eurocentrismo al globocentrismo. In Lander, E. (ed.) La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. (p.83-107).Buenos Aires, Argentina: Clacso, 2000.
COSTA, W. N. G. Etnomatemática: uma tomada de posição da matemática frente à tensão que envolve o geral e o particular. In N. M. Gusmão (org.) Diversidade, cultura e educação: olhares cruzados. (p.201-223). São Paulo, Brasil: Biruta, 2003.
DUSSEL, E. europa, modernidad y eurocentrismo. In Lander, E. (ed.) La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. (p.39-51). Buenos Aires: Clacso, 2000.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: Elo Entre as Tradições e a Modernidade. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2001.
FANON, F. The Wretched of the Earth. Nova York: Grove, 1968.
FANTINATO, M.C.; LEITE, K. G. Ethnomathematics research on indigenous peoples knowledge and practices. In M. Rosa, & C. Coppe (eds.) Ethnomathematics in Action: Mathematical Practices in Brazilian Indigenous, Urban and Afro Communities. Cham: Springer (in press), p.1-23, 2020.
FANTINATO. M. C; FREITAS, A. V.; DIAS, J. C. M. "Não olha para a cara da gente": ensino remoto na EJA e processos de invisibilização em contexto de pandemia. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 13(1), 104-124, 2020.
GROSFOGUEL, R. Para descolonizar os estudos de Economia Política e os estudos Pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In Santos, B. S. & Meneses, M. P. (Eds.) Epistemologias do Sul. (pp. 383-417) Coimbra, Portugal: Edições Almedina, 2009.
LANDER, E. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, 2000.
LANDRY, D.; MACLEAN, G. The Spivak reader. New Yok and London: Routledge.
MALDONATO-TORRES, N. On the Coloniality of Being: Contributions to the Development of a Concept. Cultural Studies, v.21, n.2-3, p.240-270, 2007.
MALDONATO-TORRES, N. Thinking through the decolonial turn: post-colonial interventions in theory, philosophy and critique - an introduction. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World, v.1, Issue 2, p.1-15, 2011.
POWELL, A. B.; FRANKENSTEIN, M. Ethnomathematics: Challenging Eurocentrism in Mathematics Education, Albany: State University of New York, 1997.
QUIJANO, A. Coloniality of Power, Eurocentrism and Latin American. Nepantla: Views from South 1(3) (pp. 533-580), 2000.
SANTOS, B. S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
SPIVAK, G. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, p. 7-18, 2010.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 1225 PDF (Português (Brasil)) downloads: 461 PDF downloads: 70 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 35
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.