Between the Announced and the Realized: the “Confusions” Present in the Productions of the XI and XII Encontro Nacional de Educação Matemática regarding Mathematical Research Tasks

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id254

Keywords:

Mathematical tasks, Qualitative research, ENEM

Abstract

Assuming the aspects of qualitative research, this article explains an analysis of the works that focused on Mathematical Investigation as a subject of study and which were published in editions XI and XII of the Encontro Nacional de Educação Matemática - ENEM. In order to identify, in these works, possible misunderstandings in understanding what are Mathematical Research tasks and to elucidate some differences between them and the other types of mathematical tasks, we ask: the “confusions” between Mathematical Research tasks and other types of tasks used for teaching mathematics are present in the work on Mathematical Research in the editions of XI and XII ENEM? Are there specifics that make it possible to distinguish a Mathematical Investigation task from Mathematical Modeling tasks? What about troubleshooting tasks? What about exercises? As a synthesis of the perceived and articulated we affirm that, in the editions of XI and XII ENEM, there was the presence of misconceptions in the conception of what are Mathematical Research tasks, sometimes confused with the other types of tasks, in most cases, with the tasks of Mathematical Modeling. Among the perceived differences, we affirm that the Mathematical Investigation tasks have an open structure and are located in exclusively mathematical contexts. The problems are presented in real and semi-real contexts, with closed enunciative structure and without pre-established direction and questioning. Mathematical Modeling tasks are structurally open, situated in almost exclusively real context, and are usually composed of news, videos, and other resources that bring out a non-mathematical theme to investigate. We emphasize the need for care and attention to theory, assuming different methodologies to organize mathematics teaching, so that the theoretical and methodological aspects announced are consistent with the practice.

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Author Biographies

Ana Maria Foss, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Matemática (licenciatura) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2018). Atualmente é discente (mestranda) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM).

Paulo Wichnoski, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutorando em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Mestre em Ensino pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2016). Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2013). Nas atividades de pesquisa dedica-se à Investigação Matemática na Educação Matemática.

Tânia Stella Bassoi, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (1975), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2006). É professora associada do colegiado de Matemática da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, do programa de pós Graduação em Ensino, do campus de Foz do Iguaçu e do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática do campus de Cascavel. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática,ensino de Matemática e formação de professores. Faz parte de grupo de pesquisa Formação de professores em Ciências e Matemática.

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Published

2020-01-01

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How to Cite

FOSS, Ana Maria; WICHNOSKI, Paulo; BASSOI, Tânia Stella. Between the Announced and the Realized: the “Confusions” Present in the Productions of the XI and XII Encontro Nacional de Educação Matemática regarding Mathematical Research Tasks. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020002, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id254. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/150. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos