The production of meanings for a problem text by students of a class of first grade in elementary school
DOI:
10.37001/remat25269062v17id276Keywords:
School mathematical literacy, processes of signification, problem solvingAbstract
This study is part of a master's research study that investigated how children in the 1st grade of elementary school produce mathematical meanings when inserted into school mathematical literacy practices with a focus on problem solving. In this article we analyze excerpts of a practice of initial mathematics instruction from the perspective of literacy, which aimed at a systematic work on the reading and production of meanings for a problem text. This is a qualitative research, in which the researcher established a partnership with a 1st grade teacher of Elementary School who made her classroom available as a research scenario. The data analyzed here were produced by video recording of oral discussions in the classroom and field diary of the researcher. The analyzes indicate that the existence of a specific work with the problem text allows the students an easier reading and understanding of mathematical texts.
Downloads
Metrics
References
ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2005.
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensinando Matemática na sala de aula através da resolução de problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, ano XXXIII, n. 55, p. 1-19, jul./dez. 2009. Disponível em: http://www.ufrrj.br/SEER/index.php/gepem/article/
view/54/87. Acesso em: 29 jun. 2019.
FONSECA, M. da C. F. R. Conceito(s) de numeramento e relações com o
Letramento. In: LOPES, C. E.; NACARATO, A. M. Educação matemática, leitura e escrita: armadilhas, utopias e realidade. Campinas: Mercado das Letras, 2009. p. 47-60.
FONSECA, M. C. R.; CARDOSO, C. de A. Educação matemática e letramento: textos para ensinar matemática e matemática para ler o texto. In: NACARATO, A. M.; LOPES, C. E. (org.) Escritas e leituras na educação matemática. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 63-76.
GOULART, C. M. A. Produção de textos orais. In: CENTRO DE ALFABETIZAÇÃO, LEITURA E ESCRITA. Glossário do Ceale. Belo Horizonte: FaE/UFMG, 2014. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/producao-de-textos-orais. Acesso em: 29 jun. 2019.
GRANDO, R. C; NACARATO, A. M. O letramento matemático escolar: práticas de professoras dos anos iniciais. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL LETRAMENTO E CULTURA ESCRITA, 5., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: FaE/UFMG, 2014. p. 5641-5652.
HIEBERT, James et al. Making sense: teaching and learning mathematics with understanding. Portsmouth: Heinemann, 1997.
KLEIMAM, A. B. Oficina de leitura: trajetória e prática. 9. ed. Campinas: Pontes, 2002.
NACARATO, A. M. A comunicação oral nas aulas de matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 6, n. 1, p. 9-26, maio 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/410/177. Acesso em: 29 jun. 2019.
PEREIRA, C. C. M.; LUVISION, C. C. As concepções de letramento no livro didático de matemática dos anos iniciais: algumas controvérsias. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. XXVIII, p. 89-110, 2014.
PIMM, D. El linguaje matemático en el aula. 2. ed. Madrid: Ediciones Morata: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Cultura, 1999.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 195 PDF (Português (Brasil)) downloads: 66
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.