Initial teacher education: providing meaningful connections through internship projects

Authors

DOI:

10.37001/remat25269062v17id460

Keywords:

Teacher education, supervised internship, pedagogical knowledge of the content

Abstract

One of the ways of providing an initial training in which theory and practice are integrated is to guarantee the performance of a supervised internship, in which there is a real partnership between the Higher Education Institution and the Basic Education School. Thus, recognizing the importance of the internship, it can be be questioned which other activities carried out by the undergraduate students during the course can enhance the reflections generated during its completion. In this exploratory study, carried out throughout 2018 with 77 students enrolled in the Internship Projects discipline of the Mathematics Degree course at the Institute of Mathematics and Statistics of the University of São Paulo, it was investigated that other activities developed previously in the course influenced this group in the accomplishment of the tasks proposed in the discipline. It was identified that the most significant activities are those that involve the pedagogical knowledge of the content, knowledge that has gained space in recent discussions on initial and continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Barbara Corominas Valério, Universidade de São Paulo

Doutora em Matemática pela Universidade de São Paulo. Professora do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Ensino de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Matemática da Universidade de São Paulo.

References

ALARCÃO, I. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schon e os programas de formação de professores. In: ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto Editora, 1996. p. 9-39.

GATTI, B.; BARRETO, E. S. S.; ANDRE, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed São Paulo. Atlas, 2012.

VALÉRIO, B. C.; CANDIDO, C. C. Programa de Estágio Supervisionado: uma real integração entre Universidade e Escola da Educação Básica. In: XV Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2019, Medelin - Colômbia. Proceedings da XV CIAEM, 2019. p. 1-7.

VALÉRIO, B. C.; VIEIRA, D. M. Projetos de Estágio: uma articulação entre formação inicial e continuada de professores. In: DAVIS, C. (Gisela Lobo Tartuce; Patrícia Albieri Almeida). (Org.). Prêmio Rubens Murillo Marques 2018: Experiências docentes em licenciaturas. Fundação Carlos Chagas, 2018, v. 55, p. 09-39.

RAMOS, M. A.; GONÇALVES, R. E. As narrativas autobiográficas do professor como estratégias de desenvolvimento e a prática da supervisão. In: ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto Editora, 1996. p. 123-150.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in the teaching. Educational Researcher,Washington, US, v. 15, n. 2, p. 4 - 14, 1986.

ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010

Published

2020-01-01

Métricas


Visualizações do artigo: 41     PDF (Português (Brasil)) downloads: 20

How to Cite

VALÉRIO, Barbara Corominas. Initial teacher education: providing meaningful connections through internship projects. Revista de Educação Matemática, [s. l.], vol. 17, p. e020053, 2020. DOI: 10.37001/remat25269062v17id460. Disponível em: http://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/173. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos