Conversions between representations of Rational Numbers: analysis of mathematic and cognitive aspects using Manipulative

Authors

  • Wellington José de Arruda Melo wellingtonmelo74@gmail.com
    Universidade Federal do Pernambuco - UFPE
  • Rosinalda Aurora de Melo Teles rosinaldateles@yahoo.com.br
    Universidade Federal do Pernambuco - UFPE https://orcid.org/0000-0002-7289-3501

DOI:

10.37001/remat25269062v17id328

Keywords:

Rational Number, Conversion, Theory of Registers of Semiotic Representations

Abstract

The present article brings a cut of a research entitled "Conversions between representations of rational numbers: limits and possibilities in the use of manipulative", developed in Graduate Program in Mathematical and Technological Education, Federal University of Pernambuco  (EDUMATEC-UFPE), whose objective was to investigate, in light of Theory of Registers of Semiotic Representations, limits and possibilities in the use of manipulative in conversions between representations of rational numbers. The methodology used carried out a pilot experiment, with four manipulative, from which the Adapted Golden Bead Material was chosen for the deepening of the analysis and the conclusion of the research. In this section, we discussed the mathematical and cognitive aspects of the results obtained, considering the increase in the students' success rate with the use of the manipulative in the resolution of the conversions and the prevalence of the coding rule associated with the adapted golden bead material in the successful resolution paths. The study indicated that the use of the manipulative offered an initial resolving path and allowed the students to be able to answer most of the questions correctly. The results showed that the introduction of the adapted golden bead material and, consequently, of the associated coding rule, in the conversions between representations of the rational number, generated a success from the mathematical point of view and opened the opportunity for further investigations on possible advances also from the cognitive point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AZEVEDO, E. D. M. Apresentação do trabalho matemático pelo sistema montessoriano. In: Revista de Educação e Matemática, n. 3, 1979 (p. 26-27).

BEHR, M. J; LESH, R.; POST, T. e SILVER, E. (1983). Rational number concepts. In: LESH, R. & LANDAU, M. (Ed.), Acquisition of mathematics concepts and processes. New York: Academic Press, p. 91-126.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998.

DALCIN, M; ALVES, S. Mosaicos no plano. Revista do Professor de Matemática, v. 40, p. 3-12, 1999.

DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da

compreensão em matemática. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em matemática: Registros de representação semiótica. São Paulo: Papirus Editora, 2003, p.11-33.

__________.Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens

intelectuais. Tradução Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. 1. Ed. São Paulo: Livraria da Física, 2009. (Fascículo I).

__________Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas/organização Tânia M. M. Campos; (tradução Marlene Alves Dias) Raymond Duval. São Paulo: PROEM, 2011.

___________ Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Revista Eletrônica de Educação Matemática – Revemat, Florianópolis, v.7, n.2, p.266-297, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n2p266

__________. Entrevista: Raymound Duval e a Teoria dos Registros de Representação Semiótica. Revista Paranaense de Educação Matemática - RPEM, Campo Mourão, v.2, n.3, jul-dez. 2013. Entrevista concedida a FREITAS, J. L. M. de; REZENDE, V.

FERNANDES, N. R.; BELLEMAIN, P.M.B.; LIMA, J.M.F.; TELES, R.A.M. . Número racional e seus diferentes significados, Anais do 2º SIPEMAT, pp.1-22, 2008. Disponível em http://www.gente.eti.br/lematec/CDS/SIPEMAT08/artigos/CO-134.pdf Acesso em: 01/08/2016.

GITIRANA, V; CARVALHO, J. A matemática do contexto e o contexto na matemática. In: João Bosco Pitombeira Fernandes de Carvalho (Coord.), Coleção Explorando o Ensino, Matemática, v.17, Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010, p.69-90.

______. A metodologia de ensino e aprendizagem nos livros didáticos de matemática. In: João Bosco Pitombeira Fernandes de Carvalho (Coord.), Coleção Explorando o Ensino, Matemática, v.17, Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

KIEREN, T. E. Personal Knowledge of rational numbers: its intuitive and formal developmente. In: J. Hiebert and M. Behr (eds): Number Concepts and Operations in the Middle Grades. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum, 1998.

LORENZATO, S. A. Laboratório de ensino de matemática e materiais didático manipuláveis. In: LORENZATO, Sérgio (org.). O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

MANDARINO, M. C. F. “Números e operações”, in João Bosco Pitombeira Fernandes de Carvalho (Coord.), Coleção Explorando o Ensino, Matemática, v.17, Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010, p. 97-134.

MENDES, I. A.; FILHO, A. S.; PIRES, M. A. L. M. Ábaco. In: MENDES, Iran Abreu (Org.). Práticas matemáticas em atividades didáticas para os anos iniciais. São Paulo: Livraria da Física, 2011. (77-94).

MINAYO, M. C. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

NUNES, T., BRYANT, P., PRETZLIK, U. & HURRY, J. The effect of situations on

children’s understanding of fractions. Trabalho apresentado no encontro da British Society for Research on the Learning of Mathematics. Oxford, June, 2003.

OHLSSON, S. Mathematical Meaning and Applicational Meaning in the Semantics of

fractions and Related Concepts. In: HERBERT, J. e BEHR, M. Numbers concepts and operations in the middle grades. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, p. 53-92, 1989.

PAIS, L. C. Uma análise do significado da utilização de recursos didáticos no ensino da geometria, 2001. Disponível em: http://www.ufrrj.br/emanped/paginas/conteudo_producoes/docs_23/analise_significado.pdf. Acesso em: 01/08/2016.

SOARES, K. M. Fundamentos e história da matemática. Indaial: Asselvi, 2007.

TURRIONI, A. M. S. O laboratório de educação matemática na formação inicial de professores. Dissertação de Mestrado. UNESP, Rio Claro, 2004.

TURRIONI, A. M. S.; PEREZ, G. Implementando um laboratório de educação matemática para apoio na formação de professores. In: LORENZATO, S. Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 57-76.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 66     PDF (Português (Brasil)) downloads: 24

How to Cite

ARRUDA MELO , Wellington José de; MELO TELES, Rosinalda Aurora de. Conversions between representations of Rational Numbers: analysis of mathematic and cognitive aspects using Manipulative. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020007, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id328. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/154. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos