Teaching and learning of Linear Systems in education teacher through Problem Exploration-Posing-Solving
DOI:
10.37001/remat25269062v20id738Keywords:
Pre-Service Teacher, Multiple Representations, Algebraic EducationAbstract
This article aims to points out contributions of the mathematics teaching-learning methodology through Problem Exploration, Posing and Solving, combining Algebra Multiple Representations in the Linear Systems teaching in the pre-service teacher education. We opted for the content of Linear Systems given the need for an investigation that covered basic and higher education, since there is a distance in these two levels in Algebra teaching. The research that is characterized as teacher research was developed in a pre-service teacher education 5th grade classroom through a theoretical-practical workshop with 10 meetings. The data indicate that Multiple Representations and the transition between them, combined with Problem Exploration-Solving-Posing, favor a learning with more understanding, and collaborate in the construction of a new posture of the pre-service teacher in relation to the teaching of Linear Systems.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, S. Ensino-aprendizagem de Matemática via resolução, exploração, codificação e decodificação de problemas. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista. 1998.
ANDRADE, S. Um caminhar crítico reflexivo sobre Resolução, Exploração e Proposição de Problemas Matemáticos no Cotidiano da Sala de Aula. In L. R. Onuchic, L. C. Leal Junior e M. Pironel (Eds.), Perspectivas para resolução de problemas. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2017. p. 355-396.
BATTAGLIOLI, C. S. M. Sistemas Lineares na segunda série do ensino médio: um olhar sobre os livros didáticos. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2008.
BERTOLAZI, K. S. Conhecimentos e Compreensões revelados por estudantes de Licenciatura em Matemática sobre Sistemas de Equações Lineares. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Londrina: Universidade Estadual de Londrina. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Orientações curriculares para o Ensino Médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. MEC: Brasília. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Programa Gestão da Aprendizagem Escolar - Gestar II. Matemática: Atividades de Apoio à Aprendizagem 6 - AAA6: matemática nas migrações e em fenômenos cotidianos (Versão do Aluno). MEC: Brasília. 2008.
FIORENTINI, D., OLIVEIRA, A. T. C. C. Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, n.27, v.47, p.917-938. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400011. 2013.
FRIEDLANDER, A., TABACH, M. Promoting Multiple Representations in Álgebra. In A. A. Cuoco e F. R. Curcio (Eds.). The roles of representation in school mathematics (Yearbook of the National Council of Teachers of Mathematics. (p.173-185). Reston, VA: NCTM. 2001.
JORDÃO, A. L. I. Um Estudo sobre a resolução algébrica e gráfica de Sistemas Lineares 3x3 no 2º ano do Ensino Médio. Dissertação de Mestrado em Ensino de Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. 2011.
MARTINS, F. C. Ensino-aprendizagem de Sistemas Lineares na Formação do Professor de Matemática via Exploração, Resolução e Proposição de Problemas. 2019, 138 p. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campina Grande, 2019.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS (NCTM). Princípios e normas para a matemática escolar. Tradução: Magda Melo. 2. ed. Associação Portuguesa de Matemática: Lisboa. 2000.
PONTE, J. P., BRANCO, N., MATOS, A. Álgebra no ensino básico. Lisboa: Ministério da Educação. 2009.
RANGEL, W. S. A. Projetos de Modelagem Matemática e Sistemas Lineares: contribuições para a formação de professores de matemática. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto. 2011.
ZUIN, E. S. L., SANTOS, C. M. Sistemas de equações lineares: entre a História da Matemática e a História da Educação Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2019.
Downloads
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 852 PDF (Português (Brasil)) downloads: 447
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.