Problem solving: exploring its potential from an intervention project involving financial mathematics
DOI:
10.37001/remat25269062v18id478Keywords:
Problem solving, Financial math, teaching methodologyAbstract
This article seeks to explore, from a practical experience involving financial mathematics content and the use of Problem Solving as a methodology for Teaching Mathematics. To this end, we developed a field research based on a pedagogical intervention project carried out in a first-year high school class at a state school in the municipality of Aiquara-BA. The activities that constituted the core of the intervention project were elaborated in the light of research by Polya (1995) and Onuchic (1999), which served as a theoretical and methodological framework. The theme selected for the activities involved the concepts of percentage and interest. From the analysis of the problems worked by the students and the observations of the conducting teacher during the activities, a data set was organized. Evaluating them, it was possible to identify that the use of Problem Solving as a teaching methodology contributed to the development of different aspects of the teaching-learning process, such as logical reasoning, argumentative capacity, teamwork. In addition, we found a more effective mobilization of students' prior knowledge and their perceptions regarding the potential for using the content worked in practical everyday situations. We hope that with this we can contribute to a better understanding of the potentials involved in teaching mathematics through Problem Solving.
Downloads
Metrics
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: Por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. et al. (Orgs.). Resolução de Problemas: Teoria e Prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
AMARAL, R.; SANT’ANA, I. P.; SANT’ANA, C C.. História do Ensino de Aritmética no Brasil: análise do manual “Metodologia do Ensino Primário”-1932. Com a Palavra, o Professor, v. 4, n. 8, p. 357-400, 26 abr. 2019. http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/347 Acesso em: 14 out. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, versão aprovada pelo CNE, novembro de 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 19 mai. 2020.
DINIZ, M. I. Resolução de problemas e comunicação. In: SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 87-97.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T.. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GONZÁLEZ, F. E.. “El Corazón de la Matemática” en la formación de futuros profesores de matemática. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. e020011, 1 maio 2020. DOI 10.37001/remat25269062v17id245. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/245. Acesso em: 4 jul. 2020.
LIMA, R. N.; GALVÃO, M. E. E. L.. Registro das etapas da Resolução de Problemas como recurso para um melhor desempenho de estudantes em vários níveis de escolaridade. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. e020027, 1 maio 2020. DOI 10.37001/remat25269062v17id281. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/281. Acesso em: 4 jul. 2020.
LIMA, R. F.. As pesquisas sobre resolução de problema no âmbito do EBRAPEM. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. e020009, 1 maio 2020. DOI 10.37001/remat25269062v17id242. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/242. Acesso em: 4 jul. 2020.
MAGNUS, M. C. M.. Professor e tecnologia: a postura do educador de matemática, no município de São João do Sul/SC, diante dos avanços tecnológicos. Trabalho monográfico (Especialização em Educação Matemática), da Universidade do Sul de Santa Catarina, 2010.
MENEGHELLI, J.; CARDOZO, D.; POSSAMAI, J. P.; SILVA, V. C.. Metodologia de resolução de problemas: concepções e estratégias de ensino. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 211-231, set./dez. 2018. Disponível em https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/6763 acesso em 03 mai. 2020.
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2011.
NUNES, C.; VIDAL, T.. Resolução e formulação de problemas no desenvolvimento do raciocínio combinatório. Com a Palavra, o Professor, v. 2, n. 4, p. 80-104, 2 out. 2017.
ONUCHIC, L. de La R.; ALLEVATO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H.; JUSTULIN, A. M. (Orgs). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
ONUCHIC, L. de La R. Uma História da Resolução de Problemas no Brasil e no Mundo. In: I Seminário em Resolução de Problemas – Palestra de Encerramento. São Paulo. 2008. Disponível em http://www.rc.unesp.br/serp/trabalhos_completos/ completo3.pdf. Acesso em 10 Abr. 2020.
ONUCHIC, L. de La R. A Resolução e Problemas na Educação Matemática: onde estamos? E para onde iremos? Espaço Pedagógico, vol. 20, n° 1, Passo Fundo, p.88-104, jan/jun. 2013. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/3509/2294 . Acesso em: 10 Abr. 2020.
ONUCHIC, L. De La R. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 199-218.
ONUCHIC, L. de La R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Boletim de Educação Matemática, vol. 25, núm. 41, diciembre, 2011.
POSSAMAI, J. P.; SILVA, V. C.. Comunicação Matemática na Resolução de Problemas. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. e020026–e020026, 1 maio 2020. DOI 10.37001/remat25269062v17id277. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/277. Acesso em: 4 jul. 2020.
POLYA, G. A Arte de Resolver Problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução e adaptação, Heitor Lisboa de Araújo, 2 reimpressão. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 1995.
POZO, J. I. A Solução de Problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SANTOS, Emily Vasconcelos; ANDRADE, Silvanio. Resolução, Exploração e Proposição de Problemas nos anos iniciais do ensino fundamental: contribuições para o ensino e aprendizagem da combinatória. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. e020030, 1 maio 2020. DOI 10.37001/remat25269062v17id293. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/293. Acesso em: 4 jul. 2020.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
SCHOENFELD, A. H. Porquê toda essa agitação acerca da resolução de problemas? In: ABRANTES, P.; LEAL, L. C.; PONTE, J. P.. Investigar para aprender Matemática (textos selecionados). Lisboa: Associação dos Professores de Matemática, 1996. p. 61-71.
VAN DE WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução: Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SENAI. Apostila Matemática Básica: Raciocínio lógico e análise de dados. Curso Assistente Administrativo, SENAI, 2015.
SILVEIRA, Adriano Alves da; ANDRADE, Silvanio de. Ensino-Aprendizagem de Análise Combinatória via Exploração, Resolução e Proposição de Problemas no Ensino Médio. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. e020017–e020017, 1 maio 2020. DOI 10.37001/remat25269062v17id259. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/259. Acesso em: 4 jul. 2020.
SANTOS, M. B. Q. C. P.; DYNNIKOV, C. M. S. S.; SANT’ANA, C. de C.; FERNANDES, E. P.; SANT’ANA, I. P. . A Resolução de Problemas Matemáticos nas Revistas de Ensino e Legislação: Alagoas, Bahia e Rio Grande do Sul, 1920-1960. In: PINTO, Neuza Bertoni; VALENTE, Wagner Rodrigues. (Org.). Saberes matemáticos em circulação no Brasil: dos documentos oficiais às revistas pedagógicas, 1890-1970. 1ed.São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016, v. 1, p. 145-186.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 683 PDF (Português (Brasil)) downloads: 625 HTML (Português (Brasil)) downloads: 0 VISOR (Português (Brasil)) downloads: 0 EPUB (Português (Brasil)) downloads: 25
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.