The Quiz PG Digital Game in Mathematics Classes: possibilities for Teaching and Learning of Geometric Progression

Authors

  • Carloney Alves de Oliveira carloneyalves@gmail.com
    Universidade Federal de Alagoas
  • Williane Costa Ferreira wferreira390@gmail.com
    Universidade Federal de Alagoas

DOI:

10.37001/remat25269062v17id489

Keywords:

Digital games, Geometric progression, App Inventor 2

Abstract

This paper, which is part of the Master's thesis linked to the Postgraduate Program in Teaching Sciences and Mathematics (PPGECIM/UFAL), brings the results of an exploratory study of the participant type, with a qualitative approach on the use of digital games as interactive learning environments, with the aim of analyzing what results the digital game Quiz PG can produce from its didactic use for learning the content of Geometric Progression (P.G.). The survey sought to answer the following question: What results can the digital game Quiz PG produce from its didactic use for learning the content of Geometric Progress (G.P.)? Furthermore, this article explains the digital game Quiz PG that was developed by the authors using the programming language of App Inventor 2 and used in a class of the first grade of high school, in order to contribute to the teaching and learning of Geometric Progression. The research results point to a range of possibilities of using digital games for the teaching and learning of Mathematics. Furthermore, we understand that both educational and commercial games are interactive environments that can provide good learning, environments that need to be further explored by teachers and students in Mathematics classes.

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Author Biographies

Carloney Alves de Oliveira, Universidade Federal de Alagoas

Pós-doutro em Educação (UFS). Doutor em Educação Brasileira (UFAL) na linha de pesquisa Tecnologia da Informação e Comunicação na Formação do Professor, Mestre em Educação Brasileira (UFAL), Especialização em Metodologia do Ensino da Matemática pela Faculdade Internacional de Curitiba e Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atualmente é professor Adjunto na Universidade Federal de Alagoas, do Centro de Educação (CEDU), na área de Saberes e Metodologias do Ensino da Matemática e professor vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas. Experiência na área de Matemática, Metodologia e Prática de Ensino da Matemática, Educação Matemática, Formação de Professor, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação, Educação a distância, Ambientes Virtuais de Aprendizagem, Jogos Digitais, Gamificação e Dispositivos Móveis.

Williane Costa Ferreira, Universidade Federal de Alagoas

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Alagoas. Professora da Rede Estadual de Alagoas.

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Published

2021-01-01

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How to Cite

ALVES DE OLIVEIRA, Carloney; FERREIRA, Williane Costa. The Quiz PG Digital Game in Mathematics Classes: possibilities for Teaching and Learning of Geometric Progression. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021015, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id489. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/121. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos