Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students

Authors

  • Cleverton Eugênio do Carmo cleverintellectus@outlook.com
    Escola Municipal Clotildes de Jesus Silva
  • Teresa Cristina Etcheverria tetcheverria@gmail.com
    Universidade Federal de Sergipe https://orcid.org/0000-0002-7205-2593

DOI:

10.37001/remat25269062v17id407

Keywords:

Addition and Subtraction, Final Years of Primary Education, Solution Strategies

Abstract

The goal of this article is to discuss an experiment on teaching strategies for solving addition problems, carried out with students in their 6th year of primary education. The theoretical background is based on the ideas of Vergnaud to address the Conceptual Field of Addition and Humphreys and Parker for the discussion on solution strategies. This discussion uses data related to the solution strategies applied by 21 students in a municipal school in a town in the countryside of the state of Sergipe. The teaching experiment revealed that students feel more comfortable using the algorithm in the traditional calculation sequence and the strategies they chose for addition were: rounding, decomposing one part and decomposing both parts; and for subtraction, they only used the strategy of decomposing the subtrahend.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cleverton Eugênio do Carmo, Escola Municipal Clotildes de Jesus Silva

Licenciando em Matemática pela Universidade Federal de Sergipe. Professor contratado do Município de Malhador -SE. Endereço para correspondência: Rua Fausto Alves Bispo, 136, Malhador- SE.

Teresa Cristina Etcheverria, Universidade Federal de Sergipe

Professora da área de ensino de Matemática do Departamento de Matemática de Itabaiana - DMAI

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – educação é a base: Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018.

ETCHEVERRIA, T. C. O Ensino de conceitos aditivos: trajetórias e possibilidades. Curitiba: Appris, 2019.

HUMPHREYS, C.; PARKER, R. Conversas numéricas: estratégias de cálculo mental para uma compreensão profunda da matemática. Trad. Sandra Maria Mallmann da Rosa. Porto Alegre: Penso, 2019.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia M. M.; NUNES, Terezinha; GITIRANA, Verônica. Repensando adição e subtração: contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. 3. ed. São Paulo: Proem, 2008.

MAGINA, Sandra M. P.; SANTANA, Eurivalda R. dos S.; CAZORLA, Irene M.; CAMPOS, Tânia M. M. As estratégias de resolução de problemas das estruturas aditivas nas quatro primeiras séries do Ensino Fundamental. Zetetiké, v. 18, n. 34, p. 15-49, jul./dez. 2010.

VERGNAUD, G. A Teoria dos Campos Conceituais. In: BRUN, Jean (org.). Didáctica das Matemáticas. Trad. Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996a. p. 155-191.

VERGNAUD, G. A trama dos Campos Conceituais na construção dos conhecimentos. Revista do GEEMPA, Porto Alegre, n. 4, p. 9-20, jul. 1996b.

VERGNAUD, G. A comprehensive theory of representation for mathematics education. Journal of Mathematical Behavior, p. 167-181, 1998.

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. Trad. Maria Lúcia Faria Moro. Curitiba: Ed. da UFPR, 2009.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 78     PDF (Português (Brasil)) downloads: 23

How to Cite

CARMO, Cleverton Eugênio do; ETCHEVERRIA, Teresa Cristina. Strategies for solving addition problems: an experiment with 6th year students. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020055, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id407. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/179. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Práticas e Histórias de aulas de Matemática