Problem Solving and Realistic Mathematics Education: Contributions To School Financial Education with Initial Training Teachers

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id265

Keywords:

Problem Solving, Realistic Mathematics Education, Financial Education

Abstract

This article aims to describe the partial results of a research that focuses on Problem Solving. From the development of an activity with students in initial teacher training, it was tried to establish a connection between the ideas of Realistic Mathematical Education-EMR, the Problem Solving methodology and Financial Education. The problem situations, built according to the principles of the EMR, are focused on the construction of concepts relating to financial rates, percentage, geometric progressions and the fundamental ideas that promote the articulation between them, such as comparison, variation and equivalence. The study made, allowed to identify that the proposition of a problem situations, according to the principles of the EMR, favored the creation of new problems, new conjectures, the establishment of connections between mathematical contents and the social reality that benefited the understanding of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Susana Machado Ferreira, UFFS - Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática na UFN - Universidade Franciscana, Santa Maria/RS. Mestre em Matemática pela UNIJUÍ (2001). Atua como docente na UFFS - Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Cerro Largo/RS.

Vanilde Bisognin, UFN - Universidade Franciscana

Atualmente é professora titular da Universidade Franciscana-UFN e docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Possui graduação em Licenciatura Plena Em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria (1971), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978) e doutorado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992). 

References

ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005.

ALSINA, A. El aprendizaje realista: una contribución de la investigación en Educación Matemática a la formación del profesorado. In: SIMPÓSIO SEIEM: Investigación en Educación Matemática, XIII, 2009, Faculdade de Ciências da Universidade de Cantábria. Anais [...]. Santander: SEIEM, 2009. p. 119-127.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, 2017.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/Semtec, 1998.

CARDOZO, D; POSSAMAI, J.P. Resolver e investigar: possibilidades para o ensino de funções exponenciais. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. 164-183, 2019.

DE LANGE, J. Framework for classroom assessment in mathematics. Utrecht: Freudenthal Institute and National Center for Improving Student Learning and Achievement in Mathematics and Science, 1999.

FREUDENTHAL, H. Geometry between the Devil and the Deep Sea. In: Educational Studies in Mathematics, Lectures of the Comprehensive School Mathematics Project (CSMP). Conference on the Teaching of Geometry. Springer Stable, Vol. 3, No. 3/4, p. 413-435, 1971. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/3482035. Acesso em: 04 dez. 2017

GRAVEMEIJER, K.P.E. How Emergent Models May Foster the Constitution of Formal Mathematics. Mathematical Thinking and Learning, Vol. 1, n. 2, p. 155-177, 1999. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1207/s15327833mtl0102_4. Acesso em: 20 mar. 2018.

GRAVEMEIJER, K.P.E.; TERWEL, J. Hans Freudenthal: a mathematician on didactics and curriculum theory. Jornal of Curriculum Studies, v. 32, n. 6, p. 777-796, 2000. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.549.9667&rep=rep1&type =pdf. Acesso em: 05 set. 2017.

LOPES, A. J. Matemática do cotidiano: um ensaio de problematização a partir do futebol. In: Salto para o Futuro. Matemática e a relação com outros campos do saber no ciclo de alfabetização. Ano XXIV - Boletim 10, 2014. p. 22-35.

NCTM. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 2000.

NUNES, C. B. O processo ensino-aprendizagem-avaliação de geometria através da resolução de problemas: perspectivas didático-matemáticas na formação inicial de professores de matemática. Tese de doutoramento (não publicada) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2010.

______. Resolução de problemas: uma proposta didática na formação de professores. REnCiMa: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Edição Especial: Educação Matemática, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 1-17, 2014. Disponível em: http:// revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/849/719. Acesso em: 29 maio 2019.

ONUCHIC, L.R. Ensino-Aprendizagem de Matemática através da Resolução de Problemas. In: Bicudo, M. A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções & perspectivas, São Paulo: Editora UNESP, 1999, p. 199-220.

ONUCHIC, L.R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/72994/2-s2.0-84873689803.pdf?sequence=1. Acesso em: 30 maio 2019.

PAGANI, E.M.L; ALLEVATO, N.S.G. O trabalho com derivadas no ensino médio através da resolução de problemas: aspecto da avaliação. REnCiMa: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 86-101, 2016. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1116/813. Acesso em: 29 maio 2019.

POLYA, G. Mathematical Discovery: on understanding, learning, and teaching problem solving. V. 1. New York: John Wiley & Sons, 1962.

____. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1978.

REZENDE, W. M. O Ensino de Cálculo: Dificuldades de Natureza Epistemológica. 450 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

SCHOENFELD, A.H. Heurísticas na sala de aula. In: KRULIK. S.; REYS, R. E. A resolução de problemas na matemática escolar. São Paulo: Atual, 1997.

TEIXEIRA, A.C.; ALLEVATO, N.S.G.; BRITO, A.F. Abordagem dada aos logaritmos no material de apoio do Estado de São Paulo, à luz da Resolução de Problemas e do Currículo. REnCiMa: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Edição Especial: Educação Matemática, São Paulo, v. 7, n. 4, p. 95-111, 2016. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1208/843. Acesso em: 29 maio 2019.

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing and Understanding in Mathematics via Problema Solving. In: TRAFTON, P. R.; SHUTLE A. P. (ed.). New Directions for Elementary School Mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-42.

TREFFERS, A. Three dimensions: a model of goal and theory description in mathematics instruction - The Wiskobas Project. Dordrecht: Reidel Publishing Company, The Netherlands, 1987.

VAN DE WALLE, J. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Trad. Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 40     PDF (Português (Brasil)) downloads: 16

How to Cite

FERREIRA, Susana Machado; BISOGNIN, Vanilde. Problem Solving and Realistic Mathematics Education: Contributions To School Financial Education with Initial Training Teachers. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020020, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id265. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/195. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática