Problems with more than one solution - its contribution to the metacognitive development of students and their capacity to communicate matematically

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id294

Keywords:

mathematical communication, problem solving, metacognition

Abstract

The subject of mathematical communication has been an important aspect to be promoted in Mathematics classes in Portugal of this long time until the present date. Placing students on the condition that they can and should use valid communicative arguments to justify their decision making in solving mathematical tasks is something that has been promoted at the level of Portuguese educational policies, namely through the latest Basic Education Programs. Thus, this article aims precisely to contribute to an important reflection on this theme, proposing as something innovative that teachers seek to provide their students with problem solving that allow more than a valid solution, to the detriment of the problem solving with only one response. With this pedagogical intention there will certainly be conditions for students to effectively propose resolutions different from those of their colleagues, as well as to propose each of them more than a solution, having to always present the arguments that validate their decision-making. From the methodological point of view, nine problems will be presented that enable more than one resolution, problems that were authored by the authors of this article. The selection of these problems, which are now the subject of our analysis, also took into account the idea of ​​addressing more than one thematic area of ​​Mathematics. Thus, the first three problems are related to the theme of Geometry and Measurement, the next three to the theme of Numbers and Calculus and the last three to the theme of Mathematical Logic. We will present, for each case, several possible resolutions, of our authorship, to illustrate the pedagogical wealth that these problems raise, both at the level of Mathematical Communication and at the level of Metacognition. As a consequence of this methodological suggestion, it will also contribute to the metacognitive development of each student, as they become aware of their cognitive processes and use them properly so they can promote their problem solving condition and math communicators.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Paulo Martins Afonso, Centro de Investigação em Património, Educação e Cultura do Instituto Politécnico de Castelo Branco (CIPEC)

Professor-Adjunto da Unidade Tecnico-Científica de Ciências, Desporto e Artes da Escola Superior de Educação - Instituto Politécnico de Castelo Branco - Portugal

Dolores Alveirinho, Unidade Tecnico-Científica de Ciências, Desporto e Artes da Escola Superior de Educação - Instituto Politécnico de Castelo Branco

Licenciada em Biologia, Ramo Científico e Ramo Educacional e Curso de Formação Avançada do programa de doutoramento em Educação: área de especialização em Didática das Ciências, Professor-Adjunto da Unidade Tecnico-Científica de Ciências, Desporto e Artes da Escola Superior de Educação - Instituto Politécnico de Castelo Branco – Portugal.

José Filipe, do Agrupamento de Escolas Afonso de Paiva

Mestre em Supervisão e Avaliação Escolar pelo Instituto Politécnico de Castelo Branco. Docente de Matemática e Ciências da Natureza do Agrupamento de Escolas Afonso de Paiva – Castelo Branco – Portugal. 

Nuno Santos, Escola Superior de Educação de Castelo Branco de Castelo Branco e na Escola Tecnológica e Profissional Albicastrense – Portugal

Mestre em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico pelo Instituto Politécnico de Castelo Branco. Docente na Escola Superior de Educação de Castelo Branco de Castelo Branco e na Escola Tecnológica e Profissional Albicastrense – Portugal.

References

AFONSO, Paulo. O Vídeo como recursos didáctico para a identificação e desenvolvimento de processos metacognitivos em futuros professores de matemática durante a resolução de problemas. Lisboa: APM, 1995.

APM. Princípios para a Ação. Assegurar a todos o sucesso em Matemática. Lisboa: Autor, 2017.

BIVAR, António; GROSSO, Lisboa; OLIVEIRA, Pedro; TIMÓTEO; Maria. Programa de Matemática para o Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação e Ciência, 2013.

BOAVIDA, Ana. Resolução de problemas em educação matemática. Contributo para uma análise epistemológica e educativa das representações pessoais dos professores. Lisboa: APM, 1993.

BORRALHO, António. Aspectos metacognitivos na resolução de problemas de Matemática: proposta de um programa de intervenção. Lisboa: APM, 1990.

FONSECA, Lina. Três futuros professores perante a resolução de problemas: Concepções e processos utilizados. Lisboa: APM, 1995.

GRAÇA, Maria. Avaliação da resolução de problemas: Contributo para o estudo das relações entre as concepções e as práticas pedagógicas dos professores. Lisboa: APM, 1995.

OLIVEIRA, Maria. Os professores de Matemática e as resoluções de problemas. Três estudos de caso. Lisboa: APM, 1993.

PIRES, Maria. Processos de resolução de problemas. Uma abordagem à construção de conhecimento matemático por crianças do ensino primário. Lisboa: APM, 1992.

PONTE, João; SERRAZINA, Lurdes; GUIMARÃES, Henrique; BREDA, Ana; GUIMARÃES, Fátima; SOUSA, Hélia; MENEZES, Luís; MARTINS, Maria; OLIVEIRA, Paulo. Programa de Matemática do Ensino Básico. Lisboa: Ministério da Educação, 2007.

PORFÍRIO, Joana. A resolução de problemas na aula de Matemática: uma experiência no 7.º ano de escolaridade. Lisboa: APM, 1993.

SANTOS, Vânia. Metacognitive awareness of prospective elementary teachers in a mathematics content course and a look at their knowledge, beliefs and metacognitive awareness about fractions. Lisboa: APM, 1993.

VALE, Isabel. Concepções e práticas de jovens professores perante a resolução de problemas de matemática: um estudo longitudinal de dois casos. Lisboa: APM, 1993.

VALENTE, Maria. A Metacognição. Revista de Educação, 1 (3), p. 2-6, 1989.

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 45     PDF (Português (Brasil)) downloads: 14

How to Cite

AFONSO, Paulo Martins; ALVEIRINHO, Dolores; FILIPE, José; SANTOS, Nuno. Problems with more than one solution - its contribution to the metacognitive development of students and their capacity to communicate matematically. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020031, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id294. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/206. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Resolução de Problemas na Educação Matemática