Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
DOI:
10.37001/remat25269062v17id522Keywords:
Didactic Engineering, Quadratic function, Computational resource, Theory of Didactic SituationsAbstract
In this article, some mathematical concepts referring to the quadratic function are investigated, based on the Didactic Engineering research methodology and its French aspects, applying its first two phases. Thus, two didactic teaching situations are elaborated, supported by the teaching methodology, Theory of Didactic Situations, foreseeing the possible behaviors of students before an application. However, a computational resource is then used, available through a simulation at PheT Colorado, with the aim of facilitating the teaching and learning process of students in quadratic functions, contributing to the construction of their own knowledge in the face of these used methodologies. Finally, analyzes are carried out in the face of possible experimentation and validation, in view of possible student behavior, thus contributing to the area of Mathematics Education. It should be noted that the other phases of Didactic Engineering will not be affected.
Downloads
Metrics
References
ALMOULOUD, S. Fundamentos da Didática da Matemática. São Paulo: UFPR, 2007.
ALMOULOUD, S. A.; SILVA, M. J. Engenharia didática: evolução e diversidade. Revemat: Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 22-52, 2012.
ALVES, F. R. Engenharia Didática para a generalização da sequência de Fibonacci: uma experiência num curso de licenciatura. Educação Matemática Pesquisa, v. 18, n. 1, p. 61-93, 2016.
ALVES, F. R. Engenharia Didática para o Ensino de Variável Complexa: Visualização de Conceitos Relacionados ao Processo Matemática de Integração. Alexandria-Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 3-29, 2018.
ALVES, F. R.; DIAS, M. A. Formação de professores de matemática: um contributo da engenharia didática (ED). REVEMAT, v. 12, n. 2, p. 192-209, 2017.
ALVES, F. R. et al. Ensino de ciências e educação matemática 3. Organizador Felipe Antonio Machado Fagundes Gonçalves. Capítulo 2 - Engenharia Didática para o ensino da sequência de Padovan: um estudo da extensão para o campo dos números inteiros. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019.
ARTIGUE, M. Ingeniería didáctica en educación matemática. Un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. Bogotá: una empresa docente & Grupo Editorial Iberoamérica, 1995.
BÁSICA, S. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias/Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, 2006.
BROUASSEAU, B. A. Fibonacci Numbers and Geometry. The Fibonacci Quartely, v. 10, n. 3, p. 249-255, 1972.
BROUSSEAU, G. La relation didactique: Le milieu. Paris: Actes de la IVème Ecole d’Eté, 1986.
CEARÁ, S. Metodologias de Apoio: matrizes curriculares para ensino médio. Fortaleza, Ceará: Coleção Escola Aprendente - Volume 1, 2009.
DANTE, L. R. Contexto e Aplicações. São Paulo: Ática, v. 1, 2013.
FARIA, P. J.; BARBOSA, L. D. A Função Quadrática nos livros didáticos de Matemática no Ensino Médio. VIII Seminário de Iniciação Científica do IFNMG, p. 1-3, 2019.
FERREIRA, R. S. do R.; GUERRA, R. B. Formação inicial de professores que ensinam matemática e o sistema de numeração decimal. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, Edição Especial, p. 1-17, 2020.
FIGUEROA, T. P.; ALMOULOUD, S. A. O Milieu e o Contrato Didático – Análise de uma Aula Demonstrativa do Círculo da Matemática do Brasil. Acta Scientiae, v. 20, n. 4, p. 687-706, 2018.
IEZZI, G.; MURAKAMI, C. Fundamentos de Matemática Elementar. São Paulo: Atual, v. 1: Conjuntos e soluções, 1993.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas – SP: Papirus, 2007.
MAIA, D. Função quadrática: Um estudo didático de uma abordagem computacional. São Paulo: PUC - Mestrado em Educação Matemática, 2007.
OLIVEIRA, R. R.; ALVES, F. R. Uma Investigação dos Polinômios Bivariados e Complexos de Fibonacci Amparada na Engenharia Didática: uma Aplicação da Teoria das Situações Didáticas. Acta Scientiae, v. 21, n. 3, p. 170-193, 2018.
PAIVA, M. Matemática Paiva. São Paulo: Ática, v. 2, ed. 3, 2015.
POMMER, W. M. A Engenharia Didática em sala de aula: Elementos básicos e uma ilustração envolvendo as Equações Diofantinas Lineares. São Paulo: S. N, 2013.
PONTE, J. P. et al. Investigação baseada em design para compreender e melhorar as práticas educativas. Quadrante, v. XXV, n. 2, p. 77-98, 2013.
QUARESMA, M.; PONTE, J. P. Dinâmicas de aprendizagem de professores de Matemática no diagnóstico dos conhecimentos dos alunos num estudo de aula. Quadrante, v. 26, n. 2, p. 43-68, 2017.
ROCHA, E. B. Abordagem da função quadrática por meio da sua forma canônica: um estudo de caso numa escola pública de Juazeiro - BA. Juazeiro - BA: Universidade Federal do Vale do São Francisco - Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT, 2018.
RODRIGUES, G. R.; ALVES, F. J. C. Avaliação do uso de uma sequência didática no ensino de matrizes através da programação em blocos por um grupo focal. Revista de Estudos e Pesquisas sobre o Ensino Tecnológico, v. 5, n. 12, p. 30-50, 2019.
SOUZA, J.; GARCIA, J. Contato Matemática. São Paulo: Ática, 2016.
-FE, v. 21, n. 39, p. 155-168, 2013.
TEIXEIRA, P. J.; PASSOS, C. C. Um pouco da teoria das situações didáticas (tsd) de guy brousseau. Zetetiké
VIEIRA, R. P.; ALVES, F. R.; CATARINO, P. M. Uma Exploração da Sequência de Padovan num curso de Licenciatura em Matemática. Indagatio Didactica, v. 11, n. 4, p. 261-279, 2019.
YOUSCHHKEVITCH, A. The concept of function. Archive for History of Exact Sciences, v. 16, n. 1, p. 37-85, 1976.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 257 PDF (Português (Brasil)) downloads: 124 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 24
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.