Philosophical dialogues in Mathematics Education

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id745

Keywords:

Philosophical dialogues, Ricoeur, Platão, Rusell, Mathematics Education

Abstract

This work, a philosophical essay, explores the potential of the use of philosophical debate and, therefore, of the dialogical and dialectical method, in the context of a classroom, particularly with regard to the training of future teachers who will teach mathematics. To complete this endeavor, scenes and dramatizations are created inspired by the Platonic method of dialogues and, also, following Ricoeurian reflections, the construction of narratives in a believable plot. It starts with a statement attributed to the mathematician and philosopher Bertrand Russell to, from there, explore the characters' conceptions and beliefs in relation to numbers, mathematics and the teaching of mathematics. The expectation is that, among other things, it will be possible to highlight the analytical, symbolic basis, based on writing, from which the teaching of mathematics is nourished and which, on the other hand, contributes to a process of alienation of mathematical work by disregarding the contexts of production, distribution and control of mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fabio Lennon Marchon, Universidade Federal Fluminense – UFF

Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor Adjunto do curso de Pedagogia na área de Ensino de Matemática. Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil.

References

ARISTÓTELES. A arte poética (texto integral). São Paulo: Editora Martin Claret Ltda, 2011.

ASCHER, Marcia; ASCHER, Robert. Ethnomathematics. In POWELL, A. B.; FRANKENSTEIN, M. (Eds.), Ethnomathematics: Challenging eurocentrism in mathematics education. New York, NY: State University of New York Press, 1997, pp. 25 – 50.

BELLO, Samuel E. Lopez. Jogos de linguagem, práticas discursivas e produção de verdade: contribuições para a educação (matemática) contemporânea. Zetetike,v. 18, 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646662. Acesso em 08/02/22.

BELLO, S. E. L., SANCHOTENE, V. C. Pensamento e verdade na Educação (Matemática): conversações com Foucault e Deleuze. Revista de Educação, Ciência e Cultura, 23(1), 2018. p. 141-147.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Filosofia da Educação Matemática. Coleção Tendências em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2011.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Filosofia da Educação Matemática: por quê?. Bolema-Boletim de Educação Matemática. Rio Claro: Unesp-dept Mathematica, v. 22, n. 32, p. 229-240, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/42508 em 12/12/2022

BOOTH, Wayne. A retórica da ficção. Trad. Maria Teresa H. Guerreiro. Lisboa: Arcádia, 1980.

BOURDIEU, Pierre. O poder do simbólico. Rio de janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

CABRAL, João Francisco Pereira. O Diálogo como forma escrita e a Dialética em Platão. In Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/filosofia/o-dialogo-como-forma-escrita-dialetica-platao.htm. Acesso em 02 de fevereiro de 2022.

CARR, David. A narrativa e o mundo real: um argumento a favor da continuidade.

MALERBA, Jurandi (Org.) História e Narrativa: A ciência e a arte da escrita histórica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p.229-248.

CLARETO, S. M.; ROTONDO, M. S. Experiências no labirinto: linguagens, conhecimentos e subjetividades. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, 2011.p.589-620.

COURANT, Richard; ROBBINS, Herbert. O que é Matemática? Uma Abordagem Elementar de Métodos e Conceitos. Tradução Adalberto da Silva Brito. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda, 2000.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar ou conhecer. São Paulo: Ática, 1990.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Um Programa. Educação Matemática em Revista. 1(1). Blumenau, SC: SBEM. pp 5-11, 1993. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/article/view/1936. Acesso em 08/02/22

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo Entre as Tradições e a Modernidade. Coleção tendências em Educação Matemática, 4. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A Metáfora das Gaiolas Epistemológicas e uma Proposta Educacional. Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, n. 20, 2016. P.222-234.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs. V.1. Rio de Janeiro: Ed. 34 Letras, 2000.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: Capitalismo e esquizofrenia. V.2. Rio de Janeiro: Ed. 34 Letras, 1995.

DELEUZE, Gilles. Empirismo e subjetividade: ensaio sobre a natureza humana segundo Hume. São Paulo: Ed. 34, 2001.

DERRIDA, Jacques.Gêneses, genealogias, gêneros e o gênio. Porto Alegre: Sulina, 2005.

DUVAL, Raymond. Semiósis e Pensamento Humano: Registro Semiótico e Aprendizagens Intelectuais. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

DUVAL, R. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org). Aprendizagem em Matemática: Registros de Representação Semiótica. Campinas. Papirus, 2013. p. 14- 27.

EUCLIDES. Os elementos. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

ERNEST, Paul. An overview of thePhilosophyofMathematicsEducation. REVEMAT (Edição Especial: Filosofia da Educação Matemática). Florianópolis (SC), v.11, Ed. Filosofia da Educação Matemática, p.3-20, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/issue/view/2479 em 12/12/2022

FANTINATO, Maria Cecília; FREITAS, Adriano Vargas (Orgs.). Etnomatemática: concepções, dinâmicas e desafios. Jundiaí: Paco, 2018. 232p.

