Mathematics Education in the Pedagogy Undergraduate egree
DOI:
10.37001/remat25269062v20id363Keywords:
Pedagogy undergraduate degree, Theoretical-methodological approach to teaching mathematics, Training of teachers who teach mathematicsAbstract
This text refers to the discussions that took place within the scope of GD1 "Mathematics Education in the Pedagogy Degree", during the VIII Paulista Forum for the Teacher Education who Teach Mathematics, which took place in person on March 31, 2023, and April 1, 2023, at the facilities of the Federal Institute of São Paulo, São Paulo campus. Initially, the teacher education in the Pedagogy course is contextualized; then, it is presented the organization of the round of discussion, with a description of the participants' profile and a summary of the reflections brought by the debaters, as well as the issues that the participants debated; at the end, some propositions and referrals are pointed out to think about the undergraduate of teacher education of teachers who teach mathematics in childhood education and primary school. It is argued that there is a need to pay closer attention to the education of these professionals in terms of the workload allocated to them on the course, and the theoretical-methodological issues that are addressed during the undergraduate course, with a view to their professional performance.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Resolução CNE/CP n.o 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para Cursos de Graduação em Pedagogia Licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 11, 16 de maio de 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução no 2, de 1o de julho de 2015. Brasília, DF: CNE/MEC, 2015. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp- -002-03072015-pdf/file. Acesso em: 22 jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP no 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, DF: CNE/MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 22 jul. 2022.
BEZERRA, A.N.S.; DE SOUSA, F. M.L.; COLARES, A.A. A curricularização da extensão na formação docente: aproximações e contradições para uma práxis emancipadora. Olhar de Professor, v. 25, p. 1-22, 2022.
CURI, E. A Matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Editora Musa, 2005.
GATTI, B. A. O curso de licenciatura em pedagogia: dilemas e convergências. EntreVer, Florianópolis, v. 2, n. 3, p. 151-169, jul.-dez. 2012.
MORETTI, V. D.; SOUZA, N.M.M.; VIRGENS, W. P.; ZEFERINO, L. C. A matemática na formação inicial do pedagogo para a docência: o que revelam os trabalhos em eventos da área. In: NACARATO, A.M. et al.(orgs.). A matemática na formação do professor da Educação Infantil e Anos Iniciais: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos do campo da Educação Matemática. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022, p. 29-63.
NACARATO, A.M.; MARQUES, A. C.T. L. GD 06: A formação inicial do professor que ensina matemática na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental. In: RIBEIRO, R.M.; TINTI, D.S.; TRALDI JR.; A. VII Fórum Paulista de Formação de Professores que Ensinam Matemática: discussões e encaminhamentos. São Paulo: Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional São Paulo: SBEM/SP, 2021, p. 88-116. [livro eletrônico].
NACARATO, A.M. et al.(orgs.). A matemática na formação do professor da Educação Infantil e Anos Iniciais: uma análise a partir de trabalhos publicados em eventos do campo da Educação Matemática. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. Disponível em https://www.pimentacultural.com/_files/ugd/055e5e_d9d9b9b073244d559f25253f2e1c0fa 9.pdf
SANTANA, F. C. de M.; PAULA, E. F. D.; PEREIRA, P. S. Potencialidades da Resolução CNE/CP No 02/2015 diante das (des)construções curriculares para a formação de professores(as) de matemática. Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 19, n. Edição Especial, p. e022008, 2022. DOI: 10.37001/remat25269062v19id722. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/70. Acesso em: 21 ago. 2023.
SOUZA, V. DE F. M. et al. Curricularização da extensão nos cursos de licenciatura: uma análise da produção científica brasileira. Educação: Teoria e Prática, v. 33, n. 66, p. e38[2023], 1 jun. 2023.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 1046 pdf (Português (Brasil)) downloads: 468
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.