Ethical Assumptions in Research of Mathematics Education: a theoretical essay

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v20id789

Keywords:

Ethic, Research in Mathematics Education, Model of Semantic Fields, Philosophy

Abstract

In this paper, we explore some connections between Philosophy and Mathematics Education, proposing the exploration of ethical assumptions – values – in academic works. This is a theoretical essay that briefly addresses a history of the subarea of ​​Philosophy of Mathematics Education and permeates production that highlights delimitation and objectives, methods and objects of this subarea. We also bring contributions from the field of Philosophy to think about ethics and language, in addition to a production specific to the field: the Model of Semantic Fields. This movement and proposal are justified by the production of approximately half a century of research in Mathematics Education in specific programs and that, explicitly or not, value and induces attitudes, either for the mathematics classroom of the most diverse levels of education, or for the own research in Mathematics Education that feeds itself. Postures, values, assumptions can thus be repeated without further reflection on the actions and motivations that originate them and that, perhaps, no longer make sense in the current production. Thus, we concluded in two directions: explanation of ethical assumptions by the authors of research in Mathematics Education and, also, a possible agenda for the Philosophy of Mathematics Education that seeks to evidence such ethical assumptions in these works. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Thiago Pedro Pinto, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS

 Doutor em Educação para as Ciências (Unesp). Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brasil.

References

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Filosofia da Educação Matemática: por quê? Bolema, [s. l.], v. 22, n. 32, p. 229–240, 2009. Disponível em: <http://www.mariabicudo.com.br/resources/ARTIGOS/Filosofia da Educação Matemática por quê.pdf>. Acesso em: 26 maio. 2021.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Filosofia da Educação Matemática. 4. ed. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011.

DAVIS, Philip J.; HERSH, Reuben. A Experiência Matemática. 1. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1986.

ERNEST, Paul. A Theoretical Inquiry into the Ethics of Mathematics Teaching. Malikussaleh Journal of Mathematics Learning (MJML), [s. l.], v. 2, n. 2, p. 68–75, 2019.

FERNANDES, Filipe Santos; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Metodologia de Pesquisa em Educação Matemática: éticas e políticas na inserção de novos sujeitos, cenários e conhecimentos. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 14, n. 34, p. 1–16, 2021. Disponível em: . Acesso em: 26 maio. 2021.

GREENBERG, Marvin Jay. Euclidean and development Non-Euclidean and history geometries. 3a. ed. Santa Cruz: W. H. Freeman and Company, 1993. Disponível em:

JULIO, Rejane Siqueira. Uma leitura da produção de significados matemáticos e não-matemáticos para “dimensão”. 2007. Universidade Estadual Paulista, [s. l.], 2007. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91006/julio_rs_me_rcla.pdf?sequence=1>

LINS, Romulo Campos. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Ed.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. Rio Claro.

MARCONDES, Danilo. Textos Básicos de Ética: De Platão à Foucault. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

MARTINEZ, Horacio L. A Ética no pensamento do “segundo” Wittgenstein. 2001. Universidade Estadual de Campinas, Campinas (SP), 2001.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do Bem e do Mal: prelúdio a uma Filosofia do Futuro. 2a. ed. São Paulo (SP): Companhia das Letras, 2003.

OLIVEIRA, Júlio César Gomes De. EDUCAÇÃO MATEMÁTICA CRÍTICA DIRECIONANDO CURRÍCULOS: constituição de sujeitos e de uma tecnologia de governo. 2020. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, [s. l.], 2020. Disponível em: <https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/7993>

PAIS, Alexandre. FITCEM - Mayo/2 - Interviniendo en la investigación en Educación Matemática - YouTube. In: 2021, Anais... [s.l: s.n.] Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=rrwI8jwIMw8>. Acesso em: 26 maio. 2021.

PINTO, Thiago Pedro. Linguagem e Educação Matemática : UM mapeamento de usos na sala de aula. 2009. Universidade Estadual Paulista, [s. l.], 2009. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/91078/pinto_tp_me_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y>

PINTO, Thiago Pedro. É preciso descristalizar a matemática. Perspectivas da Educação Matemática, [s. l.], v. 11, n. 26, p. 16, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/6627/5490>

PINTO, Thiago Pedro; SILVA, Carla Regina Mariano Da. Por uma formação de professores de matemática com vistas à prática profissional. Educação Matemática em Revista, [s. l.], v. 2, n. 20, p. 74–82, 2019. Disponível em: <http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/EMR- RS/article/view/2117>

SILVA, Amarildo. Sobre a dinâmica da produção de significados para a matemática. 2003. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, [s. l.], 2003. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102156>

SILVA, Rafael Nobre Da. GEOMETRIAS NÃO EUCLIDIANAS NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: UMA ANÁLISE GRAMATICAL. 2019. UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL, [s. l.], 2019.

SKOVSMOSE, Ole. MATEMÁTICA E ÉTICA. Qualitaive Research Jounal, [s. l.], v. 8, n. 18, p. 478–502, 2020.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas canibais: Elementos para uma antropologia pós-estrutural. [s.l.] : UBU n-1, 2009.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. 6a ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.

Published

2023-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 113     PDF (Português (Brasil)) downloads: 65

How to Cite

PINTO, Thiago Pedro. Ethical Assumptions in Research of Mathematics Education: a theoretical essay. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 20, p. e023069, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id789. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/13. Acesso em: 12 may. 2024.