FLORES, Regina C. Registros de representação semiótica em matemática: história, epistemologia, aprendizagem. BOLEMA: Boletim de Educação Matemática,v.19, n.26. 2006. pp.1-22. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1853. Acesso em 08/02/2022.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetike, 3(1), 2009.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. Aula inaugural no collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 21ª edição. Leituras filosóficas. São Paulo: Edições Loyola Jesuítas, 2011.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense

Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. 4. ed. Rio de Janeiro: NAU, 2008.

FREGE, Gottlob. Lógica e filosofia da linguagem. 2ª Ed. Tradução Paulo Alcoforado. São Paulo: Edusp, 2009.

FREGE, G. Os fundamentos da aritmética: Uma investigação lógico-matemática sobre o conceito de número. Trad. por. Luís Henrique dos Santos. Coleção: Os Pensadores. Abril Cultural: São Paulo, 1983.

GARNICA, A. V. M.; PINTO, T. P. Considerações sobre a linguagem na sala de aula de matemática. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, 2011.p.207-244.

HARDY, G.H. Em Defesa de um Matemático. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

LIMA, Luiz Costa. A ficção externa e a historiografia. Malerba, Jurandir (org.). História e Narrativa: ciência e a arte da escrita histórica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. Pp. 75-84.

LINS, Rômulo Campos. Matemática, Monstros, Significado e Educação Matemática. In: BICUDO, Maria A. V.; BORBA, Marcelo de C. (Orgs.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 92 – 120.

LONGO, Fernanda. A Constituição discursiva das formas-sujeito professor pela Etnomatemática. Trabalho de Conclusão de Curso. Licenciatura em Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Porto alegre, 2011.

MIGUEL, A.; VILELA, D. S.; MOURA, A. R. L. de. Desconstruindo a matemática escolar sob uma perspectiva pós-metafísica de educação. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, 2011. P.129-206.

PLATÃO. Diálogos. In Os pensadores. 5. ed. São Paulo : Nova Cultural, 1991.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 1: A intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Martins Fontes, 2012a.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa 2: A configuração do tempo na narrativa de ficção. São Paulo: Martins Fontes, 2012b.

RICOEUR, Paul.Tempo e narrativa 3: O tempo narrado. São Paulo: Martins Fontes, 2012c.

RICOEUR, Paul. O Discurso da Ação. Lisboa: Edições 70, 2013.

RICOEUR, Paul. Interpretação e ideologias. Tradução Hilton Japiassu. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.

RUSSELL, Bertrand. Introdução à filosofia matemática. Rio de Janeiro: Jorge Zahar editor, 2007.

RUSSEll, Bertrand.; Whitehead, N. A. Principia Mathematica, v.1. New York: Merchant Books, 2009.

RÜSSEN, Jörn. Narração histórica: fundações, tipos, razão. MALERBA, Jurandi (Org.) História e Narrativa: A ciência e a arte da escrita histórica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. Pp. 45-58.

SCHELLER, M.; BONOTTO, D. de L.; MADRUGA, Z. E. de F.; CHAMOSO-SÁNCHEZ, J. M. A linguagem científica de professores de matemática em atividade de formação continuada. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, 2020.p.1-22.

SCHWARTZ, Stephen p. Uma breve história da filosofia analítica: de Russell a Rawls. São Paulo: Edições Loyola, 2017.

TARSKI, Alfred. A concepção semântica da verdade: textos clássicos de Alfred Tarski. São Paulo: Editora UNESP, 2007.

TERESA de AZEVEDO, Maria Schiappa. Da maiêutica socrática à maiêutica Platônica. Humanitas, v.55. Universidade de Coimbra, 2003. pp265-281.

VEYNE, Paul Marie. Como se escreve a história; Foucault revoluciona a história. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1982.

VILELA, D. S.; MENDES, J. R. A linguagem como eixo da pesquisa em educação matemática: contribuições da filosofia e dos estudos do discurso. Zetetike, Campinas, SP, v. 19, n. 2, 2012. P.7-25.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. Tradução Marcos G. Nontagnoli. Coleção Pensamento Humano. 6ª Ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2009.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus-logico philosophicus. São Paulo: Edusp, 2017.

WHITE, Heyden. Trópicos do Discurso: Ensaios sobre a crítica da cultura. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014.

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 125     PDF (Português (Brasil)) downloads: 111

How to Cite

MARCHON, Fabio Lennon. Philosophical dialogues in Mathematics Education . Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023084, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id745. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/28. Acesso em: 12 may. 2024.