Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id738

Keywords:

Pre-Service Teacher, Multiple Representations, Algebraic Education

Abstract

This article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabíola da Cruz Martins, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (PPGECEM/UEPB). Professora de Matemática do Ensino Médio pela Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba (SEECT/PB).

Silvanio de Andrade, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor no departamento de Matemática na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

References

ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de Matemática via resolução, exploração, codificação e decodificação de problemas. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista. 1998.

ANDRADE, S. Um caminhar crítico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In L. R. Onuchic, L. C. Leal Junior e M. Pironel (Eds.), Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2017. p. 355-396.

BATTAGLIOLI, C. S. M. Sistemas Lineares na segunda série do ensino médio: um olhar sobre os livros didáticos. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2008.

BERTOLAZI, K. S. Conhecimentos e Compreensões revelados por estudantes de Licenciatura em Matemática sobre Sistemas de Equações Lineares. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Londrina: Universidade Estadual de Londrina. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Orientações curriculares para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. MEC: Brasília. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Programa Gestão da Aprendizagem Escolar - Gestar II. Matemática: Atividades de Apoio à Aprendizagem 6 - AAA6: matemática nas migrações e em fenômenos cotidianos (Versão do Aluno). MEC: Brasília. 2008.

FIORENTINI, D., OLIVEIRA, A. T. C. C. Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, n.27, v.47, p.917-938. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400011. 2013.

FRIEDLANDER, A., TABACH, M. Promoting Multiple Representations in Álgebra. In A. A. Cuoco e F. R. Curcio (Eds.). The roles of representation in school mathematics (Yearbook of the National Council of Teachers of Mathematics. (p.173-185). Reston, VA: NCTM. 2001.

JORDÃO, A. L. I. Um Estudo sobre a resolução algébrica e gráfica de Sistemas Lineares 3x3 no 2º ano do Ensino Médio. Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2011.

MARTINS, F. C. Ensino-aprendizagem de Sistemas Lineares na Formação do Professor de Matemática via Exploração, Resolução e Proposição de Problemas. 2019, 138 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, 2019.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). Princípios e normas para a matemática escolar. Tradução: Magda Melo. 2. ed. Associação Portuguesa de Matemática: Lisboa. 2000.

PONTE, J. P., BRANCO, N., MATOS, A. Álgebra no ensino básico. Lisboa: Ministério da Educação. 2009.

RANGEL, W. S. A. Projetos de Modelagem Matemática e Sistemas Lineares: contribuições para a formação de professores de matemática. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto. 2011.

ZUIN, E. S. L., SANTOS, C. M. Sistemas de equações lineares: entre a História da Matemática e a História da Educação Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2019.

Published

2023-01-23

Métricas


Visualizações do artigo: 852     PDF (Português (Brasil)) downloads: 447

How to Cite

MARTINS, Fabíola da Cruz; ANDRADE, Silvanio de. Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, no. 01, p. e023005, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id738. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/6. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos