Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id522

Keywords:

Didactic Engineering, Quadratic function, Computational resource, Theory of Didactic Situations

Abstract

In this article, some mathematical concepts referring to the quadratic function are investigated, based on the Didactic Engineering research methodology and its French aspects, applying its first two phases. Thus, two didactic teaching situations are elaborated, supported by the teaching methodology, Theory of Didactic Situations, foreseeing the possible behaviors of students before an application. However, a computational resource is then used, available through a simulation at PheT Colorado, with the aim of facilitating the teaching and learning process of students in quadratic functions, contributing to the construction of their own knowledge in the face of these used methodologies. Finally, analyzes are carried out in the face of possible experimentation and validation, in view of possible student behavior, thus contributing to the area of ​​Mathematics Education. It should be noted that the other phases of Didactic Engineering will not be affected.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Renata Passos Machado Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará. Professora da Secretaria de Educação do Estado do Ceará.

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará

Doutor em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Ceará. Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará.

Paula Maria Machado Cruz Catarino, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

PhD em Matemática pela University of Essex, Reino Unido. Professora Associada da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.

References

ALMOULOUD, S. Fundamentos da Didática da Matemática. São Paulo: UFPR, 2007.

ALMOULOUD, S. A.; SILVA, M. J. Engenharia didática: evolução e diversidade. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 22-52, 2012.

ALVES, F. R. Engenharia Didática para a generalização da sequência de Fibonacci: uma experiência num curso de licenciatura. Educação Matemática Pesquisa, v. 18, n. 1, p. 61-93, 2016.

ALVES, F. R. Engenharia Didática para o Ensino de Variável Complexa: Visualização de Conceitos Relacionados ao Processo Matemática de Integração. Alexandria-Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 3-29, 2018.

ALVES, F. R.; DIAS, M. A. Formação de professores de matemática: um contributo da engenharia didática (ED). REVEMAT, v. 12, n. 2, p. 192-209, 2017.

ALVES, F. R. et al. Ensino de ciências e educação matemática 3. Organizador Felipe Antonio Machado Fagundes Gonçalves. Capítulo 2 - Engenharia Didática para o ensino da sequência de Padovan: um estudo da extensão para o campo dos números inteiros. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019.

ARTIGUE, M. Ingeniería didáctica en educación matemática. Un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Bogotá: una empresa docente & Grupo Editorial Iberoamérica, 1995.

BÁSICA, S. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias/Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2006.

BROUASSEAU, B. A. Fibonacci Numbers and Geometry. The Fibonacci Quartely, v. 10, n. 3, p. 249-255, 1972.

BROUSSEAU, G. La relation didactique: Le milieu. Paris: Actes de la IVème Ecole d’Eté, 1986.

CEARÁ, S. Metodologias de Apoio: matrizes curriculares para ensino médio. Fortaleza, Ceará: Coleção Escola Aprendente - Volume 1, 2009.

DANTE, L. R. Contexto e Aplicações. São Paulo: Ática, v. 1, 2013.

FARIA, P. J.; BARBOSA, L. D. A Função Quadrática nos livros didáticos de Matemática no Ensino Médio. VIII Seminário de Iniciação Científica do IFNMG, p. 1-3, 2019.

FERREIRA, R. S. do R.; GUERRA, R. B. Formação inicial de professores que ensinam matemática e o sistema de numeração decimal. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, Edição Especial, p. 1-17, 2020.

FIGUEROA, T. P.; ALMOULOUD, S. A. O Milieu e o Contrato Didático – Análise de uma Aula Demonstrativa do Círculo da Matemática do Brasil. Acta Scientiae, v. 20, n. 4, p. 687-706, 2018.

IEZZI, G.; MURAKAMI, C. Fundamentos de Matemática Elementar. São Paulo: Atual, v. 1: Conjuntos e soluções, 1993.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas – SP: Papirus, 2007.

MAIA, D. Função quadrática: Um estudo didático de uma abordagem computacional. São Paulo: PUC - Mestrado em Educação Matemática, 2007.

OLIVEIRA, R. R.; ALVES, F. R. Uma Investigação dos Polinômios Bivariados e Complexos de Fibonacci Amparada na Engenharia Didática: uma Aplicação da Teoria das Situações Didáticas. Acta Scientiae, v. 21, n. 3, p. 170-193, 2018.

PAIVA, M. Matemática Paiva. São Paulo: Ática, v. 2, ed. 3, 2015.

POMMER, W. M. A Engenharia Didática em sala de aula: Elementos básicos e uma ilustração envolvendo as Equações Diofantinas Lineares. São Paulo: S. N, 2013.

PONTE, J. P. et al. Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, v. XXV, n. 2, p. 77-98, 2013.

QUARESMA, M.; PONTE, J. P. Dinâmicas de aprendizagem de professores de Matemática no diagnóstico dos conhecimentos dos alunos num estudo de aula. Quadrante, v. 26, n. 2, p. 43-68, 2017.

ROCHA, E. B. Abordagem da função quadrática por meio da sua forma canônica: um estudo de caso numa escola pública de Juazeiro - BA. Juazeiro - BA: Universidade Federal do Vale do São Francisco - Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT, 2018.

RODRIGUES, G. R.; ALVES, F. J. C. Avaliação do uso de uma sequência didática no ensino de matrizes através da programação em blocos por um grupo focal. Revista de Estudos e Pesquisas sobre o Ensino Tecnológico, v. 5, n. 12, p. 30-50, 2019.

SOUZA, J.; GARCIA, J. Contato Matemática. São Paulo: Ática, 2016.

-FE, v. 21, n. 39, p. 155-168, 2013.

TEIXEIRA, P. J.; PASSOS, C. C. Um pouco da teoria das situações didáticas (tsd) de guy brousseau. Zetetiké

VIEIRA, R. P.; ALVES, F. R.; CATARINO, P. M. Uma Exploração da Sequência de Padovan num curso de Licenciatura em Matemática. Indagatio Didactica, v. 11, n. 4, p. 261-279, 2019.

YOUSCHHKEVITCH, A. The concept of function. Archive for History of Exact Sciences, v. 16, n. 1, p. 37-85, 1976.

Published

2021-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 257     PDF (Português (Brasil)) downloads: 124 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 24

How to Cite

MACHADO VIEIRA, Renata Passos; VIEIRA ALVES, Francisco Regis; CRUZ CATARINO, Paula Maria Machado. Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 18, p. e021018, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id522. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/135. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Práticas e Histórias de aulas de Matemática