Problem Solving and Semiotic Representations in the Initial Training of Math Teachers

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id272

Keywords:

Problem Solving, Semiotic Representation Registers, Initial Teacher Training

Abstract

This article presents partial results of a research whose objective was to investigate the potential of the transformations of the semiotic representation registers in a proposal of teaching about the concept of function, built based on the problem solving for teachers of Mathematics in initial training. For that, the theoretical assumptions of Duval's Semiotic Representation Registers and the  guidelines of Teaching-Learning-Assessment-Mathematics Methodology through Problem Solving  were adopted. The study was developed in a public university, located in the interior of the state of Rio Grande do Sul, and had the participation of sixteen students from the first semester of the degree course in Mathematics. The analysis of the data, which were collected through the students' productions and the notes in the teacher's field diary, showed that, despite the difficulties in mobilizing the concept of function and in coordinating the different semiotic representations of this mathematical object, students lived experience as active participants in problem solving processes and recognized the importance of semiotic representations for understanding the concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vânia Bolzan Denardi, Universidade Federal de Santa Maria - Departamento de Matemática

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Franciscana.

Eleni Bisognin, Universidade Franciscana

Doutora em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana.

References

ALLEVATO, N. S. G; ONUCHIC, L. R. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas. In: ONUCHIC, L. R. et al. (Org.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco, 2014.

ALLEVATO, N. S. G; ONUCHIC, L. R. As conexões trabalhadas através da Resolução de Problemas na Formação Inicial de Professores de Matemática. REnCiMa, v. 10, n. 2, p. 01-14, 2019.

CAETANO, P. A. S.; PATERLINI, R. R. Matem@tica na Pr@tica. Curso de Especialização em Ensino de Matemática para o Ensino Médio. Cuiabá, MT, 2013.

CANAVARRO, A. P. O que a investigação nos diz acerca da aprendizagem da matemática com conexões – ideias da teoria ilustradas com exemplos. Educação e Matemática. Lisboa, n. 144-145, p. 38-42, out, nov., dez. 2017.

________. Ensino Exploratório da Matemática: práticas e desafios. Educação e Matemática. Lisboa, n. 115, p.1-17, nov, dez. 2011.

DUVAL, R. Semiósis e pensamento humano: Registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Trad. Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu Silveira. São Paulo: Livraria da Física, 2009.

______. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. São Paulo: PROEM, 2011.

HODGSON, T. R. Connections as Problem-Solving Tools. In: HOUSE, P. A.; COXFORD, A. F. (Ed.). Connecting Mathematics across the Curriculum. Yearbook 1995. Reston: NCTM, 1995. p. 13 - 21.

JURADO, U. M. El Rincón de lós problemas. Revista UNIÓN: Reviste Iberoamericana de Educação Matemática, n. 22, p. 151-156, 2010. Disponível em: <http://www.fisem.org/www/union/revistas/2010/22/Union_022_015.pdf>

NASSER, L.; SOUSA, G. A.; TORRACA, M. A. Desempenho em cálculo: investigando a transição do ensino médio para o superior. In: BOLETIM GEPEM, n. 70 – jan. / jun. 2017. P. 43 – 55.

OLIMPIO, A. A. Primeiro Ano num Curso de Matemática: a definição de função e a dualidade local/global em conceitos de Cálculo. Revista BOLEMA: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 20, n. 28, p. 39 – 67, 2007. Disponível em: < http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/issue/view/735 >. Acesso em 28 abr., 2018.

OLIVEIRA, H.; MENEZES, L.; CANAVARRO, A. P. Conceptualizando o ensino exploratório da Matemática: Contributos da prática de uma professora do 3.º ciclo para a elaboração de um quadro de referência. Quadrante, Vol. XXII, n. 2, 2013.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Resolução de Problemas na Licenciatura em Matemática – Rumo à compreensão e à aquisição das grandes ideias contidas na Matemática Escolar. In: SIPEM – Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2009, Brasília. Anais... 2009.

PIRES, R. F. Função: Concepção de Professores e Estudantes dos Ensinos Médio e Superior, 2014. 439 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2014.

PONTE, J. P.; MATA-PEREIRA, J.; QUARESMA, M. Ações do professor na condução de discussões matemáticas. Quadrante, Lisboa, v. 22, n. 2, p. 55-81, 2013.

RODRIGUES, C.; PONTE, J. P.; MENEZES, L. Prática de discussão coletiva de uma professora em Álgebra. Zetetiké, Campinas, SP, v. 26, n. 3, set./dez.2018.

RODRIGUES, C.; MENEZES, L.; PONTE, J. P. Práticas de Discussão em Sala de Aula de Matemática: os casos de dois professores. Bolema, Rio Claro (SP), v. 32, n. 61, p. 398-418, ago. 2018.

SANTOS, G. L. Os Registros de Representação Semiótica mobilizados por acadêmicos de um curso de Ciências Contábeis em Resolução de Problemas, 2014. 113 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2014.

STEIN, M. K. et al. Orchestrating productive mathematical discussions: five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning, Abingdon, n. 10, p. 313-340, 2008.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 76     PDF (Português (Brasil)) downloads: 42

How to Cite

VÂNIA BOLZAN DENARDI; BISOGNIN, Eleni. Problem Solving and Semiotic Representations in the Initial Training of Math Teachers. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020022, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id272. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/197. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática