Solving contextualized mathematics problems: analysis of a didactic action for the teaching of mathematics in the early years of elementary school

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id274

Keywords:

Problem-solving, Didactic practice, Context, problem-solving

Abstract

This article reports a qualitative research of an interpretive nature and had among its objectives to investigate how contextualized mathematical problems make possible the construction of strategies of resolution based on the interpretation and comprehension of its statements. The research was developed in two classes of the 4th year of elementary school in a public school in the city of Curitiba (PR). The context was created from suggestions of the students through a survey of interest, which after systematized resulted in a collective theme for the two classes. Contextualized problems were created in threaded episodes, which were solved by the students in six encounters, some in group and others individually. The solutions were recorded in writing and dialogues recorded in audio and video. Concomitant with the analysis of the resolutions, students were interviewed to analyze strategies that they worked out. The results showed that the use of topics of interest to the students as a basis for the contextualization of mathematical problems contributed to the development of an investigative posture of the students, favored the interpretation of the statements of the problems allowing the perception of mathematical relations in them involved and contributed to the conceptual learning of curricular mathematical contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Flavia Cristine Fernandes Souto, Rede Municipal de Curitiba

Profissional do magistério da Rede Municipal de Curitiba. Mestrado em Educação: Teoria e Prática de Ensino pela Universidade Federtal do Paraná.

Ettiène Guérios, Universidade Federal do Paraná

Professora Titular da Universidade Federal do Paraná, Brasil. Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2002).  Programa de Pós Graduação em Educação (Linha de Pesquisa Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimeno Humano) Programa de Pós Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional).

References

ALLEVATO, Norma Suely Alberto. Associando o computador a resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista, 2005. 370 p. (Tese).

ALLEVATO, Norma Suely Gomes Alberto; ONUCHIC, Lourdes De La Rosa. Ensino – Aprendizagem – Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, Lourdes De La Rosa et al. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, 3º e 4º ciclos. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

ECHEVERRIA, María Del Puy Pérez. POZO, Juan Ignacio. Aprender a Resolver Problemas y Resolver Problemas para Aprender. In: POZO et al (Org) La solución de problemas. Madrid: Santillana, 1994.

GIARDINETTO, José Roberto. Matemática escolar e matemática da vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 1999.

GUERIOS, Ettiène; GOSMATTI, Anderson; FERNANDES, Andressa; ZARAMELA, Débora; PERINE, Glória Lucia. Estudo de elementos componentes da prática didática e metodológica de professores que ensinam matemática. Anais Encontro Paranaense de Educação Matemática, Guarapuava: SBEM Pr, 2009, p. 431-443.

GUÉRIOS, Ettiène; LIGESKI, Arivana Izabel Stanski. Resolução de Problema em matemática na Educação Básica: problema em matemática ou em linguagem? Actas VII CIBEM. Uruguay: SEMUR. 2013. p. 3266-3273. http://www.cibem7.semur.edu.uy/7/actas/pdfs/1230.pdf . Acesso em 25 de junho de 2019

GUERIOS, Ettiène.; MEDEIROS JUNIOR, Roberto José. Resolução de problemas de matemática no ensino fundamental: uma perspectiva didática. In: BRANDT, Celia Fink.; MORETTI, Méricles. Tadeu. (Orgs) Ensinar e aprender matemática: possibilidades para a prática educativa. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016, p. 209-231

HEREBIA, C. F. B. Leitura, interpretação e resolução de problemas matemáticos de estruturas aditivas. Campo Grande: Universidade Católica Dom Bosco, 2007. 183p. (Dissertação)

Morais, Maria das Dores de. Papel da Compreensão Leitora na Resolução de Problemas Matemáticos. Recife: Universidade Católica de Pernambuco, 2010. 103 p. (Dissertação).

MUNDO GLOOB. D.P.A. - Sumiços do Prédio Azul: Sumiço do lanche.

<https://www.youtube.com/watch?v=aNk_nomwOpA>. Acesso em 15 set. 2019.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 199-218.

POLYA, George. On Lerning, Teaching and Learning Teaching. In: Mathematical Discovery (1962) cap. XIV. <http://miniweb.com.br/ciências/artigos/polya.html>. Acesso em: 28 junho 2019.

POLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

SCHOENFELD, A. H. Por quê toda esta agitação acerca da resolução de problemas? In: ABRANTES, P.; LEAL, L. C.; PONTE, João Pedro. (Org) Investigar para aprender matemática. Lisboa: APM, 1996. p. 61-71.

SILVA, P. V. da. O aprendizado de regras matemáticas: uma pesquisa de inspiração wittgensteiniana com crianças da 4ª série no estudo da divisão. Belém: Universidade Federal do Pará, 2011. 101 p. (Dissertação).

SKOVSMOSE, Ole. O cenário de investigação. Bolema, n. 14, p. 66-91, 2000.

SOUTO, F.C.F. Contribuições do ensino da matemática por meio da resolução de problemas contextualizados nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2018. 189 p. (Dissertação).

TUFANO, Wagner. Contextualização. In: FAZENDA, Ivani. Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2002, p. 40-42.

.

VALERO, P. Consideraciones sobre el contexto y la educación matemática para la democracia. Quadrante, vol. 11, n.º 1, 2002.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 365     PDF (Português (Brasil)) downloads: 79

How to Cite

SOUTO, Flavia Cristine Fernandes; GUÉRIOS, Ettiène. Solving contextualized mathematics problems: analysis of a didactic action for the teaching of mathematics in the early years of elementary school. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020023, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id274. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/198. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática