Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle

Authors

  • Sandra Cristina Martini Rostirola sandra.rostirola@ifc.edu.br
    Instituto Federal Catarinense.
  • Ivanete Zuchi Siple ivazuchi@gmail.com
    Universidade Estadual de Santa Catarina - UDESC.

DOI:

10.37001/remat25269062v17id258

Keywords:

Problem Solving, Literacy Cycle, Combinatory Reasoning

Abstract

This text comes from a research project on cooperative games as instruments of teaching-learning-assessment of combinatorial analysis for the literacy cycle, developed in a graduate program in sciences, mathematics and technology education at a state university in Santa Catarina (Brazil). We describe and analyze one of the practices present in this research, in which playful visualization materials were used as teaching tools in the methodology of teaching-learning-assessment of mathematics (ONUCHIC; ALLEVATO, 2014) in the development of combinatorial reasoning in the literacy cycle, involving third-grade students from a public school in central Santa Catarina. The results indicate positive contributions of the problem-solving methodology associated with playful visualization materials for the cognitive development of students, regarding the learning of combinatorial analysis. In addition, the activities are intended to provide experiences that allow the construction of meanings and understanding of mathematical concepts that lead to the development of combinatory reasoning, expanding possibilities for statistical literacy by valuing playfulness and the children’s world.

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Author Biographies

Sandra Cristina Martini Rostirola, Instituto Federal Catarinense.

Mestra em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias, pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Matemática e Tecnologias - PPGECMT da UDESC/CCT, Licenciada em Matemática pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC. Atua como Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal Catarinense (IFC) ligada ao Departamento de Desenvolvimento Educacional.

Ivanete Zuchi Siple, Universidade Estadual de Santa Catarina - UDESC.

Professora adjunta do Departamento de Matemática do Centro de Ciências Tecnológicas da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina- UFSC, mestre e doutora em Engenharia de Produção -UFSC e pós-doutora em Educação Matemática pelo Institut National de Recherche Pédagogique-INRP, Lyon-França. 

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Published

2020-01-01

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How to Cite

ROSTIROLA, Sandra Cristina Martini; SIPLE, Ivanete Zuchi. Playful materials as teaching-learning-assessment instruments of combinatorial analysis for the literacy cycle. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020016, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id258. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/191. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática