The Common Labor in a situation proposed by Early Algebra: mobilization of semiotic means and human collaboration

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id461

Keywords:

Early Algebra, Common Labor, Semiotic Media

Abstract

This article presents an outline of an investigation about the Common Labor based on a situation proposed in the context of Early Algebra called “How many calls?”. The research is based on the theoretical and methodological assumptions of the Objectification Theory (TO), proposed by Luis Radford. TO is inserted as a theory of teaching and learning mathematics as a semiotic approach with a socio-cultural focus. The objectives of the research are the semiotic means mobilized in the situation and indications of characteristics of Algebraic Thought. The search for evidence related to the Common Labor is analyzed based on the dialectical relationships between students and researcher and the different semiotic means (gestures, artifacts, representations) produced by 6th grade students from a public school, located in the north of the state of Paraná. Considering the dialectical movements and the mobilization and production of semiotic means, we infer that there are indicative of the processes of objectification and subjectification simultaneously as constituents of the Common Labor, in addition to a characteristic of Algebraic Thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Renata Aparecida de Faria, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Básica. Brasília: MEC, 2018.

CAMILOTTI, Dirce, GOBARA, Shirley. Formação Continuada de professores de Ciências : Indícios do processo de subjetivação. In: Shirley, GOBARA; Luis, RADFORD. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p.225-246.

CANAVARRO, Ana Paula. O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, v. 16, n. 2, p. 81-118.2007.

CASTILHO, Raquel. O “ encontro” com o mapa : aprendendo a pensar sobre o espaço por meio do sistema semiótico cartográfico. In: Shirley, GOBARA; Luis, RADFORD. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020,p. 175-197.

D’AMORE, Bruno. Primeiros Elementos de Semiótica sua presença e importância no processo de ensino -aprendizagem da matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

GOLDIN, Gerald. Representation in mathematical learning and problem solving. Handbook of International Research in Mathematics Education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.2002.

KAPUT, James; CARRAHER, David; BLANTON, Maria. Algebrain the Early Grades. New York: Lawrence E. A., 2008.

KIERAN, Carolyn. The Learning and Teaching of School Algebra. Handbook of Research on Mathematics Teaching and learning. New York: Macmillan.1992.

LINS, Rômulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus,1997.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em Educação: Abordagem qualitativas. São Paulo: Editora E.P.U, 2013

MESTRE, Célia. O desenvolvimento do pensamento algébrico de estudantes do 4.º ano de escolaridade: Uma experiência de ensino. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2014.p.357.

NCTM. Principles and standards for school mathematics,2008. http://www.nctm.org/standards/

NOGUEIRA, Mayara. Diálogos entre ciências e ficção científica: uma estratégia para discutir ética científica baseada na teoria da objetivação. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019, 210 f. (Tese doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática).

NOROÑO, Irene et al. Sobre os processos de objetivação de saberes geométricos. Análise de uma experiência de elaboração de simuladores com o GeoGebra. Educación Matemática, v. 32, n. 1, p.99-131, 2020.

RADFORD, Luis. Gestures, speech, and sprouting of signs. Mathematical Thinking and Learning. v. 5, n.3. p. 37-70, 2003.

__________Elementos de una teoría cultural de la objetivación. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, v. 9, n. 1, pp. 103-129, 2006.

RADFORD, Luis, SCHUBRING, Gert, SEEGER, Falk. Semiotics in Mathematics Education: Epistemology, History, Classroom, and Culture, Boston: Sense Publishers, 2008.

_________. Introduction: The phenomenological, epistemological, and semiotic components of generalization. PNA, v. 9, n. 3, pp. 129-141, 2015.

_________. A Teoria da Objetivação e seu lugar na pesquisa sociocultural em Educação Matemática. In: Vanessa, MORETTI; Wellington, CEDRO. Educação Matemática e a Teoria Histórico-Cultural: Um olhar sobre as pesquisas. Campinas: Mercado de Letras, 2018. p. 229-261

_________. Aprendizaje desde la perspectiva de la teoría de la objetivación. In: D’AMORE, Bruno; RADFORD, Luis (Orgs.). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y culturales. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2017. p. 115-136

_________. Algunos desafíos encontrados en la elaboración de la teoría de la objetivación. PNA, v. 12, n. 2, pp. 61-80, 2018.

_________. Un recorrido a traves de la Teoria de la Objetivación. In: Shirley, GOBARA; Luis, RADFORD. Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino de Ciências e Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2020. p.15-42

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras-FAPESP, 2005.

VERGEL, Rodolfo. El signo en Vygotsky y su vínculo con el desarrollo de los processos psicológicos superiores. Folios, n. 39, pp. 65-76, 2014.

VERGEL, Rodolfo; GÁRZON, Pedro J. R. Álgebra escolar y pensamiento algebraico: aportes para el trabajo en el aula. Bogotá: Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2018.

VYGOTSKY, Lev S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1984.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 50     PDF (Português (Brasil)) downloads: 22 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 13

How to Cite

FARIA, Renata Aparecida de. The Common Labor in a situation proposed by Early Algebra: mobilization of semiotic means and human collaboration. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021007, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id461. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/117. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos