“Venham conosco um sábado para ver...”: pensar com Paulo Freire a formação de professores e de professoras de Matemática em uma Licenciatura em Educação do Campo
DOI:
10.37001/remat25269062v22id447Keywords:
Educação Matemática, Educação do Campo, Rural, Formação de professores e de professoras de Matemática, Paulo FreireAbstract
This article aims to think with Paulo Freire about the training of Mathematics teachers in Degrees in Rural Education. Even though Freirean concepts often do not appear directly expressed in the documents or practices linked to this training, we believe that our patron's thinking allows us to qualify the reading of these training processes, in a critical and reflective approach. To this end, we specifically discuss the Degree in Rural Education (Lecampo) course at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), affirming and qualifying both the general principles of the course - the protagonism of subjects and their life-producing contexts; the training of teachers by area of knowledge; and the organization of times and spaces in alternation pedagogy - as well as specific processes of qualification in Mathematics along with Paulo Freire's pedagogical thought. The interpretations put forward are not restricted to rural contexts, but help us to tension ideas, discourses and practices linked to mathematics education and promoted in different contexts, including urban ones. What we intend, then, is to learn about mathematical education with the rural territories and communities, in diversity, movement and collectivity, in line with the invitation made by our patron: “Come with us one Saturday to see…”.
Downloads
Metrics
References
ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel. Licenciatura em Educação do Campo: histórico e projeto político-pedagógico. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; MARTINS, Aracy Alves. (Orgs.). Educação do Campo: desafios para a formação de professores. São Paulo: Autêntica, 2013.
CGEC - COORDENAÇÃO GERAL DE POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO DO CAMPO. Ministério da Educação. Licenciatura (Plena) em Educação do Campo. In: SANTOS, Clarice Aparecida dos et al. Dossiê Educação do Campo: documentos 1998-2018. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2019. p. 227-237.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005.
FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2013a.
________. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
________. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido [recurso eletrônico]. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013c.
________. Pedagogia do Compromisso: América Latina e educação popular. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
________. Pedagogia do Oprimido [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013b.
________. Política e educação. 8. ed. São Paulo: Villa das Letras, 2007.
________. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
UFMG - UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Versão Preliminar. 2024.
ZITKOSKI, Jaime José. Diálogo/Dialogicidade. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 236 PDF (Português (Brasil)) downloads: 116
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.