Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective

Authors

  • Andréia Friske andreiafriske@gmail.com
    UFRGS
  • Maurício Rosa mauriciomatematica@gmail.com
    UFRGS

DOI:

10.37001/remat25269062v18id492

Keywords:

Mathematics Education, Teachers Education, Internet Meme

Abstract

This article aims to investigate how the form/a(c)tion is shown with teachers who teach mathematics, in terms of the mathematical dimension of Cybereducation, when they develop mathematics-activities-with-memes. We understand Cybereducation as a form/a(c)tion that considers Digital Technologies as participants in the process of constituting mathematical knowledge. Thus, to obtain data for this research, we developed an extension course called “In order to memorize? Building mathematics-activities-with-memes”. The target audience was teachers who teach mathematics in the metropolitan region of Porto Alegre, in Rio Grande do Sul state. As research results, in this article, we highlight the teachers’ democratic discourse in development of mathematics-activities-with-memes and different interpretations of the relationship between mathematics education and democracy. In this way, we assume the teachers’ mathematical knowledge constitution was shown to be as socio-political and democratic constitution, showing mathematics that seeks bridges between theory and practice, dialectically in praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andréia Friske, UFRGS

Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Maurício Rosa, UFRGS

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP, Rio Claro). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

References

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BENOIT, G. Mathematics in popular culture: an analysis of mathematical internet memes. Tese (Doutorado em Educação) – Columbia University, New York, 2018.

BICUDO, M. A. V. A formação do professor: um olhar fenomenológico. In: BICUDO, M. V. (Org.). Formação de Professores? Da incerteza à compreensão.Bauru: EDUSC, 2003.

BINI, G. M.; ROBUTTI, O. Meanings in Mathematics: using Internet Memes and Augmented Reality to promote mathematical discourse. In: CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION, XI, 2019. Anais… Utrecht, 2019a, p. 101-108.

BINI, G. M.; ROBUTTI, O. Thinking Inside the Post: Investigating the Didactical Use of Mathematical Internet Memes. In: PME & YANDEX RUSSIAN CONFERENCE, 2019. Anais… Moscou, 2019b, p. 101-108.

BORBA, M. A pesquisa qualitativa em educação matemática. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, XXVII, 2004, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2004. p. 1-18. CD-ROM.

CALDEIRA, J. P. S. Conexões entre professores de matemática em Cyberformação mobile. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2016.

CALIXTO, D. O. Memes na internet: entrelaçamentos entre educomunicação, cibercultura e a ‘zoeira’ de estudantes nas redes sociais. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

DAWKINS, R. O Gene Egoísta. Tradução por Geraldo H. M. Florsheim. Coleção O Homem e a Ciência, v. 7. Belo Horizonte: Itatiaia, 2001.

FELCHER, C. D. O.; FOLMER, V. A criação de memes pelos estudantes: uma possibilidade para aprender matemática. Revista Tecnologias na Educação, v. 10, n. 25, 1-11, jul. 2018.

LERMAN, S. The social turn in mathematics education research. In: BOALER, J. (ed.). Multiple perspectives on mathematics teaching and learning. Westport: Ablex, 2000.

MALTEMPI, M. V. Educação matemática e tecnologias digitais: reflexões sobre prática e formação docente. Acta Scientiae, Canoas, v. 10, n.1, p. 59-67, jan./jun. 2008.

MATOS, J. F. Educar para a cidadania hoje? In: SEMINÁRIO EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA, 2004, Centro de Investigação em Educação, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jfmatos/comunicacoes/CIE_Cidadania.doc. Acesso em: 05 de dez. de 2019.

NACARATO, A. M. A escola como locus de formação e de aprendizagem: possibilidades e riscos de colaboração. In: FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. (Org.) Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática. São Paulo: Musa Editora e GEPFPM-Prapem-FE/Unicamp, 2005. p. 175-195.

ROSA, M. Cyberformação com Professores de Matemática: interconexões com experiências estéticas na cultura digital. In: ROSA, M.; BAIRRAL, M. A.; AMARAL, R. B. Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância: pesquisas contemporâneas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2015, p. 57-93.

ROSA, M. Tessituras teórico-metodológicas em uma perspectiva investigativa na Educação Matemática: da construção da concepção de Cyberformação com professores de matemática a futuros horizontes. In.: OLIVEIRA, A. M. P.; ORTIGÃO, M. I. R. (Org.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em Educação Matemática. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2018. E-book.

ROSA, M.; DANTAS, D. M. Criatividade tecnológica: um estudo sobre a construção de atividades-matemáticas-com-tecnologias-digitais por professores/as em cyberformação. Zetetiké, Campinas, SP, v. 28, p. 1-21 – e020030, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8654423.

ROSA, M.; MUSSATO, S. Atividade-matemática-com-Tecnologias-Digitais-e-contextos-culturais: investigando o design como processo de Cyberformação com professores de matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 8, n. 4, 23-24, 2015.

SKOVSMOSE, O.; VALERO, P. Quebrando a neutralidade política: o compromisso crítico entre a Educação Matemática e a democracia. Tradução: João Miguel Matos. In: ATWEH, B.; FORGASZ, H.; NEBRES, B. (ed). Sociocultural Research in Mathematrics Education. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.

VALERO, P. Socio-political perspectives on mathematics education. In: VALERO, P.; ZEVENBERGEN, R. (ed). Researching the socio-political dimensions of mathematics education: issues of power in theory and methodology. Boston: Kluwer Academic Publishers, 2004.

VANINI, L. A Construção da Concepção da Cyberformação por Professores e Tutores de Matemática Online na Formação Continuada e na sua Prática: uma análise bourdieana. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2015.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 149     PDF (Português (Brasil)) downloads: 38 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 9

How to Cite

FRISKE, Andréia; ROSA, Maurício. Memes, mathematics and teacher education: a socio-political perspective. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021019, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v18id492. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/123. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